2011-02-06, 02:08
Medlem
menslutanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
men det är alltid möjligt att söka rätt på personer.
Så om någon verkligen skulle vilja veta min irl identitet är det inga problem? Även om fb är anonymt?
Citera
2011-02-06, 04:59
Medlem
G11.s avatar
Hoppar in sent i tråden och nämner något som jag antar att någon redan sagt; i "hängning"-tråden så la TS ut sin egna IP och få sådels skylla sig själv om folk letar upp honom. Nu gick det som känt inte tillräckligt snabbt, men ja, TS i den här tråden borde förstå vitsen.
Citera
2011-02-06, 12:22
Medlem
Bzzs avatar
Vakna upp!
Självklart är inte FB anonymt. Polisen kollar internet var så säkra.
Det är verkligen ingen hemlighet att polisverksamhet inte nödvändigtvis är demokratisk eller laglig.

Se det så här:
(1) Polisen tjänar pengar på att producera gripanden
(2) Om de kan tjäna lite mer så gör de gärna det

Om de sedan kan ta dina uppgifter på FB, som inte behöver handla om något olagligt, och använda dem för att ta din frihet och dina pengar så finns det en viss risk att de gör det. Så enkelt är det.

De är din naturliga motståndare.
Polisen fungerar på samma sätt som organiserad grov brottslighet.

Egentligen förändrar det ingenting. På internet ska man helt enkelt vara medveten om att alla inte vill dig väl, alla skriver inte sanning, alla är inte seriösa.
Om sedan en förvirrad asperger vill vara social och begå självmord samtidigt så är det väl bara bra och till och med mycket bra om folk på FB reagerar och försöker ta reda på vem det är för att hindra honom. Kärlek finns - även på internet.
Citera
2011-02-06, 17:03
Medlem
Transformers avatar
Vakna upp själva.

Om jag vill ta självmord, betyder inte det att jag inte vill prata med folk innan jag dör, eller hur? Just att prata med nära människor eller människor man känner är för tungt, då de med största sannolikhet skulle åka hem till mig och göra allt för att förhindra det.

Jag hade velat ha någon att byta mina sista tankar med. Om så bara för att diskutera döden, efter det, eller bara snacka skit. Då är detta forum en fristad på det sättet.

Låt människor göra slut på sina liv om så är deras vilja. Ingen kommer tycka samma sak dagen efter eller några månader senare. Lever man i nuet, så ska man fan få göra det, och då ska man fan få dö i fred om man ber om det. Jag vet att jag hade velat det.
Citera
2011-02-08, 00:38
Medlem
Novs avatar
Jag är själv rätt kluven vad det gäller det här.

Tycker att det fint på något sätt när flera stycken hjälps åt och räddar någon som är riktigt illa ute.
När det är riktigt allvar och ingen jävla fjant som sitter och leker pajas på andras bekostnad.

Sedan känns det å andra sidan som att det blivit en typiskt FB grej att sitta och klura ut så mycket det går. Och jag tycker fortfarande att det på sätt och vis inte är FB användares huvudsakliga roll att leka detektiver och posta jävla K*rin* Eft*bli*en i trådar.
Stjärnorna är helt betydelselösa och namnet framstår klart och tydligt.
Saker går överstyr helt enkelt.
Så även om man nu räddar liv så tycker jag inte alltid att medlen hälgar ändamålet.
Citera
2011-02-08, 12:55
Medlem
DigGaNs avatar
Psykiska problem -> Flashback
/Moderator
Citera
2011-02-08, 13:17
Bannlyst
Men om människan blir hjälpt och kommer fortsätta må dåligt så kommer han/hon försöka ta livet av sig igen.
Men som medmänniska kan man ju inte bara stå och se på och speciellt inte när folk skriver att de ska ta livet av sig.

För man har ingen aning om personen kommer att må bättre efter hjälpen denna kommer få.

Jag skulle aldrig kunna gå förbi en människa som är på väg att hoppa ner från en bro.
Skuldkänslorna jag skulle få utav att veta att det kanske fanns något jag kunde göra skulle vara allt för jobbiga.

Jag tror någonstans att de som skriver här vill höra att det finns en annan utväg.
För självmord är för mig verkligen sista utvägen och det krävs en jävla massa att begå självmord.
Citera
2011-02-08, 14:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
Så om någon verkligen skulle vilja veta min irl identitet är det inga problem? Även om fb är anonymt?
Det beror givetvis på vad du skrivit i dina inlägg, vad du länkat till och om man kan koppla ihop detta nick med andra sidor/forum och därmed fortsätta att lägga pussel kring din identitet. En del lämnar väldigt mycket information efter sig medan andra är mer noggranna om sin anonymitet.
Citera
2011-02-08, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Det är väldigt få personer som tar sitt liv under sunda former. Att rädda livet på en människa som är sjuk är således på alla sätt berättigat även om det betyder att personens anonymitet i detta forum går förlorat.

