2011-02-07, 19:51
Medlem
Emerains avatar
hej flashback!
The story:
skaffat mig en acer aspire 3820t, med windows 7 home premium.
började med att göra den till dual-boot med ubuntu (och direkt lägga in grub över mitt mbr).
sen insåg jag att ubuntu ännu inte har tillräckligt med stöd (ex behövde jag kompilera om en modul till varje kernel för att ha trådbundet, och allmänt småproblem). ville då ta bort ubuntu, vilket planen var att använda en live-usb och gparted och blåsa bort min partition med ubuntu och göra den till ntfs (som lagringspartition).

problemet låg i grub, som nu stod på mitt mbr. och acer har ett eget mbr (för att komma åt backuppartitionen bland annat). lyckades efter mycket sökning och sånt hitta att jag behövde två filer, och ja, frågade här på flashback hur jag annars kunde göra. hittade tillslut filerna och mitt mbr är nu fixat igen!

och för att undvika detta problem i framtiden (ex om jag installerar om partitionen med windows på så filerna försvinner) om jag ksulle vilja lägga in *nix igen så tänkte jag ta en säkerhetskopia på mitt mbr som sen bara är att lägga in i datorn om det skulle skita sig.
tänkte ha det utmärkta verktyget dd för sånt.

the problem:

men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. vill bara ha bootstrap, inte partitionstabellen. tänkte då så här:
Kod:
dd if=/dev/sda of=acerMBRbootstrap.backup bs=446 count=1
borde jag inte då få en liten fil som innehåller innehållet på de 446 första bytesen på disken sda?

och för att återställa? :
Kod:
dd if=acerMBRbootstrap.backup of=/dev/sda bs=446 count=1

efter vad jag efter sökning på google så tror jag att jag har rätt, men jag vill gärna rådfråga ni andra. blir detta bra? fungerar det här för mina syften?
Citera
2011-02-10, 16:42
Medlem
Emerains avatar
ja, nu gjorde jag som jag sa att jag trodde jag skulle göra åtminstone
Citera
2011-02-10, 17:25
Medlem
johanbtks avatar
Vad skall du ha en säkerhetskopia till?
Jag har dessutom för mig att det är 512 bytes och inget annat som du skall läsa.
Citera
2011-02-10, 18:13
Medlem
Betamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Vad skall du ha en säkerhetskopia till?

Killen vill ta en säkerhetskopia, och du ifrågasätter detta? Backup är alltid bra. TS är ett föredöme. Som han skriver så vill han kunna byta tillbaka till original-windows-MBRen.

Citat:
Jag har dessutom för mig att det är 512 bytes och inget annat som du skall läsa.

Som han skriver vill han bara få med startsekvensen och inte partitionstabellen.

Nu till saken. Jo, din idé borde fungera. Jag skulle däremot ha tagit backup på hela MBR. Sedan när och om du lägger tillbaka kopian på disken kan du ta en ny backup på Linuxvarianten, återigen på hela sektorn. När du gjort detta kan du lite mer säkert på hand fippla med 446 bytes.

Rekommenderar att du tar backup på hela disken, och gör en imagefil på ett annat, stort, filsystem, eller att du klonar diskens innehåll till en annan disk. Mjukvaran på märkesdatorer är inte att leka med. Ta åtminstone backup på allt från diskens start till första partitionens början. GRUB lägger gärna information där. (Och inte bara GRUB...)
Citera
2011-02-10, 22:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betamannen
Killen vill ta en säkerhetskopia, och du ifrågasätter detta? Backup är alltid bra. TS är ett föredöme. Som han skriver så vill han kunna byta tillbaka till original-windows-MBRen.

Som han skriver vill han bara få med startsekvensen och inte partitionstabellen.

Nu till saken. Jo, din idé borde fungera. Jag skulle däremot ha tagit backup på hela MBR. Sedan när och om du lägger tillbaka kopian på disken kan du ta en ny backup på Linuxvarianten, återigen på hela sektorn. När du gjort detta kan du lite mer säkert på hand fippla med 446 bytes.

Rekommenderar att du tar backup på hela disken, och gör en imagefil på ett annat, stort, filsystem, eller att du klonar diskens innehåll till en annan disk. Mjukvaran på märkesdatorer är inte att leka med. Ta åtminstone backup på allt från diskens start till första partitionens början. GRUB lägger gärna information där. (Och inte bara GRUB...)
tack för ditt stöd och ditt tips.

men jo, hur? kan ju alltid sätta in en live-usb och ta en kopia på mitt mbr (igen), men hur var tanken att jag skue få med allt från 0 -> partition #1?
Citera
2011-02-11, 00:59
Medlem
Jonblunds avatar
How To Backup An MBR
This backup is a VERY small file (512 bytes). In this example, we will assume that /dev/sda1 is the first hard drive (boot drive) of the system. Substitute your correct boot drive accordingly.
Backup entire MBR:
Kod:
dd if=/dev/sda of=/mnt/target/sda-MBR-backup bs=512 count=1
The above dd commands may be executed from a root console while the system is running.

