Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-07, 18:12
  #1
Medlem
sneakydudes avatar
Varför i hela jävulen är en bibliotekarieutbildning 4 år lång? Gör bibliotekarier något annat än sitter och registerför böcker och stämplar lånekort? Innebär yrket något extremt ansvarsfullt område, eller kräver det några sorts avancerade kvalifikationer som man endast kan uppnå efter 4 års studier? Jag lever tydligen i villfarelsen att vilken samhalling som helst kan sköta jobbet efter max 1 veckas intensivkurs. Upplys mig.
Citera
2011-02-07, 18:16
  #2
Medlem
Om du är bibliotekarie måste du kunna massor av olika böcker och författare. Kunna hjälpa andra människor att hitta något dom söker etc...
Men jag håller med dig om att 4 år lät lite mycket. Vad har du hört det förresten?
Men en veckas intensiv kurs är alldeles för lite.
Citera
2011-02-07, 18:18
  #3
Medlem
Limenys avatar
Tror man ska ha mycket sakkunskap om litteratur och böcker inom alla olika områden. Sen tror jag utbildningen innefattar en del informationskunskap, men kan tycka att fyra år låter mycket.
Citera
2011-02-07, 18:31
  #4
Avstängd
RealBads avatar
Jobbet är nog mer ett kall för torra insöade oskulder med kultur i blicken. Min erfarenhet av att knulla bibliotekarier, är att dessa borde lagt mer utbildning på annat.

Jag tror att utbildningen syftar till att leda dessa individer rakt in i ett knastertorrt korrekt förvaltande av ord i ordning och moral.

Dessutom tjänar en bibliotekarie sämmre än en kassörska på Coop.
Citera
2011-02-07, 18:32
  #5
Medlem
En gammal jobbarkompis sa en gång att bibliotekarie måste vara den sämsta utbildningen som går att gå. En massa år på högskola med skulder, sen är det svårt att få jobb när man är klar, jobben är underbetalda och man får oftast ett arbete man är alldeles för överkvalificerad för efter alla åren..
Inget svar på varför, men tydligen fler som anser det.
Citera
2011-02-07, 18:39
  #6
Medlem
Känns som att hälften av brudarna i Borås pluggar antingen det eller textildesign.
Citera
2011-02-07, 18:45
  #7
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karvozhort
Om du är bibliotekarie måste du kunna massor av olika böcker och författare. Kunna hjälpa andra människor att hitta något dom söker etc...
Men jag håller med dig om att 4 år lät lite mycket. Vad har du hört det förresten?
Men en veckas intensiv kurs är alldeles för lite.

Lära sig namn på en massa författare och deras verk och lära sig vart böckerna om hemslöjd står kan man väl för fan lära sig på några veckor eller. Det kan ju inte vara svårare än att jobba på lidl och lära sig vart purjolöken ligger.

Enligt studentum.se är utbildningen 3-4 år. Antar att man kan lägga till en massa helt onödiga kurser.
20p i manchesterkavaj, 10p i boksortering efter sexuell läggning etc...
Citera
2011-02-07, 19:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Lära sig namn på en massa författare och deras verk och lära sig vart böckerna om hemslöjd står kan man väl för fan lära sig på några veckor eller. Det kan ju inte vara svårare än att jobba på lidl och lära sig vart purjolöken ligger.

Enligt studentum.se är utbildningen 3-4 år. Antar att man kan lägga till en massa helt onödiga kurser.
20p i manchesterkavaj, 10p i boksortering efter sexuell läggning etc...

Nej, du lär dig inte kunskap om litteratur och bok genres på några veckor...
Citera
2011-02-07, 22:18
  #9
Medlem
Är väll inte så farligt. För att bli organist i kyrkan ska du plugga 3-5 år i högskola.....
Citera
2011-02-07, 23:08
  #10
Medlem
Everclear88s avatar
har en kompis som jobbar som bibliotekarie på ett universitet i USA där hon är student. Det är pissenkelt, lättaste jobbet i världen. Ungefär som att plugga i 4 år för att sköta en berg-och-dalbana (tro mig... det är bara att trycka på en knapp)
Citera
2011-02-07, 23:21
  #11
Medlem
pellepoliss avatar
Bibliotikarier arbetar inte bara med böcker, har du varit på ett universitetsbibliotek och sökt i databaser, vetenskapliga artiklar etc. Så förstår du snart varför de ska ha så lång utbildning. Bara det här med alla referenssystem (finns minst 12 st) som ska se ut på olika sätt, hur man hittar, läser och tyder en vetenskaplig artikel, m.m.

Alltså att söka och läsa artiklar gör ju alla studenter, så det är inte det svåra. Men varje person som suttit med sånt där vill gärna ha en bibiotikarie till hjälp, de ordnar biffen på 5 minuter.

Sen undervisar bibliotikarier en hel del, så de har säkert en gedigen pedagogisk utbildning.
Citera
2011-02-08, 11:02
  #12
Medlem
Funderade också biblitekarie för länge sedan, men det hade krävts ungefär dubbla lönen jämfört med den man får idag för att man rent ekonomiskt ska kunna motivera utbildningen.
Det är nog nästan enbart väldigt speciella personer med genuint bokintresse som söker sig dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadsbo
En gammal jobbarkompis sa en gång att bibliotekarie måste vara den sämsta utbildningen som går att gå. En massa år på högskola med skulder, sen är det svårt att få jobb när man är klar, jobben är underbetalda och man får oftast ett arbete man är alldeles för överkvalificerad för efter alla åren..

Ja, det är ju inte direkt någon större omsättning av personalen på ett bibliotek så det är nog stor risk för arbetslöshet efter utbildningen under lång tid framåt. De senaste 10-20 så har man dessutom lagt ner tonvis med filialbibliotek runt om i landet.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2011-02-08 kl. 11:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback