Blir tokig p jvla windows. Jag skriver ganska mycket p Kinesiska, sen sjlvklart p engelska och svenska. Nr man valt Chinese input, s kan man ofta byta mellan engelska och kinesiska genom att trycka p shift, dvs det finns ngot som heter "Chinese/English input switching key" och man kan vlja shift eller ctrl. Problemet r English input saknar , drfr mste man helt byta sprk fr att kunna ndra frn Kinesiska till Svenska eller vise versa. Det finns bara 3 redan frvalda shortcuts fr att byta sprk, och det r bara typ shit+alt eller shift+ctrl. Detta kanske inte lter s jobbigt, men nr man byter mellan svenska och kinesiska s ofta som jag gr s blir det en jvla massa tryckande, sen mste ju datorn tnka ngon sekund nr man byter sprk.
Jag vill kunna byta input language med 1 tangent, frslagsvis shift, ctrl eller alt.
Alternativt f datorn att ha shift som en "Chinese/Swedish input switching key" istllet fr Chinese/english (fr engelska kan man ju alltid skriva p ett svenskt tangetbord, dock inte tvrtom) . Finns det ngot freeware eller instllning som skulle kunna hjlpa mig?
Kan frvrigt tillgga att i ubuntu s funkar det hr som en charm. Kinesiska/Svenska med ett click p shift utan ngra problem. Synd bara att min mic inte fungerar i ubuntu, fr annars hade jag tagit min windows7 skiva och krossat den med en jvla slgga fr lnge sen.
Senast redigerad av daxia 2011-02-07 kl. 19:34.