2011-02-07, 12:25
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantomim
Död o återfödd, HUR kan du veta detta?

Ingen vet vad som händer efter döden, att hävda nånting annat är endast arrogant.
Du har inga som helst bevis förutom böcker.

Ju fortare du kan inse att människan är en liten kugge i ett maskineri som är för stort för vårt förstånd att greppa (än så länge) desto fortare kan du börja leva, fri från religiös indoktrinering och sekt-mentalitet.

Det är mycket svårare att vara ödmjuk inför sin begränsade förmåga att förstå vår existens, än att blint spekulera och övertyga sig själv om ideologier som inte ens går att bekräfta.

Jo, alla de som kommit tillbaka, återfötts, och kan berätta om det!

Finns hur mycket forskningslitteratur kring detta som helst...
Citera
2011-02-07, 12:26
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Hur kan du säga så, när du samtidigt säger att du aldrig studerat teorin till att börja med?

Jag har studerat teorin till leda...
Citera
2011-02-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
MEDVETANDET STYR ÖVER MATERIEN !!!

VI SJÄLVA STYR ÖVER VÅRA FRAMTIDA KROPPAR !!!

Det är vårt medvetandetillstånd i kombination med våra önskningar vid dödsögonblicket - som måste ligga inom ramarna för vad vårt karmakonto tillåter - som avgör vilken slags kroppsmodell vi får i vårt nästa liv!

Till saken hör att det inte alls är säkert att det återigen blir en mänsklig kroppsmodell, i synnerhet inte om vi endast imiterarar djurlivet och inte använder människokroppen till vad den är till för, vad den är skapad för, nämligen andlig utveckling, själens andliga evolution!

Slutmålet för vår evolution är att återvända tillbaka till den eviga andliga världen, Guds rike, där vi själar hör hemma och där vi får en odödlig andlig kropp i evig gemenskap med Gud!

Genom att studera den fysiska stofthyddan vi bär på i detta liv, så kan vi förstå vad vi hade för ett slags medvetandetillstånd, vad vi tänkte på, senast vi "dog" och kilade vidare till kroppen vi har i detta liv!

Kroppen, ytan, är en spegling av vårt, själens, medvetande!

Den fysiska ytan är faktiskt inget annat än kristalliserade tankar, en effekt av medvetandet, det var alltså våra tankar under dödsögonblicket i vårt förra liv som formade vår nuvarande kropp, och det är på samma sätt våra tankar vid vår kommande "död" som kommer forma vår nästkommande fysiska kropp i vår reinkarnationsresa!

Det är därför som det är så oerhört viktigt vad vi tänker på, vad vårt medvetandetillstånd är, vid dödsögonblicket, eftersom det formar vår kommande fysiska status och våra möjligheter att fortsätta utvecklas!

Är man exempelvis försjunken i det transcendentala, i tankar på Gud, så återvänder man tillbaka till den eviga andliga världen efter detta jordeliv, eller som Herren Krishna säger i Bhagavad-gita 8:6:

yam yam vapi smaran bhavam
tyajaty ante kalevaram
tam tam evaiti kaunteya
sada tad-bhava bhavitah

"Det tillstånd man erinrar sig när man lämnar kroppen, o Kuntis son, kommer man utan tvekan att uppnå."

Naturligtvis påverkar den sammanlagda effekten av ens tankar och handlingar under livet sinnet i dödsögonblicket. Ens handlingar i detta liv, som är en effekt av ens tankar, bestämmer alltså det framtida livet.

Medvetandet styr över materien!

Medvetandet är vår, jagets/själens, eviga perceptionsförmåga, själens energi. Det är vi själar som är medvetna, och medvetandet genereras givetvis av oss medvetna själar och inte av den omedvetna hjärnan, grunkan vi har i skallen!

TILL DISKUSSION:

Att vi överlever våra köttkostymer är ju ett bevis för att det är vi medvetna själar som genererar våra fysiska kroppar och inte tvärtom, som evolutionsteorin påstår, eller hur?

Ateismen är en mycket förödande och olycklig ideologi, då den indoktrinerar oss att vi medvetna levande varelser bara är en förgänglig produkt av materia och att vi slutar existera bara för att grunkan i skallen pajar...

