2011-02-06, 17:41
Medlem
Jag har problem med att formatera min mini pc, jag har en extern dvd spelare och windows på skiva,
men jag får inte bort de gamla windows programmet.
när jag skall formatera c: så går inte detta då den behöver vissa filer från c: för att kunna installera windows på nytt.
Jag har lyckats att installera ett nytt windows på hd: men jag får inte bort det gamla finns massa gamla konton m.m. kvar som denn förra ägaren hade

hur skall man gå till väga för att lösa detta???
Citera
2011-02-06, 17:49
Medlem
Boota med windows skivan och välj att installera en ren windows installation.

När du kommer till platsen där du skall välja vilken partition du skall installera windows på så kan du där skapa/tabort och formatera partitioner.

Vilken version av windows vill du installera?
Citera
2011-02-06, 17:54
Medlem
Lånar tråden lite om det är okej. Jag behöver formatera en dator som jag inte kommer åt pga lösenord, har ingen CD läsare till den. Hur ska man gå till väga för att komma runt lösenordet?
Citera
2011-02-06, 18:54
Medlem
pernila12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emptyhead
Lånar tråden lite om det är okej. Jag behöver formatera en dator som jag inte kommer åt pga lösenord, har ingen CD läsare till den. Hur ska man gå till väga för att komma runt lösenordet?

Ja du kan börja med att lämna in den till polisen o kolla om den är stulen!
Sen kan du koppla in en usb-cd läsare o köra en windows cd skiva så fixar du biffen sen!
Citera
2011-02-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse.Hult
Boota med windows skivan och välj att installera en ren windows installation.

När du kommer till platsen där du skall välja vilken partition du skall installera windows på så kan du där skapa/tabort och formatera partitioner.

Vilken version av windows vill du installera?
Jag har gjort detta men det kommer upp en text där det står att dt inte går att formatera den enheten då den behöver filer för att funka

Det var xp på den och jag skall lägga in xp igen
Citera
2011-02-06, 19:33
Medlem
900maths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raulixray
Jag har gjort detta men det kommer upp en text där det står att dt inte går att formatera den enheten då den behöver filer för att funka

Bootar du xp skivan och tar bort partitionerna som ligger på hårddisken säger den aldrig att den behöver existerande filer för att fungera.
Citera
2011-02-06, 20:43
Medlem
perelis avatar
Citat:
Man kan installera Windows från ett usb minne, gjorde jag och det fungerade finfint. Iaf när den efter många om och men ville boota från usb-minnet
Citat:
Ursprungligen postat av raulixray

Antagligen har du inte bootat från skivan utan kört skivan inifrån ditt befintliga Windows.
Senast redigerad av pereli 2011-02-06 kl. 20:46.
Citera
2011-02-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Man kan installera Windows från ett usb minne, gjorde jag och det fungerade finfint. Iaf när den efter många om och men ville boota från usb-minnet

Bara att ladda hem ett Windows o lägga in på USB eller måste man göra någonting speciellt? Hur får man det att boota från USB-minnet då?
Citera
2011-02-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli

Antagligen har du inte bootat från skivan utan kört skivan inifrån ditt befintliga Windows.

Jodå jag har bootat från skivan och när han läst in filer från skivan kommer jag fram till mina partitioner och skall välja vilken enhet jag vill installera på så väljer jag ju att radera c: men det är då han säger ifrån att det inte går att radera denna partitionen
har formaterat hundratals maskiner men inte nån mini pc förut men jag tycker att det inte borde ha nån inverkan
Citera
2011-02-06, 22:42
Medlem
clogzs avatar
Citat:
Bara att ladda hem ett Windows o lägga in på USB eller måste man göra någonting speciellt?

Gjorde detta med XP för ca 2 år sedan på en eeePC, så mina kunskaper i ämnet kanske är lite rostiga...

Först och främst måste du ha en "bootbar" USB-sticka. Kommer ihåg att det funkade med en Kingston men inte med en Cruzer.

Sen skulle man ha något cmd-program för att föra över Windows från CDn till USB-stickan. Minns att det bara funkade med SP2-versioner av Windows.

Jag vet inte hur det är med andra versioner av windows, men antar att Micro$oft inte vill att det skall vara så lätt. Googla efter "install windows from USB" eller något liknande, så kanske du hittar någon utförlig guide som du sedan följer till punkt och pricka.

Citat:
Hur får man det att boota från USB-minnet då?

Kolla så att Boot from USB eller liknande är påslaget i BIOS. Håll ner rätt knapp vid uppstart...
Citera
2011-02-07, 01:59
Medlem
Microsoft har byggt ett eget verktyg som sköter hela processen med att skapa en bootbar usb-disk:

http://store.microsoft.com/help/iso-tool
Citera
2011-02-07, 05:57
Medlem
Det löste sig.
Jag bootade från en usb sticka och detta gjorde susen

Tack för alla svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto