Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Innan du köper katten måste du räkna med vad de löpande kostnaderna blir. Även om du köper billig sand och mat är det svårt att komma under 200 kr / månad. Sedan ska katten vaccineras med jämna mellanrum (räkna med en femhundring), försäkras (du verkar inte vara typen som kan hosta upp 10-20 k på veterinärvård rakt av) och så blir man mer låst med en katt. Du måste antingen ha kattvakt eller ta med dig katten om du åker någonstans. Köper du kattunge kommer du förmodligen behöva kastrera den inom det närmsta halvåret också (700-1500 kr). Jag har för mig att sphynxar blir könsmogna tidigt och det är bäst att räkna med kastrering eftersom många katter utvecklar ett kissbeteende annars. Honkatter kan bli sjuka av p-piller och ska absolut inte löpa i onödan, hankatter tenderar att bli "besvärliga".
En veterinärvårdsförsäkring fungerar vanligtvis så att man betalar en självrisk (1000-1500 kr) sedan 20 % av överstigande belopp samt att mediciner inte ingår i vanlig försäkring utan köps separat. Det blir lätt några tusenlappar att betala trots försäkring om något händer. Jag tror att några bolag har fast självrisk, men kolla upp det. Har du en buffert utöver kattköpet är det inte några problem, men det framgick inte riktigt av din trådstart. En del människor köper inte ens mat utan att ha 10 k över på kontot, andra tror att buffert är det man får den 25:e..
Håller med om det mesta här. Svårt att komma under 200kr månaden är inte så svårt. Köp en mega säck med kattmat. Köpte själv 15kg för 179kr på Ö&B. Hälften har räckt ca 4 månader nu åt 2 katter. Det är kattsanden som kostar däremot. Jag köper Katty klumpbildande på ICA. En 5kg påse räcker ca en vecka åt 2 katter. Kostar 40kr/påse. Så räkna med 100kr/månaden för kattsand minst.
Det där med buffert låter vettigt. många tror verkligen att 500kr är mkt pengar när man har djur- DET ÄR FEL!
Skit i naken katten. Skaffa en vanlig bondkatt om någon månad när du har sparat ihop lite av dina veckopengar TS. Eller inte...
Helt ärligt tror ja inte att TS är redo för en katt i sitt liv.