2011-02-07, 18:15
Medlem
Ozmeisters avatar
Tjena
Ska till Rallyt på lördag och vill ha lite tips på sträckor mm.
Citera
2011-02-07, 18:55
Medlem
MajorMongos avatar
Beroende på hur mycket du vill se av bilarna, och hur många många sträckor finns det lite olika alternativ.
Jag tycker att du ska börja med SS9, Sågen 1. De sista kilometrarna mot mål är legendariska, och helig mark för alla "Svenska"-fantaster. Särskilt bra är sista långa, svepande, nästan hårnålsliknande vänstersvängen innan målgång nere i byn. Rekommenderas verkligen!
Nu var det några år sedan jag var där, så det kan ha blivit "överexploaterat", som Colins Crest, med speakers och läktare och grejer. Det gillar inte jag, men det är ju individuellt. För ett par år sedan var det mycket folk och god stämning! Åk på denna oavsett hur många sträckor du ska se på lördagen, Sågen är självklar.

Fredriksberg är också en klassiker, men några speciella ställen kan jag inte rekommendera, det brukar bli rätt bra vart man än hamnar. Annars får man gå en bit bara, "det är alltid bättre bakom nästa sväng" som ni vet.

SS8 och SS12, Lesjöfors avslutas med ett hopp, om du gillar att kika på sånt.

I målgång på SS Värmullsåsen, som avslutas i en skidbacke, finns även här ett stort hopp som byggts upp för rallyt. Sedan åker bilarna ner i skidbacken på en riktigt isig väg. Publikmagnet, mycket folk skulle jag tro.

Sedan har vi Superspecialen i Karlstad. Inget för de som gillar rally skulle jag vilja säga, detta är för de som inte är så intresserade utan mest ser det som ett jippo att kolla på bilar.
Denna kan dock vara bra om du vill kika på bilarna länge.

Om du ska åka på två sträckor på lördag; välj Sågen och Fredriksberg. Stå länge, elda och grilla korv.
Ska du åka på tre sträckor; Sågen 1, Lesjöfors 2 och Fredriksberg 2.

Hoppas vi ses i skogen!
Citera
2011-02-07, 19:11
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorMongo
Beroende på hur mycket du vill se av bilarna, och hur många många sträckor finns det lite olika alternativ.
Jag tycker att du ska börja med SS9, Sågen 1. De sista kilometrarna mot mål är legendariska, och helig mark för alla "Svenska"-fantaster. Särskilt bra är sista långa, svepande, nästan hårnålsliknande vänstersvängen innan målgång nere i byn. Rekommenderas verkligen!
Nu var det några år sedan jag var där, så det kan ha blivit "överexploaterat", som Colins Crest, med speakers och läktare och grejer. Det gillar inte jag, men det är ju individuellt. För ett par år sedan var det mycket folk och god stämning! Åk på denna oavsett hur många sträckor du ska se på lördagen, Sågen är självklar.

Fredriksberg är också en klassiker, men några speciella ställen kan jag inte rekommendera, det brukar bli rätt bra vart man än hamnar. Annars får man gå en bit bara, "det är alltid bättre bakom nästa sväng" som ni vet.

SS8 och SS12, Lesjöfors avslutas med ett hopp, om du gillar att kika på sånt.

I målgång på SS Värmullsåsen, som avslutas i en skidbacke, finns även här ett stort hopp som byggts upp för rallyt. Sedan åker bilarna ner i skidbacken på en riktigt isig väg. Publikmagnet, mycket folk skulle jag tro.

Sedan har vi Superspecialen i Karlstad. Inget för de som gillar rally skulle jag vilja säga, detta är för de som inte är så intresserade utan mest ser det som ett jippo att kolla på bilar.
Denna kan dock vara bra om du vill kika på bilarna länge.

Om du ska åka på två sträckor på lördag; välj Sågen och Fredriksberg. Stå länge, elda och grilla korv.

Hoppas vi ses i skogen!
Tack så hemskt mycket för den informationen! Sågen låter som det bästa alternativet utifrån våra önskemål.
Citera
2011-02-08, 10:06
Medlem
Har du lite tips om fredagens sträckor också? Jag var på Vargåsen förra året, ganska långt in på sträckan. Har aldrig varit på Colin´s Crest, men har förstått att det är packat med folk där. Några bra tips, utan att behöva gå längre än max ett par km ?
Citera
2011-02-08, 11:34
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CE60
Har du lite tips om fredagens sträckor också? Jag var på Vargåsen förra året, ganska långt in på sträckan. Har aldrig varit på Colin´s Crest, men har förstått att det är packat med folk där. Några bra tips, utan att behöva gå längre än max ett par km ?
Absolut kan jag ge dig ett par tips, men inte alls lika mycket som för lördagen.

