Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-06, 19:18
Medlem
Jag funderar starkt på att läsa Samhällsbyggnad på KTH till hösten (jämförbart med VoV på andra lärosäten, har jag hört?) För någon som vill starta eget inom fastighetsbranschen ELLER få ett välbetalt arbete inom den privata sektorn, är detta något att satsa på?

Har tittat på inriktningen Fastighetsutveckling och finansiella tjänster (årskurs 3-5) som jag tycker ser intressant ut. Hur fungerar antagningen till denna? Är jag garanterad plats?

Finns det någon lönestatistik för S-studenter? Någon var-hamnade-studenterna-statistik?
Citera
2011-02-06, 19:39
Medlem
Tlagnojs avatar
KTH har någon monsterrapport på sin hemsida med all sådan info om löner och relevanta jobb osv. Tyvärr så har jag redan letat upp den 500 miljoner gånger till flashback känns det som så denna gången får du sköta det själv. Karriärsrapport har jag för mig den heter!
Citera
2011-02-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
KTH har någon monsterrapport på sin hemsida med all sådan info om löner och relevanta jobb osv. Tyvärr så har jag redan letat upp den 500 miljoner gånger till flashback känns det som så denna gången får du sköta det själv. Karriärsrapport har jag för mig den heter!

Tusen tack för pointern!

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.14501!Karri%C3%A4rrapport%202010.pdf

Rapport från 2010.
Citera
2011-02-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutmigihuvudet
Tusen tack för pointern!

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.14501!Karri%C3%A4rrapport%202010.pdf

Rapport från 2010.

Observera att allt för få S:are hade gått ut för att de skulle finnas med i rapporten. Du får helt enkelt titta på L- och V-studenterna och gissa.
Citera
2011-02-08, 14:43
Medlem
Några S-studenter som har något att väga in med?
Citera
2011-02-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutmigihuvudet
Några S-studenter som har något att väga in med?

Vi har arbetsmarknadsdag på torsdag. Du får väl gå runt och fråga där.

http://lava2011.se/
Citera
2011-02-08, 19:12
Medlem
Kan tala av egen erfarenhet då jag har väldigt hög insyn i just S på KTH. (mest på grund av att jag går den utbildningen själv)

De första två åren är en kombination av L och V-ämnen. Tredje året väljer du inriktning (då antingen mot klassiska V-ämnen så som konstruktion, husbyggnad, infratstruktur etc eller klassiska L-ämnen så som fastighetsjuridik) och 4e och 5e året kör du masterutbildningen.

Kombinationen av L och V de första två åren gillar jag, har ett litet juridikintresse vilket L rätt ofta innebär, och då även intresse av huskonstruktion/brobyggnad vilket V ofta innebär. Både L och V har sina likheter med varandra, och det är kanonbra att man får en insyn i båda världarna. Men det är bara personliga åsikter, det du frågade om var hur arbetsmarknaden ser ut efter..

Precis som ovanstående skrev, så har vi våran arbetsmarknadsdag på torsdag kl 10-16 i kårhuset, Nymble. LAVA lockar ca 110 företag, vilka rekryterar från S, Fastighet och Finans och Arkitektur. Allting ifrån arkitektföretag till lantmäteriet via diverse byggbolag finns på plats. Så visst finns det jobb efter!

Ett annat tecken på att företagen hungrar efter S-studenter är mottagningen (n0llningen), som kantas av många företagsrepresentationer och gratisluncher. Det märks att S-ingenjörer är eftertraktade! (som precis alla civ.ingenjörer är.)

Vill du veta något mer om utbildningen (eller livet på KTH i övrigt) får du gärna skicka PM till mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in