Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
Gud har egentligen inget namn, eller så kan man säga att han har många namn.
när Mose frågade honom vad han hette när han träffade honom första gången så svarade Gud "jag är".
Ok du säger det:
[I 1695:s års psalmbok så skriver man HErren med två stora begynelsebokstäver
Kan bero på att det på tyska skrivs alla substantiv med stor bokstav men man ville ha en markering för att HErren var speciellt, sedan tog andra språk över skrivsättet eftersom tyska teologer dominerade ett tag.]
2 Moseboken 3:14-15 Bibel 2000
"Gud sade: ''Jag är den jag är(Ehyeh-Asher-Ehyeh). Säg dem att han som heter 'Jag är'(Ehyeh) har sänt dig till dem.'' 'Och Gud fortsatte: ''Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."
1917 års bibel i ordförklaringarna under Herren.
Det står bl a så här: När Herren motsvarar Jahvé i grundtexten, skrives ordet lämpligen, såsom redan i 1541 års bibel, HERREN. Förbindelsen "Herren HERREN" är sålunda detsamma som "Herren Jahvé (Jehova).
Ett egennamn för Israels gud, vilket sannolikt uttalades Jahvé, men i nyare tid har kommit att hos de kristna (med andra vokaler) uttalas Jehová.