Inte undra på att världen genomsyras av så mycket girighet, rovdrift, våldsbrott och egoism, när människors värderingar grundar sig på ateismens gudlösa tro, att vi bara skänktes 1 liv, att det inte finns något på andra sidan, och att vi därför inte behöver oroa oss för några konsekvenser av våra nihilisminfluerade handlingar, för Gud finns ju inte...

Må frid, lycka och Gudskärlek råda och äga er, önskar jag er alla av hela mitt hjärta, själens och Översjälens* boning (Guds lokaliserade immanenta aspekt, den Helige Anden, Samvetets röst)....Herren vare med er!

Aum, Om tat sat, Hare Krishna

Eder evigt tillgivne,
Fick en Snilleblixt
.

Nja...jag är nog mera inne på att man efter döden kommer tillbaka till det tillstånd man egentligen är ifrån...och där får se det liv man levt - utvärdera det, och sen får välja att antingen komma tillbaka till jorden eller ta en annan väg för utveckling.
Där och då väljer man det liv man ska födas i, vilka föräldrar man ska ha och vilka förutsättningar man ska leva med.
Att styras av det sista man tänker kan bli helt galet eftersom man kanske inte har sin bästa dag just då...alla människor tänker negativa tankar mer eller mindre ofta, men ingen är utan dem. Det är inte schysst att bli låst i ett liv som bestämts av ögonblickstankar. Det är inte kärlek - om man nu menar att ngt som representerar kärlek styr alltet.
Citera
2011-02-07, 13:44
Medlem
Pantomims avatar
Citat:
Jo, alla de som kommit tillbaka, återfötts, och kan berätta om det!

Finns hur mycket forskningslitteratur kring detta som helst...

Vem har återfötts? Hur skiljer du på återfödelse och vanföreställningar (schizofreni) om ett tidigare liv?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vanf%C3%B6rest%C3%A4llning

Ingen har vad jag vet bevisat att de levt ett tidigare liv, alltså är det ren godtycklighet om man vill tro på deras berättelser. Och att tro är aldrig samma sak som att veta.

Din teori om att man vandrar runt mellan olika kroppar får verkligheten att se ut som något slags spel, där man ska samla poäng för att få ett bättre nästa liv. Det är lite för simpelt.

Jag tror att din vägran att inse att du en dag kommer att dö, driver dig till att övertyga dig själv om att det finns någonting utöver det synliga. När man är död så är det slut, men människan har begåvats med för mycket fantasi, intelligens och abstrakt tänkande för att inse ett sådant simpelt faktum.
Citera
2011-02-07, 16:01
Medlem
011235813s avatar
Jag studerade lite ISKCON:s litteratur för några år sedan av ren nyfikenhet. Det var underhållande läsning. Även om jag är ganska skeptisk till de förklaringsmodeller, som blev presenterande.

Citat:
.
MEDVETANDET STYR ÖVER MATERIEN !!!

VI SJÄLVA STYR ÖVER VÅRA FRAMTIDA KROPPAR !!!

Det är vårt medvetandetillstånd i kombination med våra önskningar vid dödsögonblicket - som måste ligga inom ramarna för vad vårt karmakonto tillåter - som avgör vilken slags kroppsmodell vi får i vårt nästa liv!
Påverkas inte kroppsmodel också av huruvida man mässar elller hör herrens namn(Krishna) här i Kalis tidsålder? Så att får en ny chans som människa och därmed frälsning? Enligt Prabhupadas förkunnande.

Citat:
Till saken hör att det inte alls är säkert att det återigen blir en mänsklig kroppsmodell, i synnerhet inte om vi endast imiterarar djurlivet och inte använder människokroppen till vad den är till för, vad den är skapad för, nämligen andlig utveckling, själens andliga evolution!

Slutmålet för vår evolution är att återvända tillbaka till den eviga andliga världen, Guds rike, där vi själar hör hemma och där vi får en odödlig andlig kropp i evig gemenskap med Gud!
Kan du berätta mer om möjliga destinationer för en levande varelse när det nya livet skall påbörjas.
Du nämner ju slutmålet, som jag antar är Krishna Loka. För den icke invigde är Krishna Loka den planet Krishna bor på och man skall komma till i slutänden. Den har en massa härliga aktiviteter, som lekar med Krishna och lekar med hans gopi-flickor. På planeten finns också önsketräd. Där man kan önska vilken frukt man vill ha från trädet och få den.

Det låter som ett trevligt ställe men jag är skeptisk till dens existens.