Vargåsen är en bra sträcka, men som sagt, Colins Crest är på gott och ont. Mest ont numera kan jag tycka då man tar ifrån rally sin själ nästan, med kommentatorer och storbildsskärmar. Åker du till Colins får du räkna med att se bilarna i max tre sekunder, och du måste verkligen vara i tid. Rekommenderas inte, vilket är synd för jag har varit där innan det var så känt och det är verkligen en riktigt grym passage!
Ska du till Vargåsen finns det en bit direkt efter Colins Crest där det är lite höger-vänster kombinationer över krön. Helt okej, men i ärlighetens namn har jag alltid försökt undvika Vargåsen just pga. allt folk. Men vill du till detta ställe fanns det iallafall förra året en påfartsväg efter påfartsvägen till Colins Crest. Dit åkte inte alls lika mycket folk, men var i god tid även här; bilkön till Colins Crest var 5 km lång förra året, och man ska till samma ställe som den bilkön plus 3 kilometer till.

SS Lövhaugen kan jag inte säga något om alls, den har aldrig tidigare körts i Svenska-sammanhang. Enligt kartan, som förvisso är ganska förminskad, på Rally Swedens hemsida verkar det vara ont om vägar fram till sträckan förutom till start och mål vilket kan vara krångligt om det inte är något intressant att se i anslutning till vägarna.

Likenäs är en klassiker. Hela sista kilometrarna är riktigt fin rallyåka, tallar överallt och smalt men ofta spårigt. Bör kanske ses första vändan på dagen, annars blir det nästan som att se bilarna åka på räls.
Rekommenderar att stå på motorstadion i målet på sträckan. Man ser bilarna länge, upp till en halvminut i taget, och man har bra överblick. Mycket folk, men inte till den grad att det blir irriterande! Speaker förvisso, men det är Gunnar Fridlund, kanske inte den mest faktakorrekte herren men den desto mer passionerade!

Fredagen blir svår att bestämma sig för, men ska du se två sträckor ska du se SS3, Likenäs 1, och sedan välja mellan Lövhaugen 2 och Vargåsen 2. Mitt val hade nog varit Lövhaugen.
Ska du se tre sträckor tycker jag du kör på Likenäs 1, Vargåsen 2 och Lövhaugen 2.
Men detta beror på hur mycket du vill stressa. Likenäs och Lövhaugen ligger förhållandevis nära varandra, så att kombinera dessa två efter varandra kanske vore bäst om du inte vill åka så mycket.

Hoppas det gav dig något iallafall.
Citera
2011-02-10, 10:31
Medlem
Nån som vet om det går att se live på internet?
Citera
2011-02-10, 10:54
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syncmeister
Nån som vet om det går att se live på internet?
Tror jag inte. Sista sträckan på söndag går live i tv däremot om jag minns rätt. Sen är det halvtimmes-program torsdag-söndag i SVT med sammandrag från dagen.
Citera
2011-02-10, 11:03
Medlem
Citat:

Här har vi en veteran i skogarna ser jag.

Hur lång tid tar det att för alla bilar att passera en punkt på en sträcka? Känns som väldigt lång tid mellan Sågen och Fredriksberg.

Jag skulle gärna vilja se tre sträckor och grilla. Så Sågen 1, Lesjöfors 2 och Fredriksberg 2 låter bra. Jag skulle även vilja se superspecialen också, blir det onödigt stressigt?

Är det svårt att hitta? Skyltat? Hitta plats att ställa bilen osv?

Kan du ge några tips på sträckor på söndagen också? Rämmen 1 blir nog till att börja med.

Har du något tips på något annat? Bra utrustning?
Citera
2011-02-10, 11:37
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Här har vi en veteran i skogarna ser jag.
Haha, jovars, en del har man snappat upp. Har varit på alla Svenska som körts sedan -98. Och ett par innan det.

Citat:
Hur lång tid tar det att för alla bilar att passera en punkt på en sträcka? Känns som väldigt lång tid mellan Sågen och Fredriksberg.

