• 3
  • 4
2011-02-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Encelliga
Det är för komplext för att vara slump.
För det blir så mycket enklare när 1: en extremt intelligent, högre makt skapats ur rena intet. 2: Denna högre makt bestämmer sig för att helt sonika skapa ett universum med en diameter på ca 13,7 miljarder ljusår med en jävla massa galaxer för att sedan skapa en larvigt liten planet med lite människor på?... yeeeah, sure, that´s sounds reasonable!
Mvh
Citera
2011-02-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Det första argumentet du ger, om att bevisa att det inte finns eller har funnits intelligent liv ute i universum är inte ett falsifierbart krav, tycker jag. Det är helt enkelt ett så vagt påstående att det helt saknar mening, och gör absolut inte ID till en testbar teori. Dessutom, bara för att det är möjligt att designa liv, betyder inte på något sätt att det är så livet från början blev till.

Snubben i videon pratar om att om man observerade utveckling av bakterier i ett laboratorium skulle det falsifiera ID. Han verkar inte ha en aning om vilka tidsskalor sådan evolution antas hända över, det inte direkt realistiskt att tänka sig ett experiment över minst ett par hundratusentals år (och ändå säger han "easily falsifiable, but not falsified").

För övrigt anser jag att när man pratar om saker som händer över så långa tidsskalor att experiment i princip inte funkar, får man vända sig mot existerande data, t.ex. fossiler och existerande djurarter. ID hävdar ju som central tes att det finns "icke-reducibel komplexitet" och att komplexa saker som ögat inte kan uppkomma genom evolution. Detta tycker jag lätt kan kollas mot fossildata, där man t.ex. för ögat kan se flera olika, gradvisa utvecklingar från ljuskänsliga celler mot olika typer av ögon vi har idag. Där tycker jag ID blir falsifierat, och om IDs förespråkare vore seriösa vetenskapsmän hade de i ljuset av dessa bevis, samt en massa andra (ex. DNA:s kontinuerliga förändringar etc) övergett teorin.

Jag delar din sentiment egentligen. Men nu har jag börjat leka djävulens advokat så jag får väl fortsätta med det. Jag erkänner att jag gett ett dåligt exempel i all hast angående liv ute i rymden. Däremot vill jag inte lämna rymd exemplet utan att säga följande. Både du och jag kan erkänna hoppas jag att möjligheten finns att någon megamind har programmerat oss. Men falsifikationismen tillåter inte vetenskapen detta. Det går helt enkelt inte att search:a genom hela rymden samt gå tillbaka i tiden. Slutsatserna man kan dra är två: Falsifikationism har sina gränser eller så måste vi vara öppna mot det som finns bortom dagens vetenskapliga gränser. Det är i stort sätt samma argument jag framför i tidigare inlägget.

Men om vi landar lite och håller oss till det biologiska istället och försöker leta efter något som skulle falsifiera ID så behöver vi inte leta mycket. Att påvisa evolutionen av till synes "icke-reducibel komplexitet" är en straight forward sätt. Du verkar själv hålla med (fet text). Vetenskapen försöker ju falsifiera ID. Och i mångt och mycket har den gjort det förutom vissa "icke-reducibel komplexitet" meckanismer som flagelum (även om det finns teorier nu för hur det skulle kunnat evolvera). Gör inte detta ID till en falsifierbar hypotes?
Senast redigerad av Ikigai 2011-02-15 kl. 20:28.
Citera
2011-02-15, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darkzyh
Det är deprimerande att tänka som du gör. Vissa vill faktiskt ha ett liv efter livet och känna att alla känslor och smärta och liv överhuvudtaget händer av en mening. Nu är jag kristen och tror på gud så det finns en skillnad. Men att säga att allt är en "slump" förklarar inte varifrån all materia kom från början?
Det kan vara hur deprimerande du vill, det betyder inte att det inte är sant. Ja, allt på den här jorden är en slump. Att du existerar är en slump. Du var en spermie av en miljon ungefär, så slumpen att du sitter här och skriver börjar redan där.