Men visst är frågan relevant. Var går gränsen?

"Sunda" förhållanden?! Vilken gräns? Haha, gränser är för dårar. "Jag äter inte tomater för de lever", "Jag torterar djur för de är djur".

Moralfitta!

Citat:
Ursprungligen postat av Phosphorus
Alltså, anonymitet är inte ALLTID bra. Lite skräll att man kan hitta någons IP / identitet här dock.

Men, flashbackare som hjälper andra är fan en bra sak, va inte så negativ till att en del här räddar liv. Han var till och med glad att vi gjorde det.

ALLT är inte ALLTID bra. ELLER HUR?

Vem bryr sig om att han blev glad, typ? Tänk om han mådde dåligt dagen efter?!!

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Nej, eftersom att ett liv är mer värt än olagligheter, förutom misshandel, mord etc då..

Jasså, är det en världslig lag typ och lr?

Citat:
Ursprungligen postat av knasliv
Det kallas medmänsklighet o står över principer om outning enligt mig iaf..
Dom som räddade denna killen gjorde ett jävligt bra jobb..

Visst fan! gjorde de ett bra jobb. MEN! bryter man mot reglerna så skall man straffas.

Jag tycker exempelvis KFK är en GAY regel, soooo?

Kontentan av detta är att mänskligheten skulle tjäna på att dö ut!
Citera
2011-02-10, 05:51
Medlem
syd-barrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getenn
En parentes i debatten:

Det finns en anledning till att tidningarna inte rapporterar självmord.
Någon har kanske redan nämnt det. Men det tål att upprepas.

Självmord föder självmord.

Tänker Flashbacks självmördare på det när de skapar sina trådar?
Jag kan förstå en människa som väljer den vägen, men genom att skapa en tråd om det får man så att säga andra som går i liknande tankar att ta det slutgiltiga steget. Det är ingen bra utveckling.

Detta inlägg är möjligen off-topic men jag tycker detta faktum är skäl nog för att hålla självmordstrådar borta från heta ämnen.

Jag har också hört det resonemanget tidigare, men förstår det inte till fullo egentligen. På vilket sätt föder självmord självmord? Länka gärna till texter/studier om du har på lager, utesluter inte att det finns sanning i påståendet.

Självmord är ju en idé som jag tror de flesta resonerar kring och tar ställning till i sin uppväxt, på ett eller annat vis. Det är ganska basic att man vet varför man väljer att leva.

På en annan not tycker jag att ett självmordsförsök var 6:e timma (enligt uppdrag gransknings program förra året) i sverige är en jävla skam för samhället. Att så många mår såpass dåligt att de väljer att försöka försvinna permanent är återigen inget vi bör vara särskilt stolta över i sverige.

Av den anledningen kan det ju vara delvis bra att det nu uppmärksammas när folk väljer att skriva om sina försök på internet. Folk tvingas ta ställning, försöka hjälpa, samt kanske i längden att nån kan lista ut hur man går till väga för att arbeta fram en lösning på problemet. Jag tycker vi borde uppskatta den frizonen som vi ändå har här, där det speglas väldigt tydligt vad som egentligen försigår. Som du själv sa tidningarna skriver inte mkt om detta.
Flashback är ju bokstavligen talat (det tänkta) sista ledet för trådskaparna bakom dessa självmordstrådar, men inte fan var det flashback som uppfostrade TS och misshandlade hans/hennes psykte till en punkt där han väljer att avlida, nej det var sverige.
Citera
2011-02-10, 13:02
Medlem
Getenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syd-barret
Jag har också hört det resonemanget tidigare, men förstår det inte till fullo egentligen. På vilket sätt föder självmord självmord? Länka gärna till texter/studier om du har på lager, utesluter inte att det finns sanning i påståendet.

Det finns en rad studier som visar att "självmord är smittsamt". Pionjären inom självmordsforskning är amerikanen David Phillips som myntade uttrycket Werther-effekten, som byggde på att anhängare av Goethes fiktiva romankaraktär Werther, tog livet av sig för att dela samma öde som sin idol. Just detta fall verkar det dock inte finnas några belägg för.

Jag rekommenderar dig att börja läsa denna artikel från läkartidningen (som tar upp problemet med att självmord är tabu, precis som du säger i ditt sista stycke) eller titta på denna wikipedia-sida (med referenser). Därifrån kan du läsa vidare - artiklar eller böcker om det intresserar dig.

Intressant är också att självmordsforskningen visat att antalet dödsolyckor i trafiken tenderar öka till följd av ett "högprofilsjälvmord". Det ska dock tilläggas att många av dessa studier har mött kritik. Man har menat att forskaren "letat samband" som egentligen kanske inte finns; men en konsekvens av dessa studier är alltså att media har en restriktiv hållning till att skriva om självmord.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in