Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Som smackdown säger så är det (i alla fall i de flesta kommuner) 21-årsgräns på socialbidraget. Detta pga. att era föräldrar är försörjningsskyldiga fram till dess. Om din flickvän fortfarande pluggar på gymnasiet dessutom, så kan det bli ännu svårare.
Att få socialbidrag är ingen dans på rosor. Många tror att det bara är att söka och så får man, men så är det verkligen inte. Du får inte heller ha haft bra inkomst senaste månaderna när du söker, då kommer de bara hänvisa till att du har haft pengar så att det ska räka och därmed borde ha sparat.
Så innan du flyttar in i någon lägenhet föreslår jag att ni vänder er till soc. Ring dit och berätta om situationen och be om ett möte med en handläggare. Vad ni än gör: Flytta inte bara in i lägenhet och anta att soc kommer att hjälpa er. Att bli sambos med hjälp av soc är nämligen ännu krångligare än att göra det ensam.
Exakt!
Man måste varje månad redovisa hur mycket man har tjänat genom att visa upp hur mycket pengar du har på dina bankkonton. Sedan gör de en uträkning på vilka utgifter du har och vad du har för inkomst. Sen får du se om du går plus eller minus. Går du plus en månad, bara med någon krona så får du ej bidrag. Går du minus elva kronor så får du bara elva kronor, går du minus 500 så får du 500 osv.
Men som dekanmi säger så var noga med att inte flytta förrän ni vet säkert att ni får hjälp. För det lär inte bli kul att stå där med en lägenhet som ni inte sedan kan betala.
Sen har jag även för mig att ni måste söka bostadsbidrag i samband med socialbidrag.