Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-08-22, 00:51
  #1
Medlem
Mina egna rippar gjorde jag först i 160 kbit, sedan 192. Numera kör jag 320 vilket ju inte är särskilt mycket komprimering, en sex-sju album får plats på en CD-r ungefär.
Hursomhelst, om jag nu skall göra en release, är 320 lite väl mastigt då eller ? Jag talade med en mer insatt polare som sa att det är variabel bitrate som gäller nu för tiden, men är jag "garanterad" nån viss bitrade då, eller hur funkar det ? Finns det olika inställningar för VBR ?

peace
Citera
2004-08-22, 02:50
  #2
Medlem
Vbr

Kör VBR. Och helst --alt preset standard(eller extreme om du vill vara riktigt fin i kanten) -Z. Såvitt jag vet bevisat bäst ljudkvalitet och ofta mindre filer än 192kbps. Gissar att redan rippar med LAME
Citera
2004-08-22, 12:12
  #3
Medlem
iglos avatar
Du behöver inte köra med VBR om du inte känner för det.
Går precis lika bra att köra vanligt. Men gå då inte under 192.
Citera
2004-08-22, 18:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Kör VBR. Och helst --alt preset standard(eller extreme om du vill vara riktigt fin i kanten) -Z. Såvitt jag vet bevisat bäst ljudkvalitet och ofta mindre filer än 192kbps. Gissar att redan rippar med LAME

Ja jag rippar med LAME numera.... men vad innebär standard/extreme-inställningen ?
Citera
2004-08-22, 20:03
  #5
Medlem
Vbr

Det är jäkligt bra presets för VBR-kodning.
Citera
2004-08-22, 20:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Det är jäkligt bra presets för VBR-kodning.

Ja men.... jag tänkte mer på vad de gör. Jag förstår iofs inte hur konceptet variabel bitrate fungerar, för det borde ju finnas någon slags "genomsnittlig" bitrate åtminstone, så man inte komprimerar en fil och slutar med färre bitar än man hade gjort om man hade kört fast bitrate, 192 kbit till exempel

Min nästa fråga är vad .skl-filer är i scene, sammanhang, nån som vet ?

peace
Citera
2004-08-23, 00:43
  #7
Medlem
Hm

Tja, jag vet inte i detalj vad de gör. Men vbr räknar ju ut vilken bitrate varje "window" i filen behöver kodas i för att återges så bra som möjligt. Om filen har en genomsnittlig bitrate under exempelvis 192 så skall det inte behövas mer än det som encodern bestämt. I teorin iaf. Vet att standard brukar glida runt 192 oftast och extreme runt 200-220. VBR är överlägset.
Citera
2004-08-23, 04:34
  #8
Banned
Lash0s avatar
Kör med .ape eller .flac, hårdiskar är så löjligt stora/billiga idag så mp3 och liknande har ingen existensrätt längre. Annat var det på den tiden när 10-20gb var normalstorleken på hårdiskar och man satt och laddade ner med 56k modem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback