2011-02-07, 15:13
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Jag studerar, min sambo likaså, och vi har redan hund. När vi båda sen får dagtids heltidsjobb (jobba vanliga tider) och vi varken hittar hund-dagis eller någon som kan komma och rasta hunden, ska vi då hellre avliva den tycker du? Eller någon av oss kanske skall skita i att jobba och vara arbetslös istället?
Ni kanske inte borde skaffat hund om ni redan från början planerar att lämna den ensam 9 timmar 5 dagar i veckan? Sen kan såklart oväntade saker hända och jag kan tycka att det ex. är onödigt att säga upp sig för att dagmatten man har ska sluta om man inte kan hitta en ny samma sekund. Men i det fallet är det en kortsiktig lösning och något hunden ska behöva utstå år ut och år in. Annars är ju att omplacera hunden till någon som faktiskt har möjlighet att sköta den på ett korrekt sätt är ju också ett alternativ?
Citera
2011-02-07, 15:46
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Det finns inte hund-dagis överallt, ibland inte ens någon som ligger närma inom några mil (där jag bor finns inte hund-dagis). Jag tycker mig se en jävla massa folk som ha hund, och vet folk som har hund, och dessa jobbar som vanligt folk (7-16). Och vem skulle gå ut med hunden när jag jobbar? Dom flesta andra jobbar dagtid dom också.

Mängdargument är det mest idiotiska som finns. Det finns en hel del folk som mördar också.

Citat:
Jag studerar, min sambo likaså, och vi har redan hund. När vi båda sen får dagtids heltidsjobb (jobba vanliga tider) och vi varken hittar hund-dagis eller någon som kan komma och rasta hunden, ska vi då hellre avliva den tycker du? Eller någon av oss kanske skall skita i att jobba och vara arbetslös istället?

Ni borde skitit i att skaffa hund, i o m att ni inte bara kommer att missunna hunden utan faktiskt också bryta mot lagen. Att andra gör det är som sagt ett totalt felaktigt argument. Du får står för dina egna misstag. Har du en försökt seriöst att fixa någon passning? Det innebär inte någon som kommer och rastar hunden, utan kanske finns det någon ni kan lämna hunden hos på vägen till jobbet osv.

Att avliva en hund för att ägare inte ser till att fixa en dräglig levnadsstandard för hunden är fruktansvärt, så jag skulle önska att ni såg över alternativet att omplacera istället. Allra helst tänkt på det här i förväg.

Citat:
Inga av hundarna jag sett eller varit hos, ägarna som jobbar vanliga tider och lämnar hunden ensam i 8-9h, har mig veterligen inte sett ut att må det minsta dåligt. När hunden är liten så är det en självklarhet att inte lämna den ensam länge, men när den är vuxen? Smått överdrivet verkar det vara iaf. Man får ju träna upp hunden till att känna sig trygg ensam (eller med katt).

Som sagt, mängdargument är felaktiga argument. Hundar är väldigt stoiska i många avseenden. Hur skulle hunden visa att den inte gillar att vara ensam? Den har inte kognitiva funktionerna till att aktivt protestera, till exempel. Dessutom lärs många hundarna att husse och matte inte kommer hem förens de är tysta och lugna (efter en av metoderna för ensamhets"träning"), vad tror du då att hunden gör när den är ensam? Tyst och lugn. Det vill säga "ser inte ut att må det minsta dåligt". Och det är bara en liten aspekt av problemet.
Citera
2011-02-07, 19:54
Bannlyst
Jag antar att ni i tråden som är så jävla anti, själva är arbetslösa vänsterdrägg. Men det är klart, ni vill väl inte att högre stående folk än ni själva skall ha hund. Ni snackar om jämnställdhet, samtidigt som ni bara vill roffa åt er.

Det finns undantag, pesonen som var egen företagare här i tråden som ett exempel, såklart.
Citera
2011-02-07, 21:18
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Jag antar att ni i tråden som är så jävla anti, själva är arbetslösa vänsterdrägg. Men det är klart, ni vill väl inte att högre stående folk än ni själva skall ha hund. Ni snackar om jämnställdhet, samtidigt som ni bara vill roffa åt er.

Det finns undantag, pesonen som var egen företagare här i tråden som ett exempel, såklart.

