2011-02-05, 01:48
Medlem
Novs avatar
Låt oss sig säga att "Nick" vill ta livet av sig.
Nick har redan bestämt sig.
Nick vill starta en tråd, dels för känna sig betydelsefull - även om han ska dö så är den sista timmen viktig för honom- dels för att fördriva tid och en del av ångesten.
Väntan är skitjobbigt helt enkelt.
Speciellt om man gör som Nick och tar tabletter och inte hänger sig.
Men även vad än nu Nick väljer som självmordsväg så postar han här. Mest för att få lite sällskap och kanske för att få en liten preview på sitt eget självmord.

Låter självklart lite morbid och galet. Men det är oftast stadiet ngn som vill ta livet av sig befinner sig i.
Så Nick söker sig till detta forum för att han/hon vet att här anonymitet viktigast. Så han/hon vet att h*n kan vara ärlig i detta forum.

Men vad händer?! Jo, det startar ett chicken race på att få tag i dennes IP nr eller identitet.
Är verkligen det eran uppgift?

Ja, jag vet att alla FB användare fick sig en rejäl käftsmäll av media p ga Hängning tråden.
Men det handlade ju snarare om den uppmuntran som den trådstartaren fick.

Men kan verkligen inte en FB användare få vara anonym längre? Ska det startas en häxjakt bara för denne vill dö? Ska vi göra likadant om någon vill göra ngt olagligt?
Om denne Nick vill ta livet av sig, suga av sin hund, dra en lina, våldta sin granne, råna Preem macken, köra berusad eller släta av sin syster. Ska det då vara ok att med alla medel finna ut Nicks identitet för att sen ringa polisen?

Now discuss..
Citera
2011-02-05, 01:50
Medlem
CripeNs avatar
Men vadå det du säger är att du vill inte att någon ska försöka förhindra detta?
Kanske bestämde sig personen att ta livet den dagen han börja tråden då allt kan kännas dåligt o nästa dag är bättre?
Så vi borde bara kommentera, "kör påt"
Tycker fb är grymt bra som kan förhindra självmord!
Citera
2011-02-05, 01:51
Medlem
trulyawesomes avatar
Om den personen lägger upp en tråd så vill den antagligen ha hjälp. End of discussion.
Citera
2011-02-05, 01:55
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Flashbackare kan väl få ta hand om varandra.

Tycker man gör rätt i att försöka hitta personen, men visst finns det en risk att även om man "räddar" personen, så kommer den att leva olyckligt resten av livet. Vissa personer är helt enkelt ledsna inombords av sig själva.

Men om det är yttre tillfälliga personer kanske h*n kan bli lycklig igen och då är det ju verkligen värt ett räddningsförsök...

Ja bara en liten tanke...
Citera
2011-02-05, 01:56
Medlem
Novs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Om den personen lägger upp en tråd så vill den antagligen ha hjälp. End of discussion.
vadå end of discussion?
Alltså om du läste tråden finns det en SJUHELVETES massa anledningar till varför ngn startar en tråd om sitt eget självmord. Alla vill inte bli hjälpta.
Och det här forumet främjar just anonymitet. Vill man inte ha den säkerheten kan man ju posta någon annanstans istället?
Senast redigerad av Nov 2011-02-05 kl. 02:13.
Citera
2011-02-05, 01:56
Medlem
Robss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Jag tror snarare det handlar om att pressa sig till självmord, självmord är för många väldigt jobbigt att genom föra och vissa gör försök efter försök, genom att säga det till någon "jag tar självmord nu" så skulle nog pressen i att ta självmord öka. Att säga det på ett anonymt forum skulle troligtvis förhindra att någon ringer snuten, vilket skulle hända om personen skulle sagt det till en vän.
Citera
2011-02-05, 01:57
Medlem
nafts avatar
TS, jag vet vilket tråd du syftar på, Men grejen är att det var han(ts) som namngav sig själv, så han har ingenting att komma med, självfallet vill han ha någon form av uppmärksamhet då?.. Det hade varit en helt annan sak om han hade fortsatt vara diskret.. Då hade ingen brytt sig om hans ip, adress etc etc..
Citera
2011-02-05, 02:00
Medlem
Fenrers avatar
Den som vill ta livet av sig är antagligen obotligt sjuk eller lider av en svår psykisk sjukdom och behöver hjälp.
Är du obotligt sjuk så skiter du i flashback, är du svårt psykiskt sjuk så finns det medmänniskor som vill ditt bästa, trots att de inte känner dig. Ingen normalt funtad människa vill se någon dingla i en nätverkskabel på webcam, live.

