Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Det finns inte hund-dagis överallt, ibland inte ens någon som ligger närma inom några mil (där jag bor finns inte hund-dagis). Jag tycker mig se en jävla massa folk som ha hund, och vet folk som har hund, och dessa jobbar som vanligt folk (7-16). Och vem skulle gå ut med hunden när jag jobbar? Dom flesta andra jobbar dagtid dom också.
Mängdargument är det mest idiotiska som finns. Det finns en hel del folk som mördar också.
Citat:
Jag studerar, min sambo likaså, och vi har redan hund. När vi båda sen får dagtids heltidsjobb (jobba vanliga tider) och vi varken hittar hund-dagis eller någon som kan komma och rasta hunden, ska vi då hellre avliva den tycker du? Eller någon av oss kanske skall skita i att jobba och vara arbetslös istället?

Ni borde skitit i att skaffa hund, i o m att ni inte bara kommer att missunna hunden utan faktiskt också bryta mot lagen. Att andra gör det är som sagt ett totalt felaktigt argument. Du får står för dina egna misstag. Har du en försökt seriöst att fixa någon passning? Det innebär inte någon som kommer och rastar hunden, utan kanske finns det någon ni kan lämna hunden hos på vägen till jobbet osv.
Att avliva en hund för att ägare inte ser till att fixa en dräglig levnadsstandard för hunden är fruktansvärt, så jag skulle önska att ni såg över alternativet att omplacera istället. Allra helst tänkt på det här i förväg.
Citat:
Inga av hundarna jag sett eller varit hos, ägarna som jobbar vanliga tider och lämnar hunden ensam i 8-9h, har mig veterligen inte sett ut att må det minsta dåligt. När hunden är liten så är det en självklarhet att inte lämna den ensam länge, men när den är vuxen? Smått överdrivet verkar det vara iaf. Man får ju träna upp hunden till att känna sig trygg ensam (eller med katt).
Som sagt, mängdargument är felaktiga argument. Hundar är väldigt stoiska i många avseenden. Hur skulle hunden visa att den inte gillar att vara ensam? Den har inte kognitiva funktionerna till att aktivt protestera, till exempel. Dessutom lärs många hundarna att husse och matte inte kommer hem förens de är tysta och lugna (efter en av metoderna för ensamhets"träning"), vad tror du då att hunden gör när den är ensam? Tyst och lugn. Det vill säga "ser inte ut att må det minsta dåligt". Och det är bara en liten aspekt av problemet.