2011-02-05, 15:32
Medlem
DanielDs avatar
Hej!

Jag upptäckte en vattenskada i min hyresrätt som jag kontaktade min värd om. Vi kom överrens om att ett par hantverkare skulle bryta upp golv och väggar för att göra en bedömning, varpå det visade sig att det kommer att ta flera månader att slutföra arbetet.

Värden påstod att en eventuell ersättningslägenhet skulle gå på hemförsäkringen - något som jag inte har - så jag undrar därför om de har rätt i att frånsäga sig ansvaret med ersättningsboendet, eller om de är skyldiga att tillhandahålla en ny lägenhet? Jag undrar även hur det blir med hyran för denna- samt nästföljande månader då arbetet kommer att fortlöpa.

Finns det någon paragraf eller praxis som reglerar dessa saker?

Tack på förhand.
Citera
2011-02-05, 18:41
Medlem
Gubbkepsens avatar
Du är tyvärr körd min vän, hyresvärden har ingen som helst skyldighet att ordna en ersättningslägenhet åt dig. En hemförsäkring för framtiden bör du införskaffa.

Citat:
Oavsett om du bor i hyreslägenhet, villa eller bostadsrätt så hoppas vi att du har en hemförsäkring. Värden har ingen som helst skyldighet att ordna en ersättningslägenhet under en sanering, utan det är försäkringsbolaget som ansvarar för detta. Hemförsäkringen täcker också de flesta övriga merkostnader som kan uppstå i samband med en fukt-, mögel- och bakteriesanering.

http://user.tninet.se/~nbz297w/gora.html

Citat:
Vid skada när du tillfälligtvis inte kan bo i din lägenhet täckes ej kostnaden för ersättningsbostad av fastighetsförsäkringen utan av din hemförsäkring.

http://www.tornen.se/?rID=1074
Citera
2011-02-05, 19:42
Medlem
DanielDs avatar
Okej. Detta är för mig helt absurt med tanke på att felet inte har orsakats av mig.

Om det går att bevisa att skadan uppstod innan jag tecknade hyreskontraktet, är de då skyldiga att tillhandahålla ett alternativ?

Sen undrar jag även hur det blir med hyran - om jag blir tvungen att betala full hyra eller om jag slipper med tanke på att jag inte kommer att kunna bo där?

Kan jag även neka dem att göra reparationsjobbet så att jag kan bo i lägenheten trots skadorna?

Tack på förhand.
Citera
2011-02-05, 20:40
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielD
Okej. Detta är för mig helt absurt med tanke på att felet inte har orsakats av mig.

Om det går att bevisa att skadan uppstod innan jag tecknade hyreskontraktet, är de då skyldiga att tillhandahålla ett alternativ?

Sen undrar jag även hur det blir med hyran - om jag blir tvungen att betala full hyra eller om jag slipper med tanke på att jag inte kommer att kunna bo där?

Kan jag även neka dem att göra reparationsjobbet så att jag kan bo i lägenheten trots skadorna?

Tack på förhand.

De är inte skyldiga till annat än att reparera skadan så snabbt det går så att lägenheten blir fullt användbar igen.

Du får en sänkning av hyran som motsvarar hur stor del av lägenheten som blir oanvändbar, att du inte kan använda köket räknas som X %, ett sovrum X % osv.

Du kan inte neka hyresvärden att göra erforderliga reparationsarbeten. Du äger inte lägenheten, du hyr den bara.
Citera
2011-03-09, 15:39
Medlem
DanielDs avatar
Ursäkta det sena svaret, men vad händer om reparationen gör lägenheten obeboelig, t.ex. om ett nödvändigt rum såsom köket eller toaletten inte fungerar?
Citera
2011-03-09, 16:38
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursäkta det sena svaret, men vad händer om reparationen gör lägenheten obeboelig, t.ex. om ett nödvändigt rum såsom köket eller toaletten inte fungerar?

Ja, då behöver du naturligtvis inte betala full hyra utan man gör avdrag för de rum du inte kan använda.
Citera
2011-03-09, 21:24
Medlem
Citat:
Hej!

Jag upptäckte en vattenskada i min hyresrätt som jag kontaktade min värd om. Vi kom överrens om att ett par hantverkare skulle bryta upp golv och väggar för att göra en bedömning, varpå det visade sig att det kommer att ta flera månader att slutföra arbetet.

Värden påstod att en eventuell ersättningslägenhet skulle gå på hemförsäkringen - något som jag inte har - så jag undrar därför om de har rätt i att frånsäga sig ansvaret med ersättningsboendet, eller om de är skyldiga att tillhandahålla en ny lägenhet? Jag undrar även hur det blir med hyran för denna- samt nästföljande månader då arbetet kommer att fortlöpa.

Finns det någon paragraf eller praxis som reglerar dessa saker?

Tack på förhand.

Hyresrätter regleras i 12 kap JB. Det är samma påföljder som aktualiseras oavsett om skadan skett före tillträdesdagen eller under själva hyrestiden, se 12:16 JB. Påföljderna regleras i 12:11, där det rör sig om bland annat avhjälpande, hävning av avtalet, hyresnedsättning. Dessutom kan du få skadestånd och där gäller ett presumtionsansvar, dvs värden måste visa att bristen inte beror på hans försummelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in