2012-05-25, 10:07
Medlem
Tjalle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Samerna från Nordnorge är i regel nordsamer medan de svenska samerna är sydsamer. Förhållandet mellan dessa grupper är ungefär lika ansträngt som mellan nynazister och judar.

Nu får det slut tramsas. Nordsamiska talas i norra Norrbotten, nordligaste Norge och Finland och är det största samiska språket i Sverige. De motsättningar som ibland blossar upp har mer med fördelning av betesmarker mellan olika samebyar (= aktiva renägare) än någon slags subetnicitet.
Citera
2012-05-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findit
Du är pateisk , ge dig och logga ut.

" Ursprungligen postat av Mariwani
Dessa som försvarar dem, Sylvia Blind bland annat, är väl svenska lappar, från Jokkmokk dessutom, och inte Nordnorge-lappar? Verkar som att de håller ihop när "främlingar" är inblandade. Samer mot resten av världen, liksom."

Lappar och Muslimer är likadana , bidragskräk med alla rättigheter , inge skyldigheter.

sylvia blind kanske tycker så eftersom hon själv är dömd för misshandel i slutet på 90-talet.......
Citera
2012-05-25, 10:36
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Ja, varför hakar du upp dig på ord? Fel tråd att driva Pk-propaganda.

Har inte aftonbladet hunnit kladda ihop något än? De passar väl på när GM har "anklagbar" bakgrund.

Självklart har Aftonhoran lyckats skriva att det var norska samer från Kautokeino!

Se artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14877909.ab

Intressant för när det är en MENA så är det locket på eller vitpixling som gäller!
Betyder detta att dom har ändrat policy och att man kan läsa att det tex var en irakier från Bagdad nästa gång?
Citera
2012-05-25, 10:39
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarsel
Var har du fått 100 procent från? Inte från förarbeten, praxis eller doktrin i alla fall. 100 procent trams.

Då skiter man i det som lagboken ska gå efter. Det betyder att vem som helst kan bli dömd för vad som helst. Vem fan vill leva i ett sånt samhälle
Senast redigerad av Rifter666 2012-05-25 kl. 10:58.
Citera
2012-05-25, 10:43
Medlem
ToreSkogs avatar
Roligt det måste vara att bo där uppe, dom har det så infernaliskt tråkigt att de väljer att ta sig 44mil över två landsgränser bara för att gå på marknad.

Går det ens att få ut ett FUP om nu hela rättegången var bakom lykta dörrar?

Vad finns det för fråga kring om ett brott har begåtts? Vissa verkar tänka att det var minderåriga tjejer (jag vet inte) om det stämmer och om pojkarna säger att sexet har ägt rum då finns ju redan alla ingredienserna som krävs och då är ju tom Rifter666s 100% uppfyllda.
Citera
2012-05-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ligneto
Rättvisa ska synas brukar man säga... tror faktiskt att det är en rättsprincip i många länder (tex england)... Jag vill inte uttala mig om domen men däremot tycker jag det är kasst att det över huvud taget finns lykta dörrar... Blir man utsatt för misshandel kan man få samma reaktion som om man blivit utsatt för våldtäkt... ändå anser man inte att sådant bör ske bakom lykta dörrar... Sen att våra nämndemän skulle ha nån juridisk utbildning tyder på okunskap, det sitter väl typ 1 juridisk kunnig i tingsrätten tex...

Jag pratade väl främst om domare när jag pratade om juridisk utbildning. Det tror jag nog att domare brukar ha? Dom brukar ha utbildning och koll på läget..

Jag tycker stängda dörrar är väldigt bra eftersom allmänheten ändå inte har någonting med det som sker där inne att göra.
Citera
2012-05-25, 11:01
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luosaken
sylvia blind kanske tycker så eftersom hon själv är dömd för misshandel i slutet på 90-talet.......
Ja vad fan vet en kriminell undersköterska om svensk rätt liksom.
Citera
2012-05-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ar
Kiruna stor stad? Av vad jag hittar så bor det 23000 i kommunen. Ungefär lika många som i Sala, Finspång eller Ale kommun. Tvärtom så är det betydligt mer rapportering från Kiruna iom Esrange, gruvan och det faktum att man ska flytta hela staden. Hur ofta läser du något om Finspång?

