2011-02-07, 00:35
Medlem
Planerar att skaffa en nakenkatt, men r bara student som snart ska flytta in i en lgenhet, s jag kan bara spara 500 kronor per mnad..
En sdan katt kostar ju mer eller mindre 12000 p blocket, har jag sett. Det skulle innebra 2 R av sparande!
Gr det att f tag p billigare nakenkatter n s? Fr jag vill inte vnta s lnge....
Citera
2011-02-07, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxXxXxXxX
Planerar att skaffa en nakenkatt, men r bara student som snart ska flytta in i en lgenhet, s jag kan bara spara 500 kronor per mnad..
En sdan katt kostar ju mer eller mindre 12000 p blocket, har jag sett. Det skulle innebra 2 R av sparande!
Gr det att f tag p billigare nakenkatter n s? Fr jag vill inte vnta s lnge....

Nej du kommer inte f tag p en billig Sphynx och du kan inte heller hoppas p att f det. Kp hellre en billig bondkatt fr en hundring r mitt rd eftersom du r studnent.
Citera
2011-02-07, 00:45
Medlem
Mrs.Ls avatar
Nr jag kpte min sphynx s kostade hon 7000 kr.. Lite ldre sphynx katter kanske r ett alternativ?
Eller ngon med ngot sknhetsfel? Brukar bli billigare d..
Citera
2011-02-07, 10:01
Medlem
Innan du kper katten mste du rkna med vad de lpande kostnaderna blir. ven om du kper billig sand och mat r det svrt att komma under 200 kr / mnad. Sedan ska katten vaccineras med jmna mellanrum (rkna med en femhundring), frskras (du verkar inte vara typen som kan hosta upp 10-20 k p veterinrvrd rakt av) och s blir man mer lst med en katt. Du mste antingen ha kattvakt eller ta med dig katten om du ker ngonstans. Kper du kattunge kommer du frmodligen behva kastrera den inom det nrmsta halvret ocks (700-1500 kr). Jag har fr mig att sphynxar blir knsmogna tidigt och det r bst att rkna med kastrering eftersom mnga katter utvecklar ett kissbeteende annars. Honkatter kan bli sjuka av p-piller och ska absolut inte lpa i ondan, hankatter tenderar att bli "besvrliga".

En veterinrvrdsfrskring fungerar vanligtvis s att man betalar en sjlvrisk (1000-1500 kr) sedan 20 % av verstigande belopp samt att mediciner inte ingr i vanlig frskring utan kps separat. Det blir ltt ngra tusenlappar att betala trots frskring om ngot hnder. Jag tror att ngra bolag har fast sjlvrisk, men kolla upp det. Har du en buffert utver kattkpet r det inte ngra problem, men det framgick inte riktigt av din trdstart. En del mnniskor kper inte ens mat utan att ha 10 k ver p kontot, andra tror att buffert r det man fr den 25:e..
Citera
2011-02-07, 12:50
Medlem
big_bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Innan du kper katten mste du rkna med vad de lpande kostnaderna blir. ven om du kper billig sand och mat r det svrt att komma under 200 kr / mnad. Sedan ska katten vaccineras med jmna mellanrum (rkna med en femhundring), frskras (du verkar inte vara typen som kan hosta upp 10-20 k p veterinrvrd rakt av) och s blir man mer lst med en katt. Du mste antingen ha kattvakt eller ta med dig katten om du ker ngonstans. Kper du kattunge kommer du frmodligen behva kastrera den inom det nrmsta halvret ocks (700-1500 kr). Jag har fr mig att sphynxar blir knsmogna tidigt och det r bst att rkna med kastrering eftersom mnga katter utvecklar ett kissbeteende annars. Honkatter kan bli sjuka av p-piller och ska absolut inte lpa i ondan, hankatter tenderar att bli "besvrliga".

En veterinrvrdsfrskring fungerar vanligtvis s att man betalar en sjlvrisk (1000-1500 kr) sedan 20 % av verstigande belopp samt att mediciner inte ingr i vanlig frskring utan kps separat. Det blir ltt ngra tusenlappar att betala trots frskring om ngot hnder. Jag tror att ngra bolag har fast sjlvrisk, men kolla upp det. Har du en buffert utver kattkpet r det inte ngra problem, men det framgick inte riktigt av din trdstart. En del mnniskor kper inte ens mat utan att ha 10 k ver p kontot, andra tror att buffert r det man fr den 25:e..

Hller med om det mesta hr. Svrt att komma under 200kr mnaden r inte s svrt. Kp en mega sck med kattmat. Kpte sjlv 15kg fr 179kr p &B. Hlften har rckt ca 4 mnader nu t 2 katter. Det r kattsanden som kostar dremot. Jag kper Katty klumpbildande p ICA. En 5kg pse rcker ca en vecka t 2 katter. Kostar 40kr/pse. S rkna med 100kr/mnaden fr kattsand minst.

Det dr med buffert lter vettigt. mnga tror verkligen att 500kr r mkt pengar nr man har djur- DET R FEL!
Skit i naken katten. Skaffa en vanlig bondkatt om ngon mnad nr du har sparat ihop lite av dina veckopengar TS. Eller inte...
Helt rligt tror ja inte att TS r redo fr en katt i sitt liv.
Citera
2011-02-07, 17:49
Medlem
Jag vill varna fr sphynxfrsljare som inte har testat frldrarna fr HCM Fiv o felv samt "haft tid" fixa stamtavla, inte registrerat fr bla bla bla.
Billig kattmat kan bli dyr i lngden s bra mat (dyr) r att fredra, frskring r ett MSTE-

Omplaceringar finns det ganska ofta och serisa sphynxuppfdare och lskare finns p http://www.sphynxdillan.se/index.php Vlkommen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in