2011-02-07, 11:44
Medlem
Hej! Jag har en hund som ær 8år, tidigt i morses så hittade jag två små blodflæckar på kudden som han sovit på inatt. jag tog en snabb check på hunden men hittade inga sår. efter ett tag så ser jag hur han tvættar sig gång på i baken och tar då en nærmare titt. Jag ser då att han bløder ur analen men kan inte se några sår (svårt att se). Har varit ute med honom och kunde inte finna några spår av blod i avføringen, han beter sig normalt och verkar inte det minsta berørd. han har full energi,fin avføring och pigga øgon. någon som kænner igen detta? bør jag åka in med honom?
Citera
2011-02-07, 11:47
Bannlyst
Du kan ju alltid ringa till en veterinär och fråga, där får du nog bäst svar!

Lycka till.
Citera
2011-02-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalzhar
Du kan ju alltid ringa till en veterinär och fråga, där får du nog bäst svar!

Lycka till.

sitter utan telefon men har en sambo som sitter på jobb och som ska ringa dit på hennes førsta rast. hoppades bara på några snabba lugnande svar hær...
Citera
2011-02-07, 12:03
Medlem
Skulle gissa på att det blöder från en av analsäckarna?

= troligen inflammerade, något man brukar sätta in behandling för.

Om hunden är pigg, glad, feberfri och rel obevärad är det inte akut-akut, men om det skulle vara blod från analöppningen så skulle jag nog vilja kolla det snabbt. Har han haft diarré nyligen? Kan han ha kommit åt råttgift eller blodförtunnande mediciner?
Citera
2011-02-07, 12:04
Bannlyst
Små mängder blod i avföringen kan man emellanåt se hos köttätande djur. Större mängder blod i avföringen är emellertid inte normalt och måste åtgärdas

Orsak:

Blod i avföringen kan bero på förstoppning i ändtarmen beroende på benmåltid eller en tumör i tarmen, HCC(smitsam leversjukdom), förgiftning eller olyckor

Symptom: Om blodet ser färskt ut kommer det från analregionerna. Om det är mörkt, nästan svart, kommer det från tarmarna.

Behandling: Om man inte kan hitta orsaken bör veterinär genast kontaktas. Ingen mat förrän blödningen slutat!

Googlade lite.
Citera
2011-02-07, 12:04
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldvapen
sitter utan telefon men har en sambo som sitter på jobb och som ska ringa dit på hennes førsta rast. hoppades bara på några snabba lugnande svar hær...
Behöver inte tvunget vara något som är allvarligt, iom. hunden är pigg och alert för övrigt.
Hoppas och tror det bara är ett sprucket blodkärl som läks snart.
Citera
2011-02-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Skulle gissa på att det blöder från en av analsäckarna?

= troligen inflammerade, något man brukar sätta in behandling för.

Om hunden är pigg, glad, feberfri och rel obevärad är det inte akut-akut, men om det skulle vara blod från analöppningen så skulle jag nog vilja kolla det snabbt. Har han haft diarré nyligen? Kan han ha kommit åt råttgift eller blodförtunnande mediciner?

som sagt svårt att se vart blodet kommer ifrån, kan inte se något nu men han ær snabb att tvætta sig. om jag inte hade sett spåren på kudden så hade jag inte mærkt någonting.

Han har inte haft diarre på ganska længe. medecin eller råttgift har jag svårt att tro, kan iofs inte uteslutas att han kunnat få i sig på en promenad. han går alltid kopplad och har inte sett att han fått i sig något.

vad med teorin om sår från något i avføringen? att tex fliser från en pinne kunnat skrapa upp ett sår?
Citera
2011-02-07, 12:22
Medlem
Börja gärna med att fastställa VAR blodet kommer ifrån. Kan du sätta på honom en krage så att han inte kan tvätta sig på en stund? (Det går ju att tillverka själv om man ingen har) Tryck en bomullstuss runt rumpan och se om det kommer något blod/annan missfärgning. Passa på att ta tempen på hunden för att utesluta feber. Kolla om det är färskt blod på termometern.
Citera
2011-02-07, 16:19
Bannlyst
Vår schäfer fick exakt de problemen, tror hon var 7 då, det visade sej vara " fistlar" och jag tror ganska säkert att samma sak hänt din hund, detta gav med sej för veterinären gjorde inget åt problemet utom att vi gav henne lite sån ricinolja till maten en period, (vi bodde på landet och det va sommar då).
Men problemen upphörde resten av hennes liv iaf när såren läkt och det låter som ett förstadium till det din hund har.
Åk till en veterinär du har förtroende för och undesök och uppdatera gärna tråden så ska jag följa upp den, ALL LYCKA önskar /Slutsteg
Citera
2011-02-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutsteg
Vår schäfer fick exakt de problemen, tror hon var 7 då, det visade sej vara " fistlar" och jag tror ganska säkert att samma sak hänt din hund,

Schäfer har ofta problem med cirkumanalfistlar, men det är inte lika vanligt på andra raser. Ofta behöver detta ordnas med kirurgi, men nu för tiden skriver många veterinärer ut immunosupressiva medel som fungerar.

Tror dock inte detta är problemet, om nu inte TS ens ser var blodet kommer ifrån.
Citera
2011-02-07, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Schäfer har ofta problem med cirkumanalfistlar, men det är inte lika vanligt på andra raser. Ofta behöver detta ordnas med kirurgi, men nu för tiden skriver många veterinärer ut immunosupressiva medel som fungerar.

Tror dock inte detta är problemet, om nu inte TS ens ser var blodet kommer ifrån.
JAHA, det visste jag inte att just schäfrar hade, bra att veta iaf.
Ja det är sant, fistlarna syntes, helt rätt, vi fick däremot ingen medecin utskrivet mot det.

Jo ang TS problem, kan det möjligen inte vara så att det har uppstått sprickor som är ganska små?
Kanske en förklaring, då borde ricinoljan vara ett bra medel att ta till för att dessa ska läka.
Vet ej mer nu tyvärr, får du inte ordning på problemet så kan jag fråga en vän vars föräldrar har kennel sen många år tillbakam de har hjälpt mej med problem inte ens veterinärer kunnat fixa?
Vänligen / Slutsteg
Citera
2011-02-07, 20:13
Medlem
Tack før alla svar och hjælpen

då har vi varit hos veterinæren och det visar sig att vara analkjørtelsbetennelse. vi fick en liten blandad kompott utav smærtstillande och antibiotika som skall løsa problemet.

problemet løst och tråden kan låsas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in