• 1
  • 2
2011-02-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahjong
Sitter och klurar på ett nytt efternamn och skulle behöva lite idéer på naturankrade efternamn.

Berätta lite mer, vad för typ av inriktning? Vill du ha djur eller växtliv i det?
Citera
2011-02-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Det finns ju massor! Ta x-blad: Stenblad, Strömblad, Lövblad, Mullblad och Granblad.

Eller x-ström: Stenström, Strömström, Lövström, Mullström och Granström.

Eller x-skog: Stenskog, Strömskog, Lövskog, Mullskog och Granskog.

Eller x-fågel: Stenfågel, Strömfågel, Lövfågel, Mullfågel och Granfågel

Eller x-jocke: Stenjocke, Strömjocke, Lövjocke, Mulljocke och Granjocke

Eller x-kalle: Stenkalle, Strömkalle, Lövkalle, Mullkalle och Grankalle.

Eller x-mus: Stenmus, Strömmus, Lövmus, Mullmus och Granmus.

Eller x-mupp: Stenmupp, Strömmupp, Lövmupp, Mullmupp, och granmupp.

Eller x-hjort: Stenhjort, Strömhjort, Lövhjort, Mullhjort och Granhjort.

Eller x-jävel: Stenjävel, Strömjävel, Lövjävel, Mulljävel och Granjävel.

Eller x-mongo: Stenmongo, strömmongo, Lövmongo, Mullmongo, Granmongo och Kioskmongo

Så här jävla rolig får man bara inte vara !!! Jag tror på namnet Granjävel ...dagens roligaste
Citera
2011-02-07, 16:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon
Mitt tips att ta nåt ur nordisk natur. Dvs inte nåt med typ palm eller annat. Kockosgren vore fånigt
Du har någon typ av poäng, men t ex Palmgren låter fullständigt normalt - om än upptaget, som de allra flesta förslagen i tråden - trots att det växer väldigt dåligt med palmer naturligen i Sverige.
Citera
2011-02-07, 17:25
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Fitta är ett gammalt ord för "våt ängsmark". Ett mycket naturnära namn. Vad tror du om det?
Citera
2011-02-07, 17:53
Medlem
08oss avatar
Tycker du borde ha ett lite annorlunda namn, inte ofta man byter namn så... Men Uran, det är naturligt, fast risken finns att folk uttalar det u-ran. Borde vara skönast med ett kort efternamn, några förslag är:
Kotte
Gräs
Gädda
Barr
Flinta
Yxa

Nåt sånt kanske
Citera
2011-02-07, 18:49
Bannlyst
Citat:
Sitter och klurar på ett nytt efternamn och skulle behöva lite idéer på naturankrade efternamn.

Dysterkvist eller Muntergök.
Citera
2011-02-07, 19:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Tycker du borde ha ett lite annorlunda namn, inte ofta man byter namn så... Men Uran, det är naturligt, fast risken finns att folk uttalar det u-ran. Borde vara skönast med ett kort efternamn, några förslag är:
Kotte
Finns. Förre förbundskaptenen i badmintonlandslaget heter, tro det eller ej, Kent Kotte.

Citat:
Gräs
Finns, fast det vanligen stavas Grähs.

Citat:
Gädda
Finns, både stavat med e och ä.

Citat:
Barr
Finns. Den mest etablerade lokala låssmedsfirman i Uppsala heter Pettersson & Barr.

Citat:
Flinta
Finns som namn på svenska IRL-personer, inte bara på Fred Flinta.

Citat:
Yxa
Finns däremot inte - säkerligen eftersom det inte är särdeles rekommenerande för en människa att bli kallad för yxa.
Citera
2011-02-07, 19:38
Medlem
Kaktusmelons avatar
varför inte nåt snobbigt som Silverdal eller Silfverdahl?? (låter kanske smått gay men det sa du inget om)

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har någon typ av poäng, men t ex Palmgren låter fullständigt normalt - om än upptaget, som de allra flesta förslagen i tråden - trots att det växer väldigt dåligt med palmer naturligen i Sverige.

Visst låter palmgren normalt, det var lite därför jag tog just exemplet med palm som något jag inte rekomenderar. Många heter ju så och det känns inte så nordiskt.
Citera
2011-02-07, 19:45
Medlem
Käg Malaxs avatar
Sardell
Citera
2011-02-07, 19:47
Medlem
InnocentWar1s avatar
Inte för att jag ser något direkt språkvärde i att tipsa om efternamn, men lite lätt brutal kan jag kosta på mig att vara. Stenlunga skulle vara ett riktigt "tungandat" namn.

Edit: Kom på ett till, Hallonbåt.
Citera
2011-02-08, 18:20
Medlem
Citat:
Blatteträsk?
Innehåller natur samt en anspelning på ankare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in