All materia var, så vitt vi vet, extremt komprimerad innan big bang. En förklaring som är bra mycket mer logisk än att din gud ska ha skapat jorden och sedan på det ett universum så extremt stort att vi aldrig kommer kunna se det. Varför gjorde han det för? Uttråkad?
Citera
2011-02-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Jag delar din sentiment egentligen. Men nu har jag börjat leka djävulens advokat så jag får väl fortsätta med det. Jag erkänner att jag gett ett dåligt exempel i all hast angående liv ute i rymden. Däremot vill jag inte lämna rymd exemplet utan att säga följande. Både du och jag kan erkänna hoppas jag att möjligheten finns att någon megamind har programmerat oss. Men falsifikationismen tillåter inte vetenskapen detta. Det går helt enkelt inte att search:a genom hela rymden samt gå tillbaka i tiden. Slutsatserna man kan dra är två: Falsifikationism har sina gränser eller så måste vi vara öppna mot det som finns bortom dagens vetenskapliga gränser. Det är i stort sätt samma argument jag framför i tidigare inlägget.
Vi verkar vara överens om det mesta. Det är klart att falsifikation har gränser, men jag tycker snarare att dessa gränser avgör vad man bör kalla vetenskap och vad som inte är det. Att man använder falsifikation som ett krav på vetenskap, och därför inser att saker som inte går att falsifiera, som Guds existens eller att någon megamind har programmerat oss, inte är vetenskapliga frågor/teorier utan mera frågor om tro. Detta säger såklart inget om hur sanna/falska dessa saker är, bara att de inte bör kallas vetenskapliga frågor (eller kanske naturvetenskapliga, om man ska vara strikt, samhällsvetenskap är knappast heller falsifierbar).

Citat:
Men om vi landar lite och håller oss till det biologiska istället och försöker leta efter något som skulle falsifiera ID så behöver vi inte leta mycket. Att påvisa evolutionen av till synes "icke-reducibel komplexitet" är en straight forward sätt. Du verkar själv hålla med (fet text). Vetenskapen försöker ju falsifiera ID. Och i mångt och mycket har den gjort det förutom vissa "icke-reducibel komplexitet" meckanismer som flagelum (även om det finns teorier nu för hur det skulle kunnat evolvera). Gör inte detta ID till en falsifierbar hypotes?
Jo, jag håller med, och anser som jag skrev att när så pass starka bevis mot "icke-reducibel komplexitet" faktiskt finns, så borde seriösa forskare ha övergett teorin (i fallet med flagelum kan jag tänka mig att fossil är omöjliga att hitta, men jag är ingen expert på området precis). Problemet med ID är ju att "forskarna" som stöder teorin inte är ute efter sanningen, utan de vet redan att evolutionen är fel och att Gud har designat oss, och är bara ute efter att bevisa detta. Såklart att alla forskare har en favorit-teori som de vill ska stämma, men jag vet t.ex. att inom fysiken så söker folk som sysslar med kvantloopgravitation och strängteori, andra teorier som har stora problem med falsifikationen, efter testbara konsekvenser av sina teorier med ljus och lykta, och om de skulle hitta någon konsekvens som visar sig inte stämma med experiment hade de nog direkt börjat om på ett annat spår.
Citera
2011-02-16, 14:41
Medlem
There is neither rhyme nor reason for existance. It just is.
Citera
2011-02-23, 18:22
Medlem
zaradufs avatar
Vad ska vi annars göra?
Citera
2011-02-23, 19:41
Medlem
Drumsticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerfejs
Is there really a need of a reason for our existence?
Can't we just face that we're here in this world, in this life, and make the best of it?

I believe that every individual has there own purpose: Whatever makes them happy!

over and out!

(skriver på engelska bara för att det är kul)

I couldn't have said it better!
I wouldn't call myself a nihilist, but I have the same valuations as one.

Just because there are no point or meaning with our existence doesn't mean that it uneccesary to live or anything like that. That is a very "dangerous" way of thinking and it makes you depressed sometimes. I love life..even though we all have out bad times.
I sometimes see the "meaningless" as an opportunity to live and do what the fuck you want to...making up my own meaning and living it well.
That's about it, I'd guess...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in