2011-02-06, 14:41
Medlem
NatureFreaks avatar
-Anser du att det är fel att använda sej av psykadeliska droger för att uppnå liknande tillstånd? om du förstår hur jag menar

-Hur ser du på saker som t.ex politik? förklara gärna djupare

-Är du rädd för döden?

Ja kommer säkert med fler frågor senare

I'm happy 4 u!
2011-02-06, 14:51
Medlem
oobAwakes avatar
Jag kom att tänka på denna fina text när jag läste din tråd.

http://www.globalone.tv/profiles/blo...bout-spiritual
2011-02-06, 14:54
Medlem
Alexander Liass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartsimpson
En annan sak är att man inte är fången av tanken, den evige inre dialogen som de flesta människor lever med har tystnat. Det tillsammans med att leva i ögonblicket är vad som kan sammankopplas med upplysning bäst.

Trots min okunskap inom psykologi och medicin ser jag direkt att du blivit ordinerad Haldol. Och önskar dig därför ett stort lycka till när du slutar äta din medicin och krashlandar utanför psykakuten igen.

Känner du dig upplyst nu?
2011-02-06, 15:18
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Du ställer en fråga men om du verkligen vill veta svaret, varför säger du då svara inte detta.
För att det inte är riktiga svar.
-Vad är meningen med mitt och alla andras liv?
-Att ni skall leva livet och göra det bästa av er situation.
-Jo tack, men det vet vi redan. Du sa ju att du var upplyst, att du nått Nirvana?
-Det har jag.
-Men varför ger du oss bara svar som vi sedan länge redan vet om?
-Varför är ni inte nöjda med mina svar?
-För att vi redan vet om det du svarar! Vi vill höra det du fått veta efter att du blev upplyst!
-Men det är ju det som jag säger som jag fick veta?
-Men vi vet redan om det ju!
-...
-Är du ens upplyst?
-Ja.
-Men det enda som du vet vet ju redan vi andra? Du bara får det att låta som att du är en filosof?
-...
-Du är ju inte alls upplyst.

Kort sagt: Du är inte upplyst om det du kallar Nirvana är det vi redan vet om.

Citat:
För mig handlar det om vetande i och med den process jag gick igenom. Det är inte så att jag har dött och kommit tillbaka, inte heller är det något som jag kan bevisa för dig. Det är däremot något som bevisats för mig, därför vet jag det, jag är däremot lika säker på att jag inte kan övertyga dig om det, något alla måste gå igenom själva.
Jag kräver inga bevis, jag kräver en hygglig jävla förklaring av dig om hur nirvana är. Precis som att kristna är övertygade om att jesus kunde skapa vin ur tomma intet och gå på vatten är du övertygad om att du blivit upplyst. Likheten mellan dig och den kristne är att ingen kommer med ord att övertala med. Vad var det som övertygade dig? Du skref "som bevisats för mig". Vad var det som hände? Jag är inte intresserad av att nå nirvana så du kan skippa skitsnack som "hitta din egen väg" eller liknande. Jag vill veta det du vet som inte jag

Citat:
Det handlar mindre om hur det känns och mer om hur det är. I det dagliga livet skulle jag beskriva det som att man ägnar sin energi åt det man gör just då. Man duschar och tänker på hur vattendropparna känns mot kroppen istället för att dagdrömma. På tåget är man uppmärksam över allt som sker i ens omgivning och låter inte tanken sväva iväg.
Du låter bara som en uppmärksam man som övertygat sig själv om att han är upplyst, tro mig. Jag har fått vissa ryck där jag tror att jag förändrats för evigt för att något övernaturligt skett med mig.
2011-02-06, 15:22
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Hej TS

Kan du förklara för mig varför jag mått sämre och sämre ju mer medveten, upplyst och desillusionerad jag blivit. De senaste två åren har jag alltmer blivit insugen i en våg av total meningslöshet vilket har lett till att jag har gått med dödslängtan länge nu. Hur kan då högre medvetande vara meningen med livet - om det bara ger dig dödslängtan? Eller är det mig det är fel på? Det enda jag kan basera någon sorts drivkraft i livet på är mina biologiska instinkter; att kämpa för min ras överlevnad. Och det skapar också en massa problem kan du kanske förstå...Har jag liksom ingen plats här i universum eller vad?

Stort tack för svar!

Hej

Jag hade storslagna planer för mig själv, drömmar o dylikt jag ville uppnå i livet. Saker jag ville ha åstadkommit under min livstid helt enkelt. Något som inte kändes unikt då eller nu för den delen. I samband med högre medvetande såg jag inte längre poängen med ambitionerna jag hade. Det här fick mig att ifrågasätta min plats precis som du gör nu. För jag insåg att mina ambitioner gick stick i stäv emot mina nyfunna värderingar.

Jag omvärderade mitt liv enkelt. Jag gjorde några större förändringar för att förändra min situation utan att för den delen veta om det skulle bli bättre eller sämre. Det jag visste var att jag inte längre ville vara där jag befann mig i livet, så jag ändrade riktning. Att resa gjorde mig väldigt gott och har du möjligheten kan jag rekommendera det. Har du inte möjligheten kan du börja skapa dom möjligheterna åt dig själv.

