2011-02-05, 10:02
Bannlyst
Valpar ska ju som bekant ut och rastas väldigt ofta som små, och utöver det även efter mat och sömn och lek. Sen skall ju valpar inte lämnas ensamma vidare länge alls som små, utan den skall tränas till att kunna vara ensam mer och mer över tid för att senare kunna klara av att vara ensam vi säger en arbetsdag.

Hur kan man ha tid med hund? Det är just valpstadiet jag syftar på. Vilka är det som kan skaffa hundar egentligen? Har man jobb, vilket de flesta har, så går det ju inte...
Citera
2011-02-05, 10:05
Medlem
Ode-Ns avatar
Man kan ju skaffa valpen under nån lång semester
Citera
2011-02-05, 10:19
Medlem
MisterToms avatar
Ingenting säger heller att det ALLTID är just en person som ska ta hand om valpen dygnet runt. Man kan jobba om varandra om man är fler än en som skaffar valp, eller så fixar man en duktig valpvakt när man behöver jobba, eller så köper man valpen under en lång semester, eller så kan man ha med valpen till jobbet och så vidare och så vidare.

Själv pluggade jag när min rottis var valp, hade valpvakt de få gånger då det var obligatorisk närvaro i skolan.
Citera
2011-02-05, 10:35
Medlem
Just valpar är faktiskt jävligt jobbiga och inte för alla, lite känns det som att det inte tas upp tillräckligt att det finns många vuxna hundar som letar nya hem också. Både från prestigefyllda uppfödare och blocket.
Citera
2011-02-05, 13:41
Medlem
VenomXs avatar
Ptja, när det gäller vuxna hundar så finns det ju dels WT-folk som skaffar hunden för att den är "cool" och sen bara går ut med den 20 min på morgonen och 20 min på kvällen även om det är en schäfer, husky eller bordercollie de installerat i lägenheten. Frågar man dock de mer rabiata hundfolken på nätforum så insisterar ju många absolut på att hunden MÅSTE ha minst 2-4 timmars motion och 1-3 timmars mental stimulans precis varje dag annars blir den ett psykfall, och jag skulle nog vilja påstå att sanningen ligger nånstans mitt emellan de båda extrempunkterna, som med de flesta saker.

Har man en mer krävande ras som ursprungligen varit framavlad som arbetshund så är det självklart bäst om man kan aktivera den som sådan, men de funkar ju i de flesta fall också som sällskapshund utan att behöva riva ner tapeterna eller bita ihjäl små barn bara för att de inte fått sin ideal-kvot av stimulans för dagen, så länge de inte hålls helt undernärda på motion/stimulans förstås för då går det ju åt skogen snabbt. De flesta hundar klarar dock att ta det lugnt nån dag här och där utan att gå i taket, men däremot bör man ju se till att det inte blir för många såna dagar på raken.

Även om jag har en mer avslappnad inställning till de mer hårddragna aktivitetskraven så vill jag ändå påstå att en hund bör aldrig under några omständigheter behöva utveckla en vana att vara ensam "en arbetsdag" som du skriver, det är definitivt inte bra oavsett ras och det är väl mer eller mindre olagligt också nuförtiden? Vill du ha ett så självständigt djur så bör du nog satsa på en katt istället, det låter inte som nån hälsosam miljö för en hund att behöva vistas i. Varför ens överväga att skaffa ett djur som per definition kräver mycket tid, om man tycker att det är jobbigt att det kräver mycket tid...?

Valptiden ÄR ju också en skitjobbig tid men den kan man som sagt fixa under semestrar eller genom att jobba olika tider om man är fler i hemmet, det behöver inte vara nåt jättestort problem. Däremot skulle jag nog besvara frågan som så att de som har ett akut behov av att lämna huset eller lägenheten helt tom utan hundvakt i 8+ timmar om dygnet är de som främst INTE "kan/bör skaffa hund" överhuvudtaget (trots att många förstås gör det ändå). För övriga bör det gå fint så länge man är villig att anstränga sig lite och ta ut hunden och göra nåt kul med den även de dagar man kanske inte känner för det
Citera
2011-02-05, 19:21
Bannlyst
enligt "fb eliten" så kan aldrig nån ha hund överhuvudtaget forutom just dom som påstår att ingen får ha hund.
folk är så jävla trögfattade och naiva med en "mr know it all" attityd i djurvärlden, riktiga idioter rent ut sagt.

ta allt dom säger med en stor nypa salt, vem som helst kan skaffa en hund om man följer några väldigt simpla regler.

-gå minst 2 långpromenader och minst 3-4 "smårastningar" så hunden för uträtta sina behov.
-lek med hunden ofta, gärna dagligen.
-lämna inte hunden hemma för länge och för ofta.
-ge den kärlek men var noga med att visa vem som bestämmer.
-självklart ska den ha mat,vatten, leksaker och allt annat en hund behöver, standard saker helt enkelt.

följer man dessa 5 enkla råd så är det fritt fram att skaffa i princip vilken hund som helst, den som påstår annat är helt enkelt en "mr know it all" som har fel.

lyssna inte på alla dessa idioter som tror att hundägande är det absolut mest krävande man kan göra i hela sitt liv.
hundar är jävligt lättlärda om man bara vet hur man skall lära dom, gå på hundkurs om du känner att du inte har full koll.

