• 1
  • 2
2012-11-23, 13:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag kollade in några youtubes som visar hur man slipar sin kniv, och det tog ett bra tag men jag har kläm på hur man gör
Fast det finns hundratals om inte tusentals metoder att få en kniv vass. Det låter på ditt inlägg som att du har upptäckt den enda heliga graalen .

~Paul~
Citera
2012-11-23, 13:41
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast det finns hundratals om inte tusentals metoder att få en kniv vass. Det låter på ditt inlägg som att du har upptäckt den enda heliga graalen .~Paul~

Typ det enda carbonarareceptet?

nja, jag inser förstås att det finns oändligt med vinkar, material mm. Men den som vill ha skärpa, snabbt, kan enkelt lära sig.

'Tyvärr' har jag skämt bort mina närmaste så nu duger bara nyslipade knivar i det morkska residenset, vilket jag gillar
Citera
2012-11-23, 14:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Typ det enda carbonarareceptet?

nja, jag inser förstås att det finns oändligt med vinkar, material mm. Men den som vill ha skärpa, snabbt, kan enkelt lära sig.

'Tyvärr' har jag skämt bort mina närmaste så nu duger bara nyslipade knivar i det morkska residenset, vilket jag gillar
Förstår.

Jo, misstaget med att slipa/bryna andras knivar har jag också råkat ut för. Kul grej i början men jobbigt senare.

~Paul~
Citera
2012-11-23, 15:03
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har problem med kinesiska breda knivar 'cleavers', jag får dem någorlunda vassa men bara genom att förstöra originalprofilen, vete fasiken hur man gör, nån som vet?
Citera
2012-11-23, 15:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har problem med kinesiska breda knivar 'cleavers', jag får dem någorlunda vassa men bara genom att förstöra originalprofilen, vete fasiken hur man gör, nån som vet?
Frågan är omöjlig att besvara om man inte vet vilken slipfas som din kniv var utrustad med från allra första början. Har du en bild kanske?

~Paul~
Citera
2012-11-23, 16:19
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Något man undrar över är varför slipar man inte sina knivar själva?

Rullkragen
Citera
2012-11-23, 16:40
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Något man undrar över är varför slipar man inte sina knivar själva

jo precis. Det ser ju enkelt ut, ett par drag med brynen och så kan man klyva en mygga.

I praktiken är det inte så enkelt, speciellt om man har en dyr kniv och man vill behålla originalslipningen.

Jag skulle reka att man övar på en billig kniv.
Citera
2012-11-23, 18:47
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
jo precis. Det ser ju enkelt ut, ett par drag med brynen och så kan man klyva en mygga.

I praktiken är det inte så enkelt, speciellt om man har en dyr kniv och man vill behålla originalslipningen.

Jag skulle reka att man övar på en billig kniv.

Tjenis!

Eller en slipsten som går långsamt och är vattenkyld, ja om man sågat spik med kniven
och vill ha upp skärpan.

Men det är kanske så att alla inte kan det? Klart man kan lära sig slipa en kniv och annat som skall ha skärpa.

Vist öva nå något "gammalt skit" först,
går det dåligt så fram med vinkelslipen och på med en lamellskiva!

Rullkragen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in