2011-06-27, 23:16
Medlem
cafems avatar
Å herregud.. fyfan att leva sitt liv som ett gatlopp där man bara måste anstränga sig för att göra rätt enligt en massa motsägelsefulla regler, alltid vara rädd för att synda, jämt tillbe och tänka på en gud som tillslut kommer döma en enligt standarder som man inte har en aning om, och bara LÄNGTA till sin död då man blir befriad från detta ständiga plågande.

Hallå, det enda liv vi med absolut säkerhet kan säga att vi får uppleva, det är DETTA livet som vi lever nu, inte något liv efteråt! Tycker ni inte att ni också borde ta till vara på detta liv så gott ni kan och leva fritt, göra vad ni vill så länge ni inte skadar andra människor eller natur? Precis som de utan dogmatisk religiöshet gör...
Citera
2011-09-12, 14:25
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cafem
Å herregud.. fyfan att leva sitt liv som ett gatlopp där man bara måste anstränga sig för att göra rätt enligt en massa motsägelsefulla regler, alltid vara rädd för att synda, jämt tillbe och tänka på en gud som tillslut kommer döma en enligt standarder som man inte har en aning om, och bara LÄNGTA till sin död då man blir befriad från detta ständiga plågande.

Hallå, det enda liv vi med absolut säkerhet kan säga att vi får uppleva, det är DETTA livet som vi lever nu, inte något liv efteråt! Tycker ni inte att ni också borde ta till vara på detta liv så gott ni kan och leva fritt, göra vad ni vill så länge ni inte skadar andra människor eller natur? Precis som de utan dogmatisk religiöshet gör...

Då är inte du heller köttätare?
Citera
2011-09-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.Slutmålet
Karma, evolution och Guds rike..? Allvarligt..?
Citera
2011-09-12, 14:47
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iluzja
Visar du prov på kristen ödmjukhet nu, att klanka ned på andra religioner? Ja han är allvarlig och det finns miljontals med likadan uppfattning. Dock blandar DoÅ friskt i sina trådar men denna är ren från annat flum och beskriver kärnan i Gaudiya Vaishnavism.
Citera
2011-09-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Visar du prov på kristen ödmjukhet nu, att klanka ned på andra religioner? Ja han är allvarlig och det finns miljontals med likadan uppfattning. Dock blandar DoÅ friskt i sina trådar men denna är ren från annat flum och beskriver kärnan i Gaudiya Vaishnavism.
Jag vägrar vara from bara för sakens skull. Jag kan bli riktigt spydig, om jag vistas i en miljö som lockar fram det.
Men naturligtvis är det inte ett kristligt bemötande, nej. Jag ska tänka på detta hädanefter, i större utsträckning härinne.
Det säger jag helt utan ironi.
Citera
2012-04-07, 15:37
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iluzja

Ja, det är ju vi själar, vårt medvetande, som evolverar!

Eller hur?

Och vad är slutdestinationen för vår evolution?

Just precis, Guds eviga andliga rike, i den eviga absoluta andliga dimensionen, bortom vår relativa rumtid!
Citera
2013-10-23, 10:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenGrapes
Okej, frågor på detta (inte för att jag tror på allt svammel, men det skulle vara underhållande att höra dina tankar):
1. Du menar alltså att det skulle finnas något sätt att se på sin nuvarande kropp hur och vad man levt som i tidigare liv, i så fall hur?

2. Låt oss säga att jag skulle vilja återfödas som en kapybara i mitt nästa liv, är det då så enkelt att jag ska tänka på en kapybara när jag ligger på min dödsbädd?

3. Om någon skjuter mig i huvudet bakifrån när jag går lyckligt ovetande, och jag inte får någon tid att begrunda detta, vad får det för konsekvenser?

4. Måste jag återfödas som ett djur, eller kan jag återfödas som en kaffeplanta eller en sked?

Oj förlåt, ser att jag missat att svara på dessa frågor...

1. Ja, kroppen vi har i detta liv och omständigheterna som vi fötts till, avslöjar ju väldigt mycket vårt medvetandetillstånd i vårt föregående liv!

2. Det är inte enbart tankarna vid dödsögonblicket som avgör, utan även ditt karmakonto och dina önskningar...

3. Väldigt olyckligt...

4. Skeden är ingen livsform, så hur skulle du kunna återfödas som en sked?
Citera
2013-10-23, 10:32
Medlem
Citat:
Skeden är ingen livsform, så hur skulle du kunna återfödas som en sked?

There is no spoon!
Citera
2013-10-23, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
4. Skeden är ingen livsform, så hur skulle du kunna återfödas som en sked?

Och hur vet du, att reinkarnation är begränsat till biologisk liv?

Enligt dina foliehatts-fabulationer borde väl allt vara 'besjälat' .... eller är 'gud' inte närvarande i allt det fysiska?
Citera
2013-10-23, 20:27
Medlem
BEings avatar
För mig tänker du klokt, men även karma tillhör syntetiskt ljus. Du står bortom det också.
Citera
2014-05-26, 15:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och hur vet du, att reinkarnation är begränsat till biologisk liv?

Enligt dina foliehatts-fabulationer borde väl allt vara 'besjälat' .... eller är 'gud' inte närvarande i allt det fysiska?

I Veda står inte skeden som en av livsformerna som man kan reinkarnera till...

Om skeden hade varit en livsform så hade den reproducerat sig själv...
Citera
2014-05-26, 16:08
Medlem
Kare vaen, laes gaerna 1 Kor. 15 och starta med v.35 som lyder 'Nu torde naagon fraaga ; Paa vad saett uppstaa daa de doeda, och med hurudan kropp skola de traeda fram?.....38; men Gud giver det en kropp, en saadan som HAN VILL, och aat vart froe dess saerskilda kropp.....40; saa finns ock baade himmelska kroppar och jordiska kroppar...42; saa aer det med de doedas uppstaandelse; vad som blir saatt foergaengligt, det uppstaar ofoergaengligt; vad som blir saatt i ringhet, det uppstaar i haerlighet; vad som blir saatt i svaghet , det uppstaar i kraft...51; ...alla ska vi bli foervandlade, och det i ett nu,i ett oegonblick, vid den sista basunens ljud.....ty detta doedliga maaste iklaeda sig odoedlighet....55; Du Doed, var aer din seger?Var aer din udd? Doedens udd aer synden, och syndens makt kommer av lagen. Men Gud vare tack, som givit oss segern genom vaar Herre Jesus Kristus!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in