Citat:
Genom att studera den fysiska stofthyddan vi bär på i detta liv, så kan vi förstå vad vi hade för ett slags medvetandetillstånd, vad vi tänkte på, senast vi "dog" och kilade vidare till kroppen vi har i detta liv!

Kroppen, ytan, är en spegling av vårt, själens, medvetande!

Den fysiska ytan är faktiskt inget annat än kristalliserade tankar, en effekt av medvetandet, det var alltså våra tankar under dödsögonblicket i vårt förra liv som formade vår nuvarande kropp, och det är på samma sätt våra tankar vid vår kommande "död" som kommer forma vår nästkommande fysiska kropp i vår reinkarnationsresa!

Det är därför som det är så oerhört viktigt vad vi tänker på, vad vårt medvetandetillstånd är, vid dödsögonblicket, eftersom det formar vår kommande fysiska status och våra möjligheter att fortsätta utvecklas!

Hur garderar man sig från att dö i en mardröm? Planen att nå högre utveckling blir ju lite försenad ifall man i dödsögonblicket kallsvettandes föreställer sig rollen som slacktboskap på väg mot slacktmasken?

Citat:
Är man exempelvis försjunken i det transcendentala, i tankar på Gud, så återvänder man tillbaka till den eviga andliga världen efter detta jordeliv, eller som Herren Krishna säger i Bhagavad-gita 8:6:

yam yam vapi smaran bhavam
tyajaty ante kalevaram
tam tam evaiti kaunteya
sada tad-bhava bhavitah

"Det tillstånd man erinrar sig när man lämnar kroppen, o Kuntis son, kommer man utan tvekan att uppnå."

Kan det då inte vara en snabb genväg att begå självmord, medans tänker på Krishna?
Det må ju gå lite fortare att nå sina mål än att år ut och år in mässa och tjäna Krishna här på jorden?

Citat:
Naturligtvis påverkar den sammanlagda effekten av ens tankar och handlingar under livet sinnet i dödsögonblicket. Ens handlingar i detta liv, som är en effekt av ens tankar, bestämmer alltså det framtida livet.

Medvetandet styr över materien!

Medvetandet är vår, jagets/själens, eviga perceptionsförmåga, själens energi. Det är vi själar som är medvetna, och medvetandet genereras givetvis av oss medvetna själar och inte av den omedvetna hjärnan, grunkan vi har i skallen!

Citat:
TILL DISKUSSION:

Att vi överlever våra köttkostymer är ju ett bevis för att det är vi medvetna själar som genererar våra fysiska kroppar och inte tvärtom, som evolutionsteorin påstår, eller hur?
Vilka bevis har du rent konkret för ett liv efter döden utöver din tro?

Citat:
Ateismen är en mycket förödande och olycklig ideologi, då den indoktrinerar oss att vi medvetna levande varelser bara är en förgänglig produkt av materia och att vi slutar existera bara för att grunkan i skallen pajar...

Här håller jag med sund form av religion i en befolkning håller dem på mattan.
Man kan vara slugare än polisen, men det är svårt att överlista någons sorts gud eller halvgud för de flesta människor.

Citat:
Inte undra på att världen genomsyras av så mycket girighet, rovdrift, våldsbrott och egoism, när människors värderingar grundar sig på ateismens gudlösa tro, att vi bara skänktes 1 liv, att det inte finns något på andra sidan, och att vi därför inte behöver oroa oss för några konsekvenser av våra nihilisminfluerade handlingar, för Gud finns ju inte...

Som sagt religion är ett utmärkt verktyg att hålla folk på mattan och inge dem hopp.

Citat:
Må frid, lycka och Gudskärlek råda och äga er, önskar jag er alla av hela mitt hjärta, själens och Översjälens* boning (Guds lokaliserade immanenta aspekt, den Helige Anden, Samvetets röst)....Herren vare med er!

Aum, Om tat sat, Hare Krishna

Eder evigt tillgivne,
Fick en Snilleblixt

Tack detsamma.
Citera
2011-02-07, 16:13
Medlem
Och hur hänger din teori ihop med att kroppen blir som den blir i och med mixandet av moderns och faderns gener?

Om man tar 10 lappar LSD på dödsbädden, reinkarneras man då med ett högre medvetande?
Citera
2011-02-08, 17:49
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Jag har studerat teorin till leda...

