2011-02-07, 14:52
Bannlyst
Ställde den här frågan i snabba-frågortråden men fick inget bra svar.

Skal på chili är ibland väldigt hårt, ungefär som plast. Varför? Handlar det om dålig kvalitet, felaktigt hanterande eller händer det med ålder?

Och vad gör man för att kontra det här? Jag ska använda chili i maten ikväll men jag har ingen lust att sitta och splotta ut små plastiga bitar av chiliskal hela tiden. Det jag var inne på var att blanchera och försöka skala dom men funkar det och finns det ett bättre sätt?

Och hur gör jag nästa gång jag vill använda chili och varken vill skala den eller äta plast?
Citera
2011-02-07, 14:54
Medlem
FirstAidss avatar
Gör stora bitar som är lätta att plocka bort sen bara, men då får du räkna med att det tar en liten längre stund för chilin att ge ifrån sig smaken till maten.
Citera
2011-02-07, 14:57
Medlem
SNIFF2s avatar
För paprika och tomat fungerar det oftast att skålla dem / blanchering. Det borde fungera i detta fall också
Citera
2011-02-07, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAids
Gör stora bitar som är lätta att plocka bort sen bara, men då får du räkna med att det tar en liten längre stund för chilin att ge ifrån sig smaken till maten.
Jag ska fylla kycklinglårfiléer med dom så det är inte läge att sitta och pilla bort något. Min pappa envisas hela tiden med att använda hela kryddor i sina grytor och jag stör mig som fan på att behöva sitta och leta upp alla bitar av nejlika och plocka bort dom inför varje tugga.

Ska testa att blanchera och skala dom då! Dom behöver ju inte se bra ut så länge dom ger smak.

Men i övrigt, vad beror det på och hur undviker man det? Är det så enkelt att man ska äta chilin medan den är färskare för att skalet inte ska bli CP?
Citera
2011-02-07, 15:10
Medlem
gas spis funkar bra inte så vanligt kanske? grillen???
Citera
2011-02-07, 16:02
Medlem
Kattolfs avatar
Du kan antingen strimla chilifrukten väldigt fint så att skalet inte märks lika markant, eller så kan du göra som man gör med paprikor: Kör under grillelementet på högsta värme alt. över gaslågan om sådan finns tills det att skalet svartnar.
Sedan låter du chilin ligga i en plastpåse några minuter. Då går det lätt att skala den sen. Att tänka på är att skalad chili lätt blir mosig vid utdragen tillagning.
Citera
2011-02-07, 21:31
Bannlyst
Blancherade den och drog av själva "köttet" med en kniv. Fick två snygga, röda plaststrimlor att slänga i komposten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in