2011-02-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dildostar
Hallå!

Jag har en Macbook Pro 13" Mid 2009 och är supernöjd. Har haft lite funderingar på att uppgradera min dator i form av en ny SSD-disk. Har hittat guide och sådär så det är inget problem, men har bara lite frågor till er som har uppgraderat en Macbook eller Macbook Pro från den vanliga snurran till en SSD.

- Hur upplever ni att er batteritid blivit efter bytet?
- Är datorn överlag varmare nu? Snurrar fläkten hela tiden?
- När märker ni den största skillnaden?

Tack på förhand boys!

Till dig (om du tänkt köpa en) och ni andra som tänkt köpa:

Intel kommer släppa nya SSD-diskar i Mars 2011 och de är 25nm till skillnad från de gamla diskarna på 34nm. ("De har fått in mer minne på samma storlek" / "De har krympt minnet och fått in mer minne") [Poängen förmedlas i de otekniska citaten, min hjärna har beslutat sig för att lämna in idag]

Skillnaderna blir b.la:
- Billigare (förhoppningsvist)
- Möjlighet till större storlek (större maxstorlek, deras största modell blir större)
[300/600GB kommer]
- Snabbare
- Längre livslängd
m.m.

Vänta även om du ska köpa den äldre modellen, den blir troligtvis billigare när den nya kommer ut.

http://www.sweclockers.com/nyhet/134...n-intel-i-mars
http://www.sweclockers.com/nyhet/128...intel-x25-m-g3
Citera
2011-02-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoul
Detta verkar helt klart intressant! Själv uppgraderade jag precis min macbook från 2 till 8 gb ram, och hoppas på att det ska hjälpa till lite med segheten men nästa uppgradering blir helt klart en ssd!

+1! Jag uppgraderade också till 8gb ram nyligen. Mycket bra grejjer!

MrJohnDoe; Sant, det är värt att vänta tills den 3Gen kommer ut. Inte långt kvar tills dess och de är säkert billigare också.
Citera
2011-02-09, 21:46
Medlem
Vad kostar en SSD på drygt 250 GB (det är minst vad jag behöver)? Det är kanske aktuellt förrens om ett halvår, men ändå.
Men om man nu ska göra en överföring från Macbook SSD-disk till iPhone eller en Macbook med "vanlig hårddisk" - då har man väl ingen större nytta av SSD-överföringshastighet? Det blir väl nån form av flaskhals då?
Citera
2011-02-09, 23:24
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Vad kostar en SSD på drygt 250 GB (det är minst vad jag behöver)? Det är kanske aktuellt förrens om ett halvår, men ändå.
Men om man nu ska göra en överföring från Macbook SSD-disk till iPhone eller en Macbook med "vanlig hårddisk" - då har man väl ingen större nytta av SSD-överföringshastighet? Det blir väl nån form av flaskhals då?

Köper du en 256GB SSD löst från valfri affär är kostnaderna omkring desamma skulle jag tro.
Men köper du direkt genom Apple i samband med ny dator är det olika vad de kostar.

Jag (jobbet ) betalade 5500 NOK för 256GB till en MBP 15" i7 2.66GHz, medans om du skulle köpa samma disk till en MBP 13" skulle den kosta 6500 NOK. Jag tror de svenska priserna är samma som de norska.
Citera
2011-02-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dildostar
Tack för svaret Bolmstam.

Hur ser det ut när man skall byta ut cd-läsaren? Krävs det en speciell adapter till det?

Vore grymt om du kunde slänga iväg en länk till en guide du följt eller bara förklara det i steg kanske?

Du behöver en så kallad "optibay" det är ett metallfack som du sätter in på samma infästningspunkter som cdläsaren. finns att köpa på bl.a. www.kullander.se.

Om jag inte kommer ihåg helt fel så medföljer monteringsanvisningar. Men det är inget svårt om du bara har vanan inne att pilla med datorer.

Sen även så får du med en lösning så att du kan göra din cdläsare extern om du skulle behöva denna.
Citera
2011-02-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolmstam
Du behöver en så kallad "optibay" det är ett metallfack som du sätter in på samma infästningspunkter som cdläsaren. finns att köpa på bl.a. www.kullander.se.

Om jag inte kommer ihåg helt fel så medföljer monteringsanvisningar. Men det är inget svårt om du bara har vanan inne att pilla med datorer.

Sen även så får du med en lösning så att du kan göra din cdläsare extern om du skulle behöva denna.

Tack för tipsen!
Citera
2011-02-28, 14:54
Medlem
Hej. Jag har en MacBook Pro 13" mid 2010 (2,4ghz:aren)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590488

Passar den disken i min dator. Vad behöver jag tänka på vid byte, behövs det några adaptrar eller något sådant?

Är det bara att byta disken och sen sätta i skivorna man fick med macen och installera om OS X?

Mvh
Citera
2011-03-01, 14:24
Medlem
Fernets avatar
Då en SSD in är direkt gratis i jämförelse så har jag bestämt att jag väntar till 10.7 som stödjer TRIM.
Citera
2011-03-05, 16:02
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Då en SSD in är direkt gratis i jämförelse så har jag bestämt att jag väntar till 10.7 som stödjer TRIM.
Tydligen behöver man inte vänta.
Nya MBP skeppas med TRIM.
http://www.appleinsider.com/articles...w_leopard.html
Citera
2011-03-06, 21:29
Medlem
Fernets avatar
Steve visar sin sämsta sida igen
Tydligen fungerar Apples TRIM bara om det är en SSD Steve satt sin äpplelogga på

http://www.hardmac.com/news/2011/03/...im-on-mac-os-x

Jag är t.ex. glad jag inte har en "windowskänslig" Android utan en iPhone jag kan använda lika avslappnat som min Mac, men vad fan är det han vill skydda här??
Tydligen försäljningen av det berg av allt flashminne i världen Apple har mutat in.
Först köper dom allt flash i världen så styckpriset blir pissbilligt och sedan skall man tvingas att betala deras fantasipriser.
Steve, ibland är du bara en fascistfitta tyvärr.
Citera
2011-03-08, 23:34
Medlem
Fernets avatar
(Fjärde egna inlägget på rad, med detta är en sorglig följetong tyvärr)

Nu visar det sig även att Apples SSD är långsamma.

Först är dom sist med att stödja TRIM
Sedan visar det sig att detta bara fungerar om man köpt en Apple-SSD och vad Apple tar för minne vet vi alla allt för väl. Där kan man tala om Mac-skatt.
Och som grädde på körsbäret är deras SSD dessutom långsamma.
http://barefeats.com/mbps02.html

Jamen vad bra
Citera
2011-03-09, 00:36
Medlem
mefedronkungens avatar
Jo men apples ssd är ju bättre än de flesta SSDs ändån i testet. Toshibas är ju klart långsammare. Sedan buggar nog MacOS mindre än Windows Virus 7.... Och apple är ju inte sist med TRIM... snarare FÖRST eftersom inga andra SSD till mac stödjer TRIM än apples SSD? Det är såna saker som gör att man hellre väljer apple än de andra skitföretagen.

Visa mig en enda SSD som funkar till MacOS med TRIM som är billigare än Apples och som är bättre? Än så länge har INGEN lyckats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in