2011-02-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Har jag bett om betalt ?

Hur kan du komma till en sådan slutsats?

Hur kan du undgå att förstå att folk förväntar sig en källa när någon bryter in i en diskussion om just källor på ett sätt som du gjorde? (och som tydliggörs av min post här: https://www.flashback.org/sp29048319)

Om du inte har någon källa är det ok, men tydligtvis svarade du på Godlessfreedomnow's inlägg utan att läsa sammanhanget, och förstod då inte att han ironiserade över Jonblund's absurda inlägg.
Citera
2011-02-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
Gud har egentligen inget namn, eller så kan man säga att han har många namn.

när Mose frågade honom vad han hette när han träffade honom första gången så svarade Gud "jag är".

Ok du säger det:
[I 1695:s års psalmbok så skriver man HErren med två stora begynelsebokstäver
Kan bero på att det på tyska skrivs alla substantiv med stor bokstav men man ville ha en markering för att HErren var speciellt, sedan tog andra språk över skrivsättet eftersom tyska teologer dominerade ett tag.]

2 Moseboken 3:14-15 Bibel 2000
"Gud sade: ''Jag är den jag är(Ehyeh-Asher-Ehyeh). Säg dem att han som heter 'Jag är'(Ehyeh) har sänt dig till dem.'' 'Och Gud fortsatte: ''Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."

1917 års bibel i ordförklaringarna under Herren.
Det står bl a så här: När Herren motsvarar Jahvé i grundtexten, skrives ordet lämpligen, såsom redan i 1541 års bibel, HERREN. Förbindelsen "Herren HERREN" är sålunda detsamma som "Herren Jahvé (Jehova).
Ett egennamn för Israels gud, vilket sannolikt uttalades Jahvé, men i nyare tid har kommit att hos de kristna (med andra vokaler) uttalas Jehová.
Citera
2011-02-21, 23:51
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
1. Källa? (på fler deprimerade i sekulära samhällen)

2. Samma argumentation kan användas om vilka som helst av de vidskepligt framfantiserade gudar som någonsin hittats på: Är det i din mening en fördel att folk trodde på Zeus, Oden eller Juju-monstret för att de inte istället skulle riskera att bli deprimerade i äldre tider?

Det jag menar är att få människor förmår leva utan mål och mening, utan ledning, det är där man finner religionens ursprung.
Vem man hänger upp sin tro på saknar betydelse, Juju-monstret funkar fint.

Jag är för lat att kolla statistik på SSRI förbrukning, terapitimmar, självmord i länder som Sverige och jämföra med länder där tron på Gud fortfarande är levande och äkta, så jag ändrar mig till: Jag tror att antalet deprimerade är högre i de förstnämnda kulturerna.
Citera
2011-02-28, 22:57
Medlem
Xploits avatar
En viss mängd OT-inlägg raderade, däribland flertalet oneliners om blod och JV. Försök hålla er till trådens ämne.
/Mod
Citera
2011-03-01, 02:05
Bannlyst
Jag har många gånger haft heta diskussioner med troende.
Varje gång har jag blivit kallad för oren och otrogen.
Att jag hade gått vilse på vägen.
Visst jag förstår att det här är radikalt troende människor men det har fått mig lika förbannad varje gång.
De säger att de följer lagar som gör att de kan leva ett nästan perfekt liv.
De vet vad som är rätt eller fel och de finner en trygghet att ha en högre makt som visar dem den rätta vägen.
Att som en icke troende människa så har man hamnat på fel väg.

Jag är troende på mitt sätt.
Jag tror på någon slags högre makt men jag väljer inte att sätta namn på det.
Men det gör inte mig till en sämre människa.
Jag vet vad som är rätt eller fel.
Man blir inte automatiskt en dålig människa för att man inte väljer att leva efter regler som jag anser är till för att kontrollera.

För mig finns det fler nackdelar än fördelar med att tillhöra en religion.

För mig är det erfarenheter som gör en till den människan man är.
Erfarenheter och det man lär sig genom sina föräldrar och människor runt omkring en.

Det har inget med att man inte vill ta ansvar, man väljer att ta ansvar på ett annorlunda sätt.
Alla måste vi ta ansvar men man väljer själv hur man vill göra det.
Men att försöka tvinga på andra ens sätt att tro är otroligt fel.
Citera
2011-03-01, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Tja, i Sverige är vi alla (jaja, vi kan diskutera detaljerna in absurdum) ansvariga inför Svea Rikes lag så jag ser inte riktigt skillnaden. Majoriteten (med god marginal) av medborgarna delar dessutom i stora drag samma etik och moral vilket är om möjligt ännu viktigare eftersom det möjliggör en ansvarskänsla.

Att påstå att deiteter behövs för att skrämma folk till lydnad är sålunda felaktigt. Problemet ligger i att religiösa inte kan sätta sig in i hur det är att inte dela deras tro.
Jag skiter i lagen, staten har en massa anställda knektar som ska få mig att följa och jag söker undvika. Jag har egen etik och moral. Men jag fruktar Gudar...

Så på mig funkar det, ni andra kan konferera och kompromissa.
Citera
2011-03-01, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jag skiter i lagen, staten har en massa anställda knektar som ska få mig att följa och jag söker undvika. Jag har egen etik och moral. Men jag fruktar Gudar...

Vad har någonsin någon "gud" gjort utanför sagoböckerna de beskrivs i?
Citera
2011-03-01, 13:40
Medlem
Malleusus avatar
"Att tro eller inte tro de är något man kan välja själv då vi är fria till att tro på de vi vill"

De finns egentligen ingen anledning till att inte tro på högre makt.

Argumenten är så starkt formulerade så att de som är svaga och ser att de som tror på högre makt vill hjälpa kommer också kanske att börja tro på en högre makt.

Sen finns de ju de som väljer själv och kritiskt granskar dessa argument och anser att varför tro på de man inte kan se. De är fri vilja de vill jag påstå.
Citera
2011-03-02, 11:31
Bannlyst
Det verkar mer som folk väljer att tro för att slippa ansvar, men oj vad de tar fel!

http://www.youtube.com/watch?v=MSUVOF1IpMw
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in