How To Restore An MBR
You should only restore the MBR if it is necessary to do so, and you should be sure you have an up-to-date backup file to work with. Because the primary partition table is stored in the MBR, an out-of-date backup file containing a different version of the partition table can cause loss of data.
If you are merely rolling back the state of a partition in order to roll back your OS, you do not need to restore the MBR. The MBR only needs to be restored if the system is not booting the way you want (perhaps the MBR was damaged, you purchased a new hard drive and have no bootable MBR, or you installed Windows which overwrites the MBR without installing a multi-OS boot manager). Consult the Restoration Scenarios section to determine when it is appropriate to restore the MBR.
You can choose to restore the entire MBR, which restores the boot code as well as the primary partition table. Or you can restore just the boot code within the MBR. If the partition table is okay, just restore the boot code.
If you previously had grub installed in the MBR of your hard drive, restoring the boot code from backup is equivalent to reinstalling grub to the MBR.
In this example, we will assume that /dev/sda is the first hard drive (boot drive) of the system. Substitute your correct boot drive accordingly.
# Our backup file is on /dev/sda5
Kod:
mkdir /mnt/back
Kod:
mount /dev/sda5 /mnt/back
# Our boot drive is /dev/sda
# To restore the ENTIRE MBR (including partition table):
Kod:
dd if=/mnt/back/sda-MBR-backup of=/dev/sda bs=512 count=1
# OR, restore the boot code ONLY, leaving the partition table unchanged:
Kod:
dd if=/mnt/back/sda-MBR-backup of=/dev/sda bs=448 count=1
If you have a working Linux system, the above dd commands may be executed from a root console while the system is running.

Mitt sätt att backa upp:
  • ladda ner Clonezilla
  • Bränn iso filen till en bootbar CD
  • Kör backup på / partitionen (och eventuellt på andra partitioner)
  • spara på en separat partition, säkrast på en annan disk.
Citera
2011-02-11, 09:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
...text...
Kod:
dd if=/mnt/back/sda-MBR-backup of=/dev/sda bs=448 count=1
...annan text...

hum, tack för det tipset.
men en fråga om bara boot-grejen, säker på att det ska vara 448? läst på flera ställen att det ska vara 446...
Citera
2011-02-11, 21:48
Medlem
Betamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
hum, tack för det tipset.
men en fråga om bara boot-grejen, säker på att det ska vara 448? läst på flera ställen att det ska vara 446...

Ta reda på lite fakta själv? Jag kan inte heller allt utantill, jag konsulterar faktiskt Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record Normalt 440 bytes reserverat för själva koden, 4 bytes disksignatur, och 2 bytes binära nollor. Totalt 446 bytes innan du stöter på partitionstabellen. 446 (fyra fyra sex) alltså, absolut inte mer än så.
Citera
2011-02-12, 00:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betamannen
Ta reda på lite fakta själv? Jag kan inte heller allt utantill, jag konsulterar faktiskt Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record Normalt 440 bytes reserverat för själva koden, 4 bytes disksignatur, och 2 bytes binära nollor. Totalt 446 bytes innan du stöter på partitionstabellen. 446 (fyra fyra sex) alltså, absolut inte mer än så.

jag hade ju själv läst 446, vilket du kan se i mitt första inlägg. men när Jonblund skrev 448 så blev jag bara lite fundersam. FÖR ATT DET GICK EMOT DET JAG SJÄLV LÄST MIG TILL. Därför frågade jag honom för att få ett bekräftande av 1. kontoanvändaren var säker på sin sak, eller 2. kontoanvändaren hade skrivit fel.

så ursäkta om jag trampade på en öm tå, men jag frågade om ett förtydligande, och dessutom var det inte riktat mot dig. (såvida inte de två kontona är sammankopplade, men det är off-topic och mot reglerna att ens fråga om, så vi lämnar det utan att ens tänka på saken).

frågan jag ställde till dig var något helt annat.
Citera
2011-02-12, 02:08
Medlem
Betamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
jag hade ju själv läst 446, vilket du kan se i mitt första inlägg. men när Jonblund skrev 448 så blev jag bara lite fundersam. FÖR ATT DET GICK EMOT DET JAG SJÄLV LÄST MIG TILL. Därför frågade jag honom för att få ett bekräftande av 1. kontoanvändaren var säker på sin sak, eller 2. kontoanvändaren hade skrivit fel.

så ursäkta om jag trampade på en öm tå, men jag frågade om ett förtydligande, och dessutom var det inte riktat mot dig. (såvida inte de två kontona är sammankopplade, men det är off-topic och mot reglerna att ens fråga om, så vi lämnar det utan att ens tänka på saken).

frågan jag ställde till dig var något helt annat.

Nej, du trampade inte på någon öm tå. När det gäller 446 (som är rätt värde) har nog Jonblunds källa räknat 512 - 64 och fått 448. Då han källan glömt att subtrahera 2 byte för MBR-signaturen.

För att ta backup på biten innan första partitionen vet jag inte exakt hur du bäst gör. Men du kan använda fdisk för att se hur långt in på disken som partitionen börjar och sedan dd för att få med rätt antal sektorer. Ställ in fdisk på block-unit så blir det lite enklare. Block borde vara 1024 bytes. Säg att du har 16 block på 1024 byte från diskens start tills partitionens början. Då kan du skriva dd if=/dev/sdXX of=diskstart.backup count=16 bs=1024
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in