Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Här har vi en veteran i skogarna ser jag.
Haha, jovars, en del har man snappat upp. Har varit på alla Svenska som körts sedan -98. Och ett par innan det.
Citat:
Hur lång tid tar det att för alla bilar att passera en punkt på en sträcka? Känns som väldigt lång tid mellan Sågen och Fredriksberg.
För alla bilar, verkligen allihop, tar det minst tre timmar, antagligen längre. Det beror på om SM kör den sträckan också. Men att se samtliga bilar gör man inte, inte jag iallafall. För min del räcker det att kolla på alla WRC-åkare, S2000 och ett par Grupp N-bilar. Så, säg att jag i snitt kollar bilar i 1 ½ timme. Svårt att säga faktiskt, man lämnar när man känner att det är läge!
Citat:
Jag skulle gärna vilja se tre sträckor och grilla.

Så Sågen 1, Lesjöfors 2 och Fredriksberg 2 låter bra. Jag skulle även vilja se superspecialen också, blir det onödigt stressigt?
Det kan bli stressigt. Det tar ju ändå ett tag att åka ner till Karlstad. Tänk på att det är MÅNGA som ska in på Superspecialen, så du bör åka i väldigt god tid. Om du verkligen vill se SSS Karlstad hade jag nog sett WRC-åkarna och S2000 på Fredriksbergssträckan och sedan kört mot Karlstad direkt. Räkna med att någon av sträckorna kan vara försenade också = ännu mindre tid att stå på Fredriksberg.
Men det är lite detta som är charmen med Svenska Rallyt; planera för att få ut så mycket av dagen som möjligt utan att stressa ihjäl sig. För tänk på en grej; stressa inte för mycket. Det går oftast inte komma fram mycket snabbare, utan händer det en olycka blir alla lidande för det.
Citat:
Är det svårt att hitta? Skyltat? Hitta plats att ställa bilen osv?
Till publikplatserna är det skyltat, och ibland stora parkeringar. Annars får man parkera på framfartsvägen till sträckan och gå en bit. Brukar inte vara sådär jättelångt att gå om man är lite smart. Är det ingen publikplats, utan ni har hittat något på kartan som verkar intressant får ni ordna med parkeringen själva.
Citat:
Kan du ge några tips på sträckor på
söndagen också?

Rämmen 1 blir nog till att börja med.
Hmja, ska ni se Rämmen 1 hade jag nog kört på Torntorp 2 och Gustavsfors 2 efter det. Men på söndagen brukar man vara rätt mör efter en helgs grillande och ölande, så ibland räcker det med två sträckor och slippa stressen.
Citat:
Har du något tips på något annat? Bra utrustning?
Först och främst, lyssna på vägvakterna i skogen. Står man dumt till så kan ju sträckan bli struken, men du verkar vara en vettig människa så det förstår du nog.
Annars, som sagt, stressa gärna men ta det försiktigt. Utrustning vet jag inte, varma handskar och skor är det viktigaste; blir man kall om fötterna blir hela dagen värdelös och man vill helst bara åka hem.
Ta med kontanter. Parkeringsvakterna är snikna som skam, kostar oftast 20 spänn att parkera. Inte mycket att göra åt om man vill stå på parkeringen, men glöm inte kontanterna!
Har du någon radio du kan ta med ut i skogen så gör gärna det! Rallyradion är grym faktiskt, och det är alltid skoj att lyssna på innan bilarna kommer.
Det viktigaste, utöver varma kläder; NJUT. Det finns utan tvekan inget som slår att stå en kall morgon i skogen, se solen gå upp över trädtopparna, och spänt lyssna efter något som kan likna motorljud. Rätt som det är hörs en visselpipa för att varna publiken, och rätt som det är smäller det bara till och en rallybil kommer på tvären i 150 med snörök efter sig. Till er som är sugna på Svenska Rallyt: ta chansen. Ni kommer inte bli besvikna.
Hoppas du får en grym helg och att inlägget gav dig något! Ikväll smäller det.