Oj, känslosamt blev det visst? Det är inte vårt fel att du inte kan ge dig hund ett drägligt liv, så det behöver du inte ta ut på anonyma människor på ett internetforum. Det är dig själv du borde kritisera och försöka lösa problemet istället.

Jag är varken arbetslös eller vänsterdrägg, däremot förstår jag hur hundar fungerar och jag får tummen ur röven och ser till att deras behov blir tillfredsställda. Mycket svårare än så är det inte. Precis som att jag inte skulle skaffa en häst för jag har ingen möjlighet att hyra stallplats, och jag kan inte rida. Det är tragiskt att så många hundar däremot ska behöva leva med ägare som inte kan hundar eller har möjlighet att se till att de inte behöver vara ensamma 9 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Det sista det handlar om är någon slags jämställdhet. Det handlar om att ge ett djur ett drägligt liv.
Citera
2011-02-07, 21:32
Medlem
Börjar bli lite löjlig nivå "du får inte skaffa hund om inte du har valpvakt och umgås med hunden 24/7".
Citera
2011-02-08, 06:36
Medlem
Avantasias avatar
Citat:

Så du tror att när man kom fram till att hundar ska rastas minst var 6:e timme enligt djurskyddslagen bestämde man det bara för att jävlas med människor som har heltidsjobb? Eller kanske var det så att man utgick vad som var bäst för hundarna?

Jag studerar precis som du. Skillnaden mellan dig och mig är att jag, när jag får ett heltidsjobb kommer ordna passning åt mina hundar istället för att komma med ursäkter. Finns många som jobbar heltid men fortfarande tar ansvar för sina djur.
Citera
2011-02-08, 06:47
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Börjar bli lite löjlig nivå "du får inte skaffa hund om inte du har valpvakt och umgås med hunden 24/7".
Valpar under 4 månader får inte lämnas ensamma längre än kortare stunder så tänker du jobba får du tyvärr skaffa hundvakt, för att inte tala om att det oftast krävs lite träning därefter innan man kan lämna hunden 6 timmar.

Såhär står det dessutom i Föreskriftsdokumentationen hos Jordbruksverket:

Hundvalpar är känsliga och behöver mycket sällskap. Så länge valpen är med tiken och sina kullsyskon har den sällskap och lär sig att vara social. När valpen kommer till sitt nya hem är det viktigt att man inte lämnar den ensam mer än kanske några minuter i början. Ju äldre valpen blir desto mer kan man öka ut på tiden. En kort stund för en tvåmånaders valp är kanske upp mot en kvart medan för en 4 månaders valp kan vara upp mot en timma.

http://www.sjv.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/F%C3%B6reskriftsdokumentation.pdf
Citera
2011-02-08, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Valpar under 4 månader får inte lämnas ensamma längre än kortare stunder så tänker du jobba får du tyvärr skaffa hundvakt, för att inte tala om att det oftast krävs lite träning därefter innan man kan lämna hunden 6 timmar.

Hundvalpar är känsliga och behöver mycket sällskap. Så länge valpen är med tiken och sina kullsyskon har den sällskap och lär sig att vara social. När valpen kommer till sitt nya hem är det viktigt att man inte lämnar den ensam mer än kanske några minuter i början. Ju äldre valpen blir desto mer kan man öka ut på tiden. En kort stund för en tvåmånaders valp är kanske upp mot en kvart medan för en 4 månaders valp kan vara upp mot en timma.

http://www.sjv.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/F%C3%B6reskriftsdokumentation.pdf

Jag själv lämnade inte min hund ensam någonting när hon var valp. Dels för att valpar måste ju bli rumsrena och då kan man inte sticka i väg när man känner för det, sedan ville jag ju vara med henne. Jag hade sett fram emot henne i flera veckor.

Varför skaffar man en valp om man genast börjar fundera på att lämna den ensam flera timmar? (som trådskaparen verkar göra). När hunden är valp får man ju vara beredd på att i princip alltid vara hemma.

Jag hade en bekant som skaffade hund och hon tog ledigt ett år från jobbet samt flyttade ut till en villa, endast för att hon skulle ha tid med hunden, träna den, vara med den osv.

Lagarna som finns är ju för att skydda hunden, inte rättfärdiga att man lämnar den ensam i flera timmar.
Senast redigerad av GenesisP 2011-02-08 kl. 10:29.
Citera
2011-02-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia

Sarkasm går tydligen inte fram.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in