2011-02-06, 17:07
Medlem
Hej!

Ni som har lite mer kött på benen!

Det är nämligen så att jag och min 18 åriga tjej har under långt tid funderat på flytta ihop. För närvarande bor hon hos mig. Vidare har jag en polare som hjälper till med hyran och har ett rum i lägenheten, Vi har en trea på 3700 kr i månaden. hittills har det inte varit några problem med hyran o så vidare då jag jobbat hela tiden och tjänat bra med pengar. Men på grund av min kurser som började sen en vecka tillbaka har jag inte så mycket tid att jobba. Vad det gäller min tjej så är hon fortfarande studerande och får 1100 kroner från CSN. Kanske tjänar hon också 1000 kr fån Hennes vikariejobb. Vi kan få en lägenhet på 3000 tusen i månaden där EL, Internet, Telefon o sånt är inte inräknat. Som vi har räknat så kommer vi tillsammans ha ungefär 4500. Därför har vi tänkt lite på socialbidraget och bostadsbidrag.. Vad är det för regler det gäller? Hon bor sina föräldrar där hon inte har några problem.. Men ändå vill flytta... Kan vi få bostadsbidrag även om själva lägenheten står på någon annans namn? hur är det med socialbidraget?

Kom gärna med bra tips!
Citera
2011-02-06, 17:15
Medlem
Headons avatar
Vänta med att flytta ihop tills ni har åtminstone en lön att leva på.
Citera
2011-02-06, 17:19
Medlem
Smack-A-Hoes avatar
Ring o hör med försäkringskassan, du får nog bättre svar då.
Citera
2011-02-06, 17:50
Medlem
Detta gäller nog inte alla län men här där jag bor ska det vara 21-årsgräns, gäller båda, för att de ska få hjälp med lägenhet (alltså om ingen far illa eller liknande i hemmet, utan alltså bara vill flytta). Bostadsbidrag är det ju bara ni söker, men ni måste tjäna under en viss gräns för att ens få bidrag samt att det beror på hur stor lägenheten är. Kolla på försäkringskassans sida, där kan du räkna ut preliminärt belopp. Men det där med socialen är osäkert. Kontakta dom och hör vad de säger, det borde ju vara enklast.
Senast redigerad av smackdown 2011-02-06 kl. 17:56.
Citera
2011-02-06, 17:55
Medlem
dekanmis avatar
Som smackdown säger så är det (i alla fall i de flesta kommuner) 21-årsgräns på socialbidraget. Detta pga. att era föräldrar är försörjningsskyldiga fram till dess. Om din flickvän fortfarande pluggar på gymnasiet dessutom, så kan det bli ännu svårare.

Att få socialbidrag är ingen dans på rosor. Många tror att det bara är att söka och så får man, men så är det verkligen inte. Du får inte heller ha haft bra inkomst senaste månaderna när du söker, då kommer de bara hänvisa till att du har haft pengar så att det ska räcka och därmed borde ha sparat.

Så innan du flyttar in i någon lägenhet föreslår jag att ni vänder er till soc. Ring dit och berätta om situationen och be om ett möte med en handläggare. Vad ni än gör: Flytta inte bara in i lägenhet och anta att soc kommer att hjälpa er. Att bli sambos med hjälp av soc är nämligen ännu krångligare än att göra det ensam.
Citera
2011-02-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Som smackdown säger så är det (i alla fall i de flesta kommuner) 21-årsgräns på socialbidraget. Detta pga. att era föräldrar är försörjningsskyldiga fram till dess. Om din flickvän fortfarande pluggar på gymnasiet dessutom, så kan det bli ännu svårare.

Att få socialbidrag är ingen dans på rosor. Många tror att det bara är att söka och så får man, men så är det verkligen inte. Du får inte heller ha haft bra inkomst senaste månaderna när du söker, då kommer de bara hänvisa till att du har haft pengar så att det ska räka och därmed borde ha sparat.

Så innan du flyttar in i någon lägenhet föreslår jag att ni vänder er till soc. Ring dit och berätta om situationen och be om ett möte med en handläggare. Vad ni än gör: Flytta inte bara in i lägenhet och anta att soc kommer att hjälpa er. Att bli sambos med hjälp av soc är nämligen ännu krångligare än att göra det ensam.

Exakt!

Man måste varje månad redovisa hur mycket man har tjänat genom att visa upp hur mycket pengar du har på dina bankkonton. Sedan gör de en uträkning på vilka utgifter du har och vad du har för inkomst. Sen får du se om du går plus eller minus. Går du plus en månad, bara med någon krona så får du ej bidrag. Går du minus elva kronor så får du bara elva kronor, går du minus 500 så får du 500 osv.

Men som dekanmi säger så var noga med att inte flytta förrän ni vet säkert att ni får hjälp. För det lär inte bli kul att stå där med en lägenhet som ni inte sedan kan betala.