HUNDÄGANDE ÄR INTE RAKETFORSKNING! HUNDAR ÄR JÄVLIGT SIMPLA VARELSER SOM BEHÖVER LITE MOTION OCH STIMULANS! SEN ÄR DOM NÖJDA! FÖRSÖK FATTA DETTA ALLA SJÄLVUTNÄMNDA HUNDEXPERTER!
Citera
2011-02-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axyon
enligt "fb eliten" så kan aldrig nån ha hund överhuvudtaget forutom just dom som påstår att ingen får ha hund.
folk är så jävla trögfattade och naiva med en "mr know it all" attityd i djurvärlden, riktiga idioter rent ut sagt.

ta allt dom säger med en stor nypa salt, vem som helst kan skaffa en hund om man följer några väldigt simpla regler.

-gå minst 2 långpromenader och minst 3-4 "smårastningar" så hunden för uträtta sina behov.
-självklart ska den ha mat,vatten, leksaker och allt annat en hund behöver, standard saker helt enkelt.

följer man dessa 5 enkla råd så är det fritt fram att skaffa i princip vilken hund som helst, den som påstår annat är helt enkelt en "mr know it all" som har fel.

lyssna inte på alla dessa idioter som tror att hundägande är det absolut mest krävande man kan göra i hela sitt liv.
hundar är jävligt lättlärda om man bara vet hur man skall lära dom, gå på hundkurs om du känner att du inte har full koll.

HUNDÄGANDE ÄR INTE RAKETFORSKNING! HUNDAR ÄR JÄVLIGT SIMPLA VARELSER SOM BEHÖVER LITE MOTION OCH STIMULANS! SEN ÄR DOM NÖJDA! FÖRSÖK FATTA DETTA ALLA SJÄLVUTNÄMNDA HUNDEXPERTER!
Det är lite som du säger men den som har möjlighet att ägna avsevärt mer tid på sin hund, kommer med all sannorlikhet få en gladare hund som dessutom kan mer än den stackars hunden som bara får sina nödvändiga behov.
Citera
2011-02-06, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det är lite som du säger men den som har möjlighet att ägna avsevärt mer tid på sin hund, kommer med all sannorlikhet få en gladare hund som dessutom kan mer än den stackars hunden som bara får sina nödvändiga behov.
jag skrev "minst" alltså minimum kraven som får hunden att må bra.
givetvis är det bra att leka så mycket som möjligt med hunden.
Citera
2011-02-06, 03:08
Bannlyst
Summarum av detta är alltså att arbetslösa folk, d.v.s. folk som inte jobbar av anledning x, är mest lämpade till att skaffa hund? Jag menar, den nya (några år gammla) lagen om att en hund ej får lämnas ensam i över 6h gör det ju omöjligt för folk med ett heltidsjobb att följa lagen... Visst fattar jag att denna 6h regel är lite överskattad, men min tolkning av denna lag är att det verkar vara arbetslösa som är bäst lämpade till att skaffa hund - dom har ju den tiden.

Visst, har man barn av modell äldre så kan ju dessa hjälpa till. Men jag menar mest om man är ung och jobbar. Duger en katt som sällskap?
Senast redigerad av Minuten 2011-02-06 kl. 03:12.
Citera
2011-02-06, 03:54
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Summarum av detta är alltså att arbetslösa folk, d.v.s. folk som inte jobbar av anledning x, är mest lämpade till att skaffa hund? Jag menar, den nya (några år gammla) lagen om att en hund ej får lämnas ensam i över 6h gör det ju omöjligt för folk med ett heltidsjobb att följa lagen... Visst fattar jag att denna 6h regel är lite överskattad, men min tolkning av denna lag är att det verkar vara arbetslösa som är bäst lämpade till att skaffa hund - dom har ju den tiden.

Visst, har man barn av modell äldre så kan ju dessa hjälpa till. Men jag menar mest om man är ung och jobbar. Duger en katt som sällskap?

Jag jobbar heltid och har hund. Jag har med mig hunden på jobbet eftersom jag jobbar med hundar. Det är antingen det eller att ha hunden på dagis eller hos dagmatte.
Du behöver alltså inte alls vara arbetslös för att skaffa hund, men du får se till att lösa passningen dagtid genom något av de två alternativen jag föreslog.
Citera
2011-02-06, 10:43
Avslutad
Citat:

Jag har också reagerat på det väldigt mycket efter att ha läst massa trådar här på husdjursdelen. T ex om någon frågar om en viss sorts hund skulle passa dem, då blir det nästan uppror här bland de som har hund men samtidigt har inställningen att ingen ska ha hund.

Det verkar pågå ett "raskrig" här och det är nästan det enda folk diskuterar. Här finns några medlemmar som faktiskt kan om hundar men överlag vill alla bara bråka om olika rasers fördelar/nackdelar, eller förolämpa varandra.

Citat:

Ja, jag håller med. Följer man dessa regler/råd så är det inte så svårt att ha en hund.

Citat:

Man ska ta sitt hundägande på allvar, men jag håller med, så komplicerat som vissa här vill få det till är det inte.
Citera
2011-02-06, 11:18
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten

Öh nej? De som både vill jobba heltid och ha hund och inte har möjlighet att ha med hunden får fixa hundpassning, såsom dagmatte eller hunddagis. Svårare än SÅ är det inte. Man behöver INTE vara arbetslös eller dumpa över något ansvar på sina barn.

6 timmar är i mitt tyckte för länge, möjligtvis vid enstaka tillfällen men att lämna en hund ensam 6 timmar tycker jag är mycket - även om hunden inte aktivt protesterar eller har några "problem" med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in