1. Varför säger du då alltid "Jag studerar inte förnuftsvidriga hokus-pokus teorier"?

2. a) Vilka studier har du gjort exakt? Vilka böcker har du läst?
b) När jag tidigare bett dig göra en lista över dina studier så har du bara sagt "Du får ingen lista av mig" - Varför inte?
Citera
2011-06-27, 10:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantomim
Jag tror att din vägran att inse att du en dag kommer att dö, driver dig till att övertyga dig själv om att det finns någonting utöver det synliga. När man är död så är det slut, men människan har begåvats med för mycket fantasi, intelligens och abstrakt tänkande för att inse ett sådant simpelt faktum.

Jag dör?

Jaget dör?

Belägg för detta flumsnack, tack!
Citera
2011-06-27, 14:11
Medlem
Hur galen ts än verkar så säger i alla fall buddhistisk litteratur att det stämmer till viss del.

Det finns alltså andra karma som kan "ta över" huvudansvaret för vilken återfödelse det blir. Generative karma heter det på engelska och janaka-kamma på pali. Om man t.ex. gjort någonting mycket bra eller mycket dåligt, så kan den karman liksom "komma upp till ytan" och fungera som generative karma.
Citera
2011-06-27, 14:43
Medlem
Mankas avatar
Buddism är näst efter kristendomen den bästa religionen. Jag är Kristen men tror på Reinkarnation eller Helvetet eller Guds rike. Varför skulle jaget dö med allt vad det innebär? Vi förlorar medvetandet av tid då vi dör. Vad vi upplever isåfall är nästa liv eftersom tiden går då man är död tills man uppfattar tid igen = liv. Jag tror att hela livet och dess synder påverkar var vi hamnar näst. Jag har en drömprocess som jag tror Gud skänker mig för att lära mig av vad som är viktigt. Jag talar ofta med Gud då jag vaknar att "Jaaa, var det sådär du menade". Fått många aha-upplevelser av drömmar. En dröm gick vi igenom mina synder, de fanns på tavlor och jag kände igen vissa av mina synder. En tavla lämnade framför mig och det slog mig att ja den synden var grov. Då hörde jag ett fnys av Gud. Jag förstod att jag syndat svårt. Om jag har otur måste jag leva ennu ett liv på någon planet (vem säger att vi återföds på jorden?) där jag skall lära mig att inte synda. Ett slags straff för min synd att behöva gå igenom ennu ett liv. Tvi vale, jag ser fram emot att få dö men jag tar aldrig livet av mig. Gudstro ger en oerhörd styrka att orka igenom sitt liv tills man är gammal.
Citera
2011-06-27, 16:17
Medlem
GreenGrapess avatar
Okej, frågor på detta (inte för att jag tror på allt svammel, men det skulle vara underhållande att höra dina tankar):
1. Du menar alltså att det skulle finnas något sätt att se på sin nuvarande kropp hur och vad man levt som i tidigare liv, i så fall hur?

2. Låt oss säga att jag skulle vilja återfödas som en kapybara i mitt nästa liv, är det då så enkelt att jag ska tänka på en kapybara när jag ligger på min dödsbädd?

3. Om någon skjuter mig i huvudet bakifrån när jag går lyckligt ovetande, och jag inte får någon tid att begrunda detta, vad får det för konsekvenser?

4. Måste jag återfödas som ett djur, eller kan jag återfödas som en kaffeplanta eller en sked?
Citera
2011-06-27, 16:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
.

TILL DISKUSSION:

Vadå överlever?

Citat:
.Ateismen är en mycket förödande och olycklig ideologi, då den indoktrinerar oss att vi medvetna levande varelser bara är en förgänglig produkt av materia och att vi slutar existera bara för att grunkan i skallen pajar...
Tvärtom, ateismen säger åt oss att fånga dagen i stället för att vänta på paradiset i himlen när vi dör.

Citat:
.Inte undra på att världen genomsyras av så mycket girighet, rovdrift, våldsbrott och egoism, när människors värderingar grundar sig på ateismens gudlösa tro, att vi bara skänktes 1 liv, att det inte finns något på andra sidan, och att vi därför inte behöver oroa oss för några konsekvenser av våra nihilisminfluerade handlingar, för Gud finns ju inte...
Om man behöver en gud som straffar en för att man inte ska begå dåliga handlingar är man ingen god människa utan bara en rädd hycklare. Goda människor gör gott utan tanke på belöning eller bestraffning efter döden.

Tat Tvam Asi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in