Tänkte inte på rapportering om gruvan utan mer brottsrapporteringen som känns väldigt tunn. Finspång där härjade en serievåldtäktsman för inte många år sen.
Citera
2012-05-25, 11:06
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misonbos
Är det någon som möjligtvis vet namnet på FB-gruppen som skapades som stöd de brottsutsatta kvinnorna?
https://www.flashback.org/sp37518337
Denna verkar det vara.
Citera
2012-05-25, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Ja? Kom fram med bevis att en våldtäkt har begåtts!

Det som går ut till allmänheten är inte på nåt sätt bevis att en våldtäkt har begåtts.

Jag läser det jag kan få fram och det är inte underlag för en fällande dom. Det händer alldeles för ofta i svensk domstol att folk fälls utan bevis. Rättsväsendet fungerar inte och har noll trovärdighet!

Och vad tycker du att man ska göra då? Fria alla våldtäktsmän bara för att ingen dokumenterade det hela på film? Ska offren sätta upp videokameror i rummet innan våldtäkten äger rum för eller vad syftar du på? När det inte finns bevis så står ord mot ord och då går dom på den som är mest trovärdig. Så som det skall vara. Hade man endast gått på bevis så hade människan kunnat gjort precis vad den velat eftersom man kan begå så många brott utan att lämna bevis efter sig. Ibland måste dom gå på ordet bara. För att någon överhuvudtaget skall kunna bli dömd i det landet. Dom har koll. Dom är erfarna, utbildade, dom kan läsa människor, dom vet vad dom gör. Anser dom att någon är mer trovärdig än någon annan då är det för att det är så det är. Man måste lita på dom som kan sin sak.

Dessutom fanns det bevis i detta fallet.
Citera
2012-05-25, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tovatuva
Får också kopplingar där med muslimer. Det är något av en skyddad verkstad där längst uppe i Sverige. Vi får som ingen direkt insyn där uppifrån. Det är som ett eget land. När har någonting nånsin hänt i Kiruna t ex? Som väl ändå är en stor stad. Inga rapporter alls därifrån. Som om det inte existerar. Åt andra hållet, Skåne och nedersta Sverige är det ju helt annorlunda med mycket brott och öppen information. Men från norr är det väldigt nertystat känns det som. Aldrig några mord. Döljs morden i "jaktolyckor" tro? Man anmäler väl inte varandra antagligen. Eller så döljs det och tystas ner.

Sant, men fel. Riksmedierna tar inte ofta upp saker som händer i norra delen av Sverige av den enkla anledningen att det bor såpass lite folk här att det inte är av intresse för tillräckligt många människor. Det handlar alltså inte om någon mörkläggning av händelser från 'vår' sida, utan det hela beror på bristande intresse från tv, tidningar och radio att ta upp det som inträffar. Närhetsprincipen liksom.
Citera
2012-05-25, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Samerna från Nordnorge är i regel nordsamer medan de svenska samerna är sydsamer. Förhållandet mellan dessa grupper är ungefär lika ansträngt som mellan nynazister och judar.

Ge dig. Nordsamer finns i Norge, Finland och Sverige. Lulesamer finns i Sverige och Norge. Sydsamer finns även de i Norge och Sverige. Det som skiljer olika samer åt är främst vilken sorts samiska de talar (Nordsamiska, Lulesamiska eller Sydsamiska), inte vilket land de bor i.

Fast du har rätt i att de inte gillar varandra. När jag bodde i Jokkmokk såg man en hel del bråk utanför krogen, och om det var två samer som slogs var det alltid så att den ena var nordsame och den andra lulesame.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in