Sen har jag även för mig att ni måste söka bostadsbidrag i samband med socialbidrag.
Citera
2011-02-06, 18:14
Bannlyst
Är ni 18 och flyttar hemifrån är inte alls era föräldrar försörjningsskyldiga.
Jag vet folk som har gjort det. Hamnar ni under existensminimum så fyller soc upp till dess. Plus betalar hyra och el etc.
Kan ni få lägenheten är det bara att flytta.
Citera
2011-02-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElCheapo
Är ni 18 och flyttar hemifrån är inte alls era föräldrar försörjningsskyldiga.
Jag vet folk som har gjort det. Hamnar ni under existensminimum så fyller soc upp till dess. Plus betalar hyra och el etc.
Kan ni få lägenheten är det bara att flytta.
Det är inte alls säkert att de gör det. Har de en bra anledning till att få hjälp så brukar socialen hjälpa till, om inte får de vänta tills båda är 21 år och då kanske de har bättre chans. De brukar inte hjälpa alla. Det är även inte säkert att socialen betalar både hyra och el, utan de kommer att beräkna ut i förväg hur mycket som kommer fattas för TS och hans tjej efter att de har betalat allting. De säger inte: "Klart att ni ska få flytta dit, vi betalar både hyran och elen åt er!". Liksom, det är inte säkert men det händer. Beror helt och hållet på hur mycket de tjänar ihop, om lägenheten de har hittat är en av de billigare i kommunen där de bor osv. Det är en massa som spelar in.
Citera
2011-02-06, 22:39
Medlem
Miluras avatar
ca 8k så betalar du hyra / försäkringar /mat / el /internet / tel ev fordon osv.. sen har du inte många kronor kvar..

2 pers i en 3:a (fatta inte om din polare skulle bo kvar) bör ligga minimum på 10k inkomst tillsammans för ett drägligt liv (å då pratar vi inga utgångar inget sparande osv...
Senast redigerad av Milura 2011-02-06 kl. 23:05.
Citera
2011-02-06, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Det är inte alls säkert att de gör det. Har de en bra anledning till att få hjälp så brukar socialen hjälpa till, om inte får de vänta tills båda är 21 år och då kanske de har bättre chans. De brukar inte hjälpa alla. Det är även inte säkert att socialen betalar både hyra och el, utan de kommer att beräkna ut i förväg hur mycket som kommer fattas för TS och hans tjej efter att de har betalat allting. De säger inte: "Klart att ni ska få flytta dit, vi betalar både hyran och elen åt er!". Liksom, det är inte säkert men det händer. Beror helt och hållet på hur mycket de tjänar ihop, om lägenheten de har hittat är en av de billigare i kommunen där de bor osv. Det är en massa som spelar in.

Det här ska ni inte lyssna på. Kan ni få lägenheten så är det bara att flytta. Sen säger ni att ni inte kan dra jämt med era föräldrar. Då betalar dem. De är skyldiga till det enligt sociallagen.
Citera
2011-02-06, 23:25
Medlem
SaveMySouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam.te
Hej!

Ni som har lite mer kött på benen!

Det är nämligen så att jag och min 18 åriga tjej har under långt tid funderat på flytta ihop. För närvarande bor hon hos mig. Vidare har jag en polare som hjälper till med hyran och har ett rum i lägenheten, Vi har en trea på 3700 kr i månaden. hittills har det inte varit några problem med hyran o så vidare då jag jobbat hela tiden och tjänat bra med pengar. Men på grund av min kurser som började sen en vecka tillbaka har jag inte så mycket tid att jobba. Vad det gäller min tjej så är hon fortfarande studerande och får 1100 kroner från CSN. Kanske tjänar hon också 1000 kr fån Hennes vikariejobb. Vi kan få en lägenhet på 3000 tusen i månaden där EL, Internet, Telefon o sånt är inte inräknat. Som vi har räknat så kommer vi tillsammans ha ungefär 4500. Därför har vi tänkt lite på socialbidraget och bostadsbidrag.. Vad är det för regler det gäller? Hon bor sina föräldrar där hon inte har några problem.. Men ändå vill flytta... Kan vi få bostadsbidrag även om själva lägenheten står på någon annans namn? hur är det med socialbidraget?

Kom gärna med bra tips!
Snabbt och enkelt; Ni är för unga och befinner er i en ekonomisk situation som gör att ni inte bör flytta ihop. Det låter som ett helt vansinnigt uppdrag detta.

Vänta tills din tjej har pluggat klart (bör väl vara till våren nu?) och se till att hon skaffar ett jobb alternativt börjar plugga. Har ni båda csn på högskolan med fulla lån betyder det runt 16k netto varje månad och det räcker för att bo tillsammans och leva ett bra liv.
Citera
2011-02-07, 12:10
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElCheapo
Det här ska ni inte lyssna på. Kan ni få lägenheten så är det bara att flytta. Sen säger ni att ni inte kan dra jämt med era föräldrar. Då betalar dem. De är skyldiga till det enligt sociallagen.

Nej. Han säger ju att tjejen pluggar och då är hennes föräldrar försörjningsskyldiga. Att säga "att man inte drar jämt" med föräldrarna hjälper inte i många fall. Det ska göras utredning, det ska kollas inkomster och tillgångar etc. Och för alla personer under 21 som studerar så kollas även föräldrarnas inkomster upp. Om deras ekonomi är dålig, det är trångbott där och man inte drar jämt med sina föräldrar så underlättar det givetvis, men det är fortfarande ingen garanti för att få hjälp. Väldigt naivt att tro det måste jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in