Kommentarer som "End of discussion" kan du bortse ifrån, här har vi det riktiga "low life" människorna som skulle göra världen en tjänst om de tog livet av sig.
Citera
2011-02-05, 02:03
Medlem
Novs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naft
TS, jag vet vilket tråd du syftar på, Men grejen är att det var han(ts) som namngav sig själv, så han har ingenting att komma med, självfallet vill han ha någon form av uppmärksamhet då?.. Det hade varit en helt annan sak om han hade fortsatt vara diskret.. Då hade ingen brytt sig om hans ip, adress etc etc..

Va? Jag syftar inte på någon tråd alls.
Enda namngiven tråd är hägning och den uppgav jag mest för att det finns en uppsjö av trådar efter det som just slutar i att folk letar febrilt efter trådstartarens identitet. Så vad du syftar på har jag ingen aning om.
Citera
2011-02-05, 02:06
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Den som vill ta livet av sig är antagligen obotligt sjuk eller lider av en svår psykisk sjukdom och behöver hjälp.
Är du obotligt sjuk så skiter du i flashback, är du svårt psykiskt sjuk så finns det medmänniskor som vill ditt bästa, trots att de inte känner dig. Ingen normalt funtad människa vill se någon dingla i en nätverkskabel på webcam, live.

Kommentarer som "End of discussion" kan du bortse ifrån, här har vi det riktiga "low life" människorna som skulle göra världen en tjänst om de tog livet av sig.

Har hört att pengaproblem och relationsproblem är den vanligaste orsaken...

Kan nog hända vem som helst om man hamnar under press.

Tydligen tar någon livet av sig var sjätte timma i Sverige, 3 ggr fler än i trafiken, 1500 per år. Det hörde jag på radion idag
Citera
2011-02-05, 02:11
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Har hört att pengaproblem och relationsproblem är den vanligaste orsaken...

Kan nog hända vem som helst om man hamnar under press.

Tydligen tar någon livet av sig var sjätte timma i Sverige, 3 ggr fler än i trafiken, 1500 per år. Det hörde jag på radion idag

Om det vore så lätt, skylla på en enskild händelse för sitt självmord.
Att ens fundera på självmord är en ganska klar indikation på att man har ett ganska ofriskt psyke, normala människor är klarsynta nog att inse att varken pengar eller kärlek är något värt att dö för.
Citera
2011-02-05, 02:23
Medlem
Novs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Om det vore så lätt, skylla på en enskild händelse för sitt självmord.
Att ens fundera på självmord är en ganska klar indikation på att man har ett ganska ofriskt psyke, normala människor är klarsynta nog att inse att varken pengar eller kärlek är något värt att dö för.

Vadå skylla på? Man skyller väl inte på något om man tar livet av sig?
Ofriskt psyke?!
Vet du ens vad du pratar om nu?
Och vad är normala människor? Jag gissar att det är dom med ett friskt psyke?

Psyke är jävligt svårt att sätta en diagnos på och jag betvivlar starkt att "ofriskt" är ett riktigt ord faktiskt.
Det handlar ju inte om klarsynthet, pengar eller kärlek.
Anledning till varför man nu skulle vilja ta livet av sig kan vi diskutera i en annan tråd, även om jag har massor att säga om det, men här ska nu diskuteras om man har rätt till att vara anonym på FB.

Håll er On Topic, tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in