För alla bilar, verkligen allihop, tar det minst tre timmar, antagligen längre. Det beror på om SM kör den sträckan också. Men att se samtliga bilar gör man inte, inte jag iallafall. För min del räcker det att kolla på alla WRC-åkare, S2000 och ett par Grupp N-bilar. Så, säg att jag i snitt kollar bilar i 1 ½ timme. Svårt att säga faktiskt, man lämnar när man känner att det är läge!

Citat:
Jag skulle gärna vilja se tre sträckor och grilla. Så Sågen 1, Lesjöfors 2 och Fredriksberg 2 låter bra. Jag skulle även vilja se superspecialen också, blir det onödigt stressigt?

Det kan bli stressigt. Det tar ju ändå ett tag att åka ner till Karlstad. Tänk på att det är MÅNGA som ska in på Superspecialen, så du bör åka i väldigt god tid. Om du verkligen vill se SSS Karlstad hade jag nog sett WRC-åkarna och S2000 på Fredriksbergssträckan och sedan kört mot Karlstad direkt. Räkna med att någon av sträckorna kan vara försenade också = ännu mindre tid att stå på Fredriksberg.
Men det är lite detta som är charmen med Svenska Rallyt; planera för att få ut så mycket av dagen som möjligt utan att stressa ihjäl sig. För tänk på en grej; stressa inte för mycket. Det går oftast inte komma fram mycket snabbare, utan händer det en olycka blir alla lidande för det.

Citat:
Är det svårt att hitta? Skyltat? Hitta plats att ställa bilen osv?
Till publikplatserna är det skyltat, och ibland stora parkeringar. Annars får man parkera på framfartsvägen till sträckan och gå en bit. Brukar inte vara sådär jättelångt att gå om man är lite smart. Är det ingen publikplats, utan ni har hittat något på kartan som verkar intressant får ni ordna med parkeringen själva.

Citat:
Kan du ge några tips på sträckor på söndagen också? Rämmen 1 blir nog till att börja med.
Hmja, ska ni se Rämmen 1 hade jag nog kört på Torntorp 2 och Gustavsfors 2 efter det. Men på söndagen brukar man vara rätt mör efter en helgs grillande och ölande, så ibland räcker det med två sträckor och slippa stressen.

Citat:
Har du något tips på något annat? Bra utrustning?
Först och främst, lyssna på vägvakterna i skogen. Står man dumt till så kan ju sträckan bli struken, men du verkar vara en vettig människa så det förstår du nog.

Annars, som sagt, stressa gärna men ta det försiktigt. Utrustning vet jag inte, varma handskar och skor är det viktigaste; blir man kall om fötterna blir hela dagen värdelös och man vill helst bara åka hem.
Ta med kontanter. Parkeringsvakterna är snikna som skam, kostar oftast 20 spänn att parkera. Inte mycket att göra åt om man vill stå på parkeringen, men glöm inte kontanterna!
Har du någon radio du kan ta med ut i skogen så gör gärna det! Rallyradion är grym faktiskt, och det är alltid skoj att lyssna på innan bilarna kommer.

Det viktigaste, utöver varma kläder; NJUT. Det finns utan tvekan inget som slår att stå en kall morgon i skogen, se solen gå upp över trädtopparna, och spänt lyssna efter något som kan likna motorljud. Rätt som det är hörs en visselpipa för att varna publiken, och rätt som det är smäller det bara till och en rallybil kommer på tvären i 150 med snörök efter sig. Till er som är sugna på Svenska Rallyt: ta chansen. Ni kommer inte bli besvikna.

Hoppas du får en grym helg och att inlägget gav dig något! Ikväll smäller det.
Senast redigerad av MajorMongo 2011-02-10 kl. 11:43.
Citera
2011-02-10, 12:36
Medlem
Citat:
Haha, jovars, en del har man snappat upp. Har varit på alla Svenska som körts sedan -98. Och ett par innan det.
Oj, ja då förstår jag. Vilket var bästa året?

Citat:
För alla bilar, verkligen allihop, tar det minst tre timmar, antagligen längre. Det beror på om SM kör den sträckan också. Men att se samtliga bilar gör man inte, inte jag iallafall. För min del räcker det att kolla på alla WRC-åkare, S2000 och ett par Grupp N-bilar. Så, säg att jag i snitt kollar bilar i 1 ½ timme. Svårt att säga faktiskt, man lämnar när man känner att det är läge!
Okej, det låter bra.