Det är din resa, ditt liv. Du skapar egentligen din egen plats i universum. Känns som du är inriktad på målet och vart allt ska ta vägen, hur det ska sluta etc...till den grad att du går miste om stunden. Det är såhär jag tror dagar och veckor flyger förbi för folk som tror sig ha fastnat i jobb eller förhållanden som dom egentligen inte trivs med. Blir lite som ett osynligt fängelse men det är inte svårt att bryta sig loss.

Jag skulle rekommendera att du inte gör en plan över hur allt ska förändras utan att du vaknar upp o säger, vad vill jag göra nu. Så gör du det, vill du inte göra någonting, gör ingenting. Har du inga behov du känner att du vill tillfredsställa, försök då att se behov i din närmaste omgivning och gör saker som förbättrar deras liv. Att förbättra någon annans tillvaro skapar per automatik välmående hos dig själv. Högre medvetande och lycka går som jag tidigare sagt inte nödvändigtvis hand i hand. Lycka har mer med hur tillfreds man är med hur man lever livet.

Små saker som att ta dagliga promenader, ringa och kolla läget med familj och vänner, läsa litteratur du tidigare varit obekant med. Åka till platser du tidigare inte sett. Såna saker tror jag ökar livslusten och tänder till gnistan litegrann. Kan det vara nåt för dig? Att göra om saker som tidigare gav dig glädje kan vara något också. Man inte bara ser saker på ett annat sätt utan upplever saker annorlunda med. Så att göra saker du inte gjort på länge men som du tidigare gillade kan också vara nåt.

Ignorance is bliss finns ju ett uttryck som säger o det innebär ju i princip dum o glad. Du vet Matrix, han som byter sida och säger "why didnt I take the blue pill". Det är lite så, hur mycket du än vill kommer saker och ting inte återgå till hur det var förut. Det gäller att acceptera det, låta det sjunka in, o börja leva på nytt.

Alla har en plats i universum och bara att du ställde frågorna du gjorde gav mig mycket, hoppas mina svar gett dig något.
2011-02-06, 15:26
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taigalp
Ungefär min åsikt också.

Skulle förresten vilja rekommendera en bok till dig! Dels boken The Taboo Agains Knowing Who You Are, skriven av Alan Watts. Men ännu starkare vill jag rekommendera ett gäng föreläsningar av samma gubbe som heter Out of Your Mind Series. Ska finnas som torrent på de vanligaste sidorna. De perioder då jag läst och lyssnat mycket på den karln har det tusan känts som att jag varit "upplyst". Helt genialisk är han.

Har följt serien för längesen på ljudband men ska ta mig an mr zen watts igen=) Kommer definitivt ta o lyssna på watts igen och jag tackar för tipset!
2011-02-06, 15:28
Medlem
Buckshootas avatar
Är du emot kampsport/krig?
2011-02-06, 15:29
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
Vet du något om buddhism alls?

Kan du inte hantera huvudvärk så har du inte tagit till dig grundläggande begrepp inom buddhism.

Det finns ställen där du kan "bevisa" att du är upplyst. Det är något du direkt måste eftersöka, och många spenderar hela livet utan att hitta. Du har troligare problemet att du inte kan acceptera att du inte är utvald och speciell, utan en loser, precis som alla andra.

Jag vet rätt mycket om Buddhism även om jag inte är en Buddhist. Jag tog förövrigt inte Ipren för att jag jag har huvudvärk, tabletten har även andra egenskaper.
2011-02-06, 15:35
Medlem
Citat:
Jag vet rätt mycket om Buddhism även om jag inte är en Buddhist. Jag tog förövrigt inte Ipren för att jag jag har huvudvärk, tabletten har även andra egenskaper.

Jag läser och ser att du kommit långt. Kloka ord.
2011-02-06, 15:37
Medlem
TS, med tanke på några av dina svar och så vill ja bara säga att det du känner är inte upplysning, det är bara en försmak, en mini upplysning om man så vill. Allt jag vill säga är att du måste fortsätta vandra vägen annars kommer den så kallade upplysningen försvinna och du kommer se tillbaka på allt detta som en dröm som aldrig existerat. Du dras ständigt neråt, glöm för fan inte det.
Du borde förstå vad jag menar annars lås tråden.
2011-02-06, 15:41
Medlem
louisianajoes avatar
Hej TS.

Läste igenom tråden precis och tyckte den var väldigt underhållande.
Jag känner igen mig i din upplevelse, jag fick samma tankar i början av sommras.
Första veckorna var väldigt annorlunda, det kändes som om jag tänkte på ett
helt annorlunda sätt än tidigare. Men efter ett tag började jag vänja mig mer och mer
och nu känner jag mig väldigt rofylld och tycker att jag blivit medveten om mitt medvetande.
Jag har sen dess ändrat mycket i min livsstil. Jag tycker mig lättare kunna få svar på tankar
jag tidigare tänkt mycket kring, jag prioriterar annorlunda och känner mig mer allmänt tillfreds
men det mesta.
2011-02-06, 15:47
Medlem
Underdarks avatar
"De som talar vet ingenting, de som vet är tysta"

TS, du har nog mest fått för dig att du är en "upplyst" person, den människa som verkligen
har uppnått "nirvana" eller blivit upplyst enligt den buddistiska eller taoistiska filosofin, går inte runt och talar om det för andra och speciellt inte framställa sig som en källa för allt vetande om det som folk skulle kunna ta del av.
Bara genom att framställa dig själv på det sättet gör att du inte är en av de "upplysta"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in