2011-02-06, 17:41
Medlem
Jag har problem med att formatera min mini pc, jag har en extern dvd spelare och windows p skiva,
men jag fr inte bort de gamla windows programmet.
nr jag skall formatera c: s gr inte detta d den behver vissa filer frn c: fr att kunna installera windows p nytt.
Jag har lyckats att installera ett nytt windows p hd: men jag fr inte bort det gamla finns massa gamla konton m.m. kvar som denn frra garen hade

hur skall man g till vga fr att lsa detta???
Citera
2011-02-06, 17:49
Medlem
Boota med windows skivan och vlj att installera en ren windows installation.

Nr du kommer till platsen dr du skall vlja vilken partition du skall installera windows p s kan du dr skapa/tabort och formatera partitioner.

Vilken version av windows vill du installera?
Citera
2011-02-06, 17:54
Medlem
Lnar trden lite om det r okej. Jag behver formatera en dator som jag inte kommer t pga lsenord, har ingen CD lsare till den. Hur ska man g till vga fr att komma runt lsenordet?
Citera
2011-02-06, 18:54
Medlem
pernila12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emptyhead
Lnar trden lite om det r okej. Jag behver formatera en dator som jag inte kommer t pga lsenord, har ingen CD lsare till den. Hur ska man g till vga fr att komma runt lsenordet?

Ja du kan brja med att lmna in den till polisen o kolla om den r stulen!
Sen kan du koppla in en usb-cd lsare o kra en windows cd skiva s fixar du biffen sen!
Citera
2011-02-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse.Hult
Boota med windows skivan och vlj att installera en ren windows installation.

Nr du kommer till platsen dr du skall vlja vilken partition du skall installera windows p s kan du dr skapa/tabort och formatera partitioner.

Vilken version av windows vill du installera?
Jag har gjort detta men det kommer upp en text dr det str att dt inte gr att formatera den enheten d den behver filer fr att funka

Det var xp p den och jag skall lgga in xp igen
Citera
2011-02-06, 19:33
Medlem
900maths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raulixray
Jag har gjort detta men det kommer upp en text dr det str att dt inte gr att formatera den enheten d den behver filer fr att funka

Bootar du xp skivan och tar bort partitionerna som ligger p hrddisken sger den aldrig att den behver existerande filer fr att fungera.
Citera
2011-02-06, 20:43
Medlem
perelis avatar
Citat:
Man kan installera Windows frn ett usb minne, gjorde jag och det fungerade finfint. Iaf nr den efter mnga om och men ville boota frn usb-minnet
Citat:
Ursprungligen postat av raulixray

Antagligen har du inte bootat frn skivan utan krt skivan inifrn ditt befintliga Windows.
Senast redigerad av pereli 2011-02-06 kl. 20:46.
Citera
2011-02-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Man kan installera Windows frn ett usb minne, gjorde jag och det fungerade finfint. Iaf nr den efter mnga om och men ville boota frn usb-minnet

Bara att ladda hem ett Windows o lgga in p USB eller mste man gra ngonting speciellt? Hur fr man det att boota frn USB-minnet d?
Citera
2011-02-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli

Antagligen har du inte bootat frn skivan utan krt skivan inifrn ditt befintliga Windows.

Jod jag har bootat frn skivan och nr han lst in filer frn skivan kommer jag fram till mina partitioner och skall vlja vilken enhet jag vill installera p s vljer jag ju att radera c: men det r d han sger ifrn att det inte gr att radera denna partitionen
har formaterat hundratals maskiner men inte nn mini pc frut men jag tycker att det inte borde ha nn inverkan
Citera
2011-02-06, 22:42
Medlem
clogzs avatar
Citat:
Bara att ladda hem ett Windows o lgga in p USB eller mste man gra ngonting speciellt?

Gjorde detta med XP fr ca 2 r sedan p en eeePC, s mina kunskaper i mnet kanske r lite rostiga...

Frst och frmst mste du ha en "bootbar" USB-sticka. Kommer ihg att det funkade med en Kingston men inte med en Cruzer.

Sen skulle man ha ngot cmd-program fr att fra ver Windows frn CDn till USB-stickan. Minns att det bara funkade med SP2-versioner av Windows.

Jag vet inte hur det r med andra versioner av windows, men antar att Micro$oft inte vill att det skall vara s ltt. Googla efter "install windows from USB" eller ngot liknande, s kanske du hittar ngon utfrlig guide som du sedan fljer till punkt och pricka.

Citat:
Hur fr man det att boota frn USB-minnet d?

Kolla s att Boot from USB eller liknande r pslaget i BIOS. Hll ner rtt knapp vid uppstart...
Citera
2011-02-07, 01:59
Medlem
Microsoft har byggt ett eget verktyg som skter hela processen med att skapa en bootbar usb-disk:

http://store.microsoft.com/help/iso-tool
Citera
2011-02-07, 05:57
Medlem
Det lste sig.
Jag bootade frn en usb sticka och detta gjorde susen

Tack fr alla svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto