Citat:
Ursprungligen postat av Chemical-X
Exakt vad är det som är omöjligt..?
Att den ena och den andra vet om varandras vetande? Det låter inte särskilt omöjligt, eller har jag möjligtvis missat nått?
Visserligen finns det en mänsklig gräns för hur mycket man kan veta, men annars skulle det väl vara lite som att ta två teoretiska superdatorer och bara mata på med information i oändlighet..
Ja, det blir struligt efter ett tag. Men till en viss nivå är det "tillämpbart". Därefter börjar spekulationerna sprudla. Inom "militärisk" spelteori så, i vissa fall alltså, slumpar (med högre chans på de mest produktiva alternativen) man fram handlingsplaner när det kommer till att välja mellan ett fåtal lägen där fienden försöker lista ut vilket av ett antal begränsade alternativ man tänkt ta. Man har kommit fram till att det är den bästa lösningen.
Oskar har ett äpple. Oskar vet att kalle inte vet att Oskar har ett äpple.
Kalle ser äpplet. Kalle vet nu att Oskar har ett äpple, men Oskar vet inte att Kalle vet om detta.
Kalle vet om att Oskar inte vet att Kalle vet att Oskar har ett äpple.
Oskar inser nu att Kalle vet att Oskar har ett äpple. Kalle har inte hunnit märka detta, så Kalle vet inte att Oskar vet att Kalle vet att Oskar har ett äpple. Utan kalle tror alltså att Oskar inte vet att Kalle har sett äpplet.
Kalle inser nu att Oskar insett att Kalle sett äpplet. Oskar blir direkt efter medveten om att Oskars insikt om Kalles upptäckt är synad. Båda är medvetna om äpplets närvaro, och båda är medvetna om varandras vetskap om att äpplet är närvarande, och de är dessutom båda medvetna om att motparten är medveten om den egna medvetenhet om äpplet. Vidare vet båda efteråt att motparten är medveten om att denne själv både är fullt synad och har synat.
Kommer sätta mig nån dag och ta en jävligt djup funderare på detta. Ska föreställa mig ett strategispel där vetskap om fiendens planer är guld. Ska även fundera kring detta i poker och schack. Att veta att någon har ett äpple, och hur pass medveten man är om den andres medvetande.. det blir en rekursion, och efter några steg in i rekursionen så börjar det fördjupade medvetandet bli rätt onödigt, i alla fall i detta fall av äpplet eftersom att de bara står där och gräver djupare och djupare i
nästan samma fråga om och om igen.