Ptja, när det gäller vuxna hundar så finns det ju dels WT-folk som skaffar hunden för att den är "cool" och sen bara går ut med den 20 min på morgonen och 20 min på kvällen även om det är en schäfer, husky eller bordercollie de installerat i lägenheten. Frågar man dock de mer rabiata hundfolken på nätforum så insisterar ju många absolut på att hunden MÅSTE ha minst 2-4 timmars motion och 1-3 timmars mental stimulans precis varje dag annars blir den ett psykfall, och jag skulle nog vilja påstå att sanningen ligger nånstans mitt emellan de båda extrempunkterna, som med de flesta saker.
Har man en mer krävande ras som ursprungligen varit framavlad som arbetshund så är det självklart bäst om man kan aktivera den som sådan, men de funkar ju i de flesta fall också som sällskapshund utan att behöva riva ner tapeterna eller bita ihjäl små barn bara för att de inte fått sin ideal-kvot av stimulans för dagen, så länge de inte hålls helt undernärda på motion/stimulans förstås för då går det ju åt skogen snabbt. De flesta hundar klarar dock att ta det lugnt nån dag här och där utan att gå i taket, men däremot bör man ju se till att det inte blir för många såna dagar på raken.
Även om jag har en mer avslappnad inställning till de mer hårddragna aktivitetskraven så vill jag ändå påstå att en hund bör aldrig under några omständigheter behöva utveckla en vana att vara ensam "en arbetsdag" som du skriver, det är definitivt inte bra oavsett ras och det är väl mer eller mindre olagligt också nuförtiden? Vill du ha ett så självständigt djur så bör du nog satsa på en katt istället, det låter inte som nån hälsosam miljö för en hund att behöva vistas i. Varför ens överväga att skaffa ett djur som per definition kräver mycket tid, om man tycker att det är jobbigt att det kräver mycket tid...?
Valptiden ÄR ju också en skitjobbig tid men den kan man som sagt fixa under semestrar eller genom att jobba olika tider om man är fler i hemmet, det behöver inte vara nåt jättestort problem. Däremot skulle jag nog besvara frågan som så att de som har ett akut behov av att lämna huset eller lägenheten helt tom utan hundvakt i 8+ timmar om dygnet är de som främst INTE "kan/bör skaffa hund" överhuvudtaget (trots att många förstås gör det ändå). För övriga bör det gå fint så länge man är villig att anstränga sig lite och ta ut hunden och göra nåt kul med den även de dagar man kanske inte känner för det