Har nyss fått tillsvidareanställning på jobbet så jag ska nu styra upp skutan och tänker börja med att
skaffa in en bil igen(varit utan i 5mån).
Men har nu kommit fram till att det nog är smartast att ta ett lån istället för att använda besparingen
jag gjort nu under dessa 6mån. Tänker nog lägga runt 35k vilket jag nog får en hyfsad okej bil för, sen resterande 15k har jag till eventuella verkstadskostnader. Ja jag funderar på ett 50 000krs lån.
Ekonomiska tanken:
Får jag till ett bra lån som jag kan lägga ut runt 1000kr+Ränta på i månaden så kan jag lägga undan 2000kr/mån i ett år. 2000*12=24 000kr besparing + 1000kr*12=12000kr avbetalning av lånet
Summa: Jag har då betalt av 12k efter 1år och har dessutom 24000kr undanlagt för att betala av sista låndelen. Resterande 14k hostar jag lätt upp. Vill bli av med lånet fortast möjligt eftersom jag hatar lån.
Men vart kan jag hitta bäst passande lån till denna plan? Vore ju såklart bäst att ha en betalningsplan över en så lång tid som möjligt för att hålla utgiften så låg som möjligt.
Ofta är det billigare att ta lånet direkt via bilfirma om man köper där.
Brukar vara ganska låg ränta hos dom. Vi fick ner det till under 3% men då köpte vi en lite dyrare bil och hade en ruskigt fräsch lite äldre Saab 9000 som inbyte.
Räntan är även mer förhandlingsbar hos säljarna än på banken, beror lite på bilfirman iofs.
Är det inte onödigt att låna 15 mer än du behöver? köper du en bil för 35k så kan du absolut få en som inte ska kräva några dyrare reperationer närmsta året/åren...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!