Citat:
Det kan bli stressigt. Det tar ju ändå ett tag att åka ner till Karlstad. Tänk på att det är MÅNGA som ska in på Superspecialen, så du bör åka i väldigt god tid. Om du verkligen vill se SSS Karlstad hade jag nog sett WRC-åkarna och S2000 på Fredriksbergssträckan och sedan kört mot Karlstad direkt. Räkna med att någon av sträckorna kan vara försenade också = ännu mindre tid att stå på Fredriksberg.
Men det är lite detta som är charmen med Svenska Rallyt; planera för att få ut så mycket av dagen som möjligt utan att stressa ihjäl sig. För tänk på en grej; stressa inte för mycket. Det går oftast inte komma fram mycket snabbare, utan händer det en olycka blir alla lidande för det.
OK. Nej, stressa är inte min grej. Men det är ju relativt också.

Citat:
Till publikplatserna är det skyltat, och ibland stora parkeringar. Annars får man parkera på framfartsvägen till sträckan och gå en bit. Brukar inte vara sådär jättelångt att gå om man är lite smart. Är det ingen publikplats, utan ni har hittat något på kartan som verkar intressant får ni ordna med parkeringen själva.
Det låter ju bra.

Citat:
Hmja, ska ni se Rämmen 1 hade jag nog kört på Torntorp 2 och Gustavsfors 2 efter det. Men på söndagen brukar man vara rätt mör efter en helgs grillande och ölande, så ibland räcker det med två sträckor och slippa stressen.

Mja, det är inte bestämt faktiskt. Skall övernatta i Karlstad och vill hinna med en god frukost innan man far iväg. Vill ju som sagt inte behöva stressa och då verkade Rämmen 1 vara en bra början. Hur skulle du lägga upp söndagen annars?

Jo kan förstå att det kan va lite slitsamt, men, "skall det va skall det va", är mitt måtto.

Citat:
Först och främst, lyssna på vägvakterna i skogen. Står man dumt till så kan ju sträckan bli struken, men du verkar vara en vettig människa så det förstår du nog.

Annars, som sagt, stressa gärna men ta det försiktigt. Utrustning vet jag inte, varma handskar och skor är det viktigaste; blir man kall om fötterna blir hela dagen värdelös och man vill helst bara åka hem.
Ta med kontanter. Parkeringsvakterna är snikna som skam, kostar oftast 20 spänn att parkera. Inte mycket att göra åt om man vill stå på parkeringen, men glöm inte kontanterna!
Har du någon radio du kan ta med ut i skogen så gör gärna det! Rallyradion är grym faktiskt, och det är alltid skoj att lyssna på innan bilarna kommer.

Det viktigaste, utöver varma kläder; NJUT. Det finns utan tvekan inget som slår att stå en kall morgon i skogen, se solen gå upp över trädtopparna, och spänt lyssna efter något som kan likna motorljud. Rätt som det är hörs en visselpipa för att varna publiken, och rätt som det är smäller det bara till och en rallybil kommer på tvären i 150 med snörök efter sig. Till er som är sugna på Svenska Rallyt: ta chansen. Ni kommer inte bli besvikna.

Hoppas du får en grym helg och att inlägget gav dig något! Ikväll smäller det.

Har lite bättre koll nu. Kan vara det bästa inlägget i år. I alla fall nu när jag är riktigt rallysugen.
Citera
2011-02-10, 18:24
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Oj, ja då förstår jag. Vilket var bästa året?
2001 är mitt favoritår. Kommer inte direkt ihåg själva tävlingen, men det var de bästa tiderna med första Focusen, Corollan, riktiga Imprezan och Lancern. Jag har haft turen att se Colin McRae live, det är jag glad för idag.

Citat:
Mja, det är inte bestämt faktiskt. Skall övernatta i Karlstad och vill hinna med en god frukost innan man far iväg. Vill ju som sagt inte behöva stressa och då verkade Rämmen 1 vara en bra början. Hur skulle du lägga upp söndagen annars?

Jo kan förstå att det kan va lite slitsamt, men, "skall det va skall det va", är mitt måtto.
Söndagen hade jag nog satsat på Rämmen och Torntorp, vilken ordning beror på hur pigg man är Men jag håller med dig, ska det va så ska det va. Ingen idé att göra något halvhjärtat.

Citat:
Har lite bättre koll nu. Kan vara det bästa inlägget i år. I alla fall nu när jag är riktigt rallysugen.
Kul att höra! Om en timme åker jag upp verkar vara jämnt mellan fiestan och ds3:an på shakedown!
Citera
2011-02-10, 18:56
Medlem
brutusmaximuss avatar
Vad är shakedown?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto