2011-02-07, 19:24
Medlem
daxias avatar
Blir tokig på jävla windows. Jag skriver ganska mycket på Kinesiska, sen självklart på engelska och svenska. När man valt Chinese input, så kan man ofta byta mellan engelska och kinesiska genom att trycka på shift, dvs det finns något som heter "Chinese/English input switching key" och man kan välja shift eller ctrl. Problemet är English input saknar ÅÄÖ, därför måste man helt byta språk för att kunna ändra från Kinesiska till Svenska eller vise versa. Det finns bara 3 redan förvalda shortcuts för att byta språk, och det är bara typ shit+alt eller shift+ctrl. Detta kanske inte låter så jobbigt, men när man byter mellan svenska och kinesiska så ofta som jag gör så blir det en jävla massa tryckande, sen måste ju datorn tänka någon sekund när man byter språk.

Jag vill kunna byta input language med 1 tangent, förslagsvis shift, ctrl eller alt.
Alternativt få datorn att ha shift som en "Chinese/Swedish input switching key" istället för Chinese/english (för engelska kan man ju alltid skriva på ett svenskt tangetbord, dock inte tvärtom) . Finns det något freeware eller inställning som skulle kunna hjälpa mig?

Kan förövrigt tillägga att i ubuntu så funkar det här som en charm. Kinesiska/Svenska med ett click på shift utan några problem. Synd bara att min mic inte fungerar i ubuntu, för annars hade jag tagit min windows7 skiva och krossat den med en jävla slägga för länge sen.
Senast redigerad av daxia 2011-02-07 kl. 19:34.
Citera
2011-02-07, 22:55
Medlem
KongKeyDons avatar
standard är två tangenter
alt+shift
Citera
2011-02-07, 22:57
Medlem
KongKeyDons avatar
man kunde konfigurera det med,,,,
http://data.fuskbugg.se/skalman02/keychange.png