Citat:
Ursprungligen postat av Getenn
En parentes i debatten:
Det finns en anledning till att tidningarna inte rapporterar självmord.
Någon har kanske redan nämnt det. Men det tål att upprepas.
Självmord föder självmord.
Tänker Flashbacks självmördare på det när de skapar sina trådar?
Jag kan förstå en människa som väljer den vägen, men genom att skapa en tråd om det får man så att säga andra som går i liknande tankar att ta det slutgiltiga steget. Det är ingen bra utveckling.
Detta inlägg är möjligen off-topic men jag tycker detta faktum är skäl nog för att hålla självmordstrådar borta från heta ämnen.
Jag har också hört det resonemanget tidigare, men förstår det inte till fullo egentligen. På vilket sätt föder självmord självmord? Länka gärna till texter/studier om du har på lager, utesluter inte att det finns sanning i påståendet.
Självmord är ju en idé som jag tror de flesta resonerar kring och tar ställning till i sin uppväxt, på ett eller annat vis. Det är ganska basic att man vet varför man väljer att leva.
På en annan not tycker jag att ett självmordsförsök var 6:e timma (enligt uppdrag gransknings program förra året) i sverige är en jävla skam för samhället. Att så många mår såpass dåligt att de väljer att försöka försvinna permanent är återigen inget vi bör vara särskilt stolta över i sverige.
Av den anledningen kan det ju vara delvis bra att det nu uppmärksammas när folk väljer att skriva om sina försök på internet. Folk tvingas ta ställning, försöka hjälpa, samt kanske i längden att nån kan lista ut hur man går till väga för att arbeta fram en lösning på problemet. Jag tycker vi borde uppskatta den frizonen som vi ändå har här, där det speglas väldigt tydligt vad som egentligen försigår. Som du själv sa tidningarna skriver inte mkt om detta.
Flashback är ju bokstavligen talat (det tänkta) sista ledet för trådskaparna bakom dessa självmordstrådar, men inte fan var det flashback som uppfostrade TS och misshandlade hans/hennes psykte till en punkt där han väljer att avlida, nej det var sverige.