2011-02-07, 20:25
Medlem
INTPs avatar
Lite kryptisk beskrivning, men jag vill att nytillverkade järnföremål ska få den ganska hållbara rosthinna som saker brukar få efter flera år utomhus, men jag vill ha det på betydligt kortare tid.

Ytrost får man ju på minuter när järn är oskyddat, men det sitter ju praktiskt taget löst och nöts mestadels bort av att bara ta tag i grejerna. Någon som har något förslag på hur man får till "gammal gravrost" som ätit sig fast ordentligt och inte ens färgar av sig när man tar i grejerna?
Citera
2011-02-07, 20:39
Medlem
buffalos avatar
Spraya med saltsyra, vänta ett tag och skölj sedan av.
Citera
2011-02-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Lite kryptisk beskrivning, men jag vill att nytillverkade järnföremål ska få den ganska hållbara rosthinna som saker brukar få efter flera år utomhus, men jag vill ha det på betydligt kortare tid.

Ytrost får man ju på minuter när järn är oskyddat, men det sitter ju praktiskt taget löst och nöts mestadels bort av att bara ta tag i grejerna. Någon som har något förslag på hur man får till "gammal gravrost" som ätit sig fast ordentligt och inte ens färgar av sig när man tar i grejerna?
Annars kan du lägga de i nån lösning (alternativt spraya med saltsyra som posten ovan föreslog) och sen dra på några lager matt klarlack för att förhindra rosten från att utvecklas/spridas.

http://www.youtube.com/watch?v=26Ud9T-doAc - ett annat sätt att göra det på
Citera
2011-02-08, 00:21
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Koppla till PLUS i bad med salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem