2011-02-04, 19:20
Bannlyst
Det som skiljer katten från insekten är väl ett starkare medvetande; hunden har t ex relationer, minnen osv. En sak som skiljer oss från hunden är ju att vi är medvetna om HUR och ATT vi tänker.

Vad skiljer då en supervarelse från oss? Låt oss kalla en sådan skillnad för "övermedvetande".

Vi har ett övermedvetande över hunden. Hunden har ett övermedvetande över insekten. "Supervarelsen" har ett övermedvetande över människan.
........

Topic:

Finns det några supervarelser idag? Är de få som rapporterats ha en IQ på 200 supervarelser? Vet de något som vi andra inte vet, likt hunden inte vet det som vi vanliga människor vet?

Och den heliga gralen då: Vad skulle detta "supermedvetna" eller "superinsikten" vara? Har du några förslag på "supersaker" som du tror dig veta men som gemene man inte vet?
Citera
2011-02-04, 19:24
Medlem
-Orko-s avatar
Är verkligen IQ ett tecken på högre medvetande?
Citera
2011-02-04, 19:27
Medlem
Dom flesta människor på denna jord är ju inte helt självmedvetna, många har blivit nästan som zombier till medier och mtvkultur. (Tänk bimbos och my super sweet 16 osv)
Inte många agerar efter det dom innerst inne tror på längre, folk har för stor press på sig från omvärlden om att vara "poppis" osv.
Jag tror ett superiärt sinne gått andra vägen där, tror dom inte ens kan känna ilska eller liknande.

Svårt att filosofera om din topic då vi är på våran peak av just detta.
Delfiner sägs ju vara megasmarta djur, som kan identifiera sig själva i speglar och grejer.

En spekulation är att ett supersense har en större medvetenhet, kanske att dom förstår att dom inte är begränsade till sin egen kropp? och kan typ styra materia som dom väljer att "bli" ?
Citera
2011-02-04, 19:57
Medlem
Hur vet du att hundar och katter har "högre" medvetande än insekter? Är det något som du bara gissar eftersom insekter har mindre hjärnor eller har du någon källa på det?
Citera
2011-02-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U
Hur vet du att hundar och katter har "högre" medvetande än insekter? Är det något som du bara gissar eftersom insekter har mindre hjärnor eller har du någon källa på det?

Ta myror t.ex, Dom arbetar enbart efter systematiska mönster och gör aldrig någon spontant, impulsivt eller annat som skulle tyda på självmedvetande.
Citera
2011-02-04, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U

Jag läser neurologi på karolinska universitetet ditt jävla spån.

Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
En spekulation är att ett supersense har en större medvetenhet, kanske att dom förstår att dom inte är begränsade till sin egen kropp? och kan typ styra materia som dom väljer att "bli" ?

va? vad menar/pratar du om?
Citera
2011-02-04, 22:49
Medlem
Vilken trevlig fråga: Vet ni något ni per definition inte vet?

Ja du, hur tror du att vi ska kunna svara på det?

PS: Det här är filosofi delen, du kan väl alla fall försöka ha en vettig rubrik och helst utan smiles...
Senast redigerad av vinas003 2011-02-04 kl. 22:52.
Citera
2011-02-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Jag läser neurologi på karolinska universitetet ditt jävla spån.

va? vad menar/pratar du om?

Rör din överarm, bra.
Rör hela armen, duktig tös.
Rör nu handen, sååja.
Rör nu tröjan du har på dig, hUhH!?½

Typ så jag menade xD
Citera
2011-02-05, 20:57
Bannlyst
Citat:
Rör din överarm, bra.
Rör nu handen, sååja.

Typ så jag menade xD

Sorry
Citera
2011-02-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Sorry

Lol, Är väl inget att be om ursäkt för :P försökte bara förtydliga då mitt inlägg tydligen var luddigt
Citera
2011-02-05, 22:16
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Rör din överarm, bra.
Rör nu handen, sååja.

Typ så jag menade xD
Fast hur menar du? Vi kan röra armen för att våran hjärna och medvetande(samma sak? De är iaf samspelta kan man säga) är uppbyggda med en kropp med syftet att kunna styras/kontrolleras.

För det första så är hela våran kropp sammanlänkad med hjärnan och berättar ständigt att kroppen finns, man 'vet' att armen finns under tröjan och man vet att benen och fötterna finns under en när man går, det är väl nerver som konstant ger signaler till hjärnan, ''vi finns, här är vi''. Ska inte gå in mer på detaljer då jag inte riktigt har mkt kunskap om detta, men det är så jag fattat det iaf.

Sedan så kan vi medvetet utan att tänka röra armen, genom att ?hjärnan? ?vet? att medvetandet har för avsikt att röra armen och skickar sedan korrekta signaler så att de muskler som behövs för att röra armen rörs på just det sätt som behövs. En så enkel sak som att röra armen och resten av kroppen är sjukt egentligen. Utan att minsta bekymmer så kan vi med vårt medvetande röra på armen, bara sådär!

Tröjan är inget som är sammanlänkat med hjärnan eller kroppen, hur ska man kunna röra den menar du?

Fast det fick mig att fundera på om man kan ''koppla'' in något till kroppen och är sammanlänkat med hjärnan så att man kan kontrollera och röra detta föremål. Visst finns det en apa som har kunnat styra en robotarm? Hur väl kan människan göra något sådant? Om vi tittar på science fiction typ antagonisten i spiderman 2-filmen, snubben som länkat samman fyra robotarmar han kan styra med medvetandet. Är det möjligt? Om bortser från att de armar snubben har på ryggen troligtvis är enormt tunga och han inte orkar hålla uppe dem med sin kropp, skulle det vara möjligt att skapa sådana armar?

Kan man länka samman maskiner med en människas kropp, hjärna och sedan kunna styra dessa med medvetandet. Det skulle givetvis vara enormt komplicerat, allt ska stämma såsom att det skickas signaler så att hjärnan vet vart maskinen finns och sträcker ut sig samt att signaler ska kunna skickas så att maskinen rör sig på önskat sätt.

Edit: Om vi tar det ett steg längre, skulle det vara möjligt att kunna styra allt man vill göra på en dator med hjärnan? Alltså jag skulle kunna sitta och med medvetandet skriva detta inlägg?
Senast redigerad av Deliberately 2011-02-05 kl. 22:19.
Citera
2011-02-06, 05:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Fast hur menar du? Vi kan röra armen för att våran hjärna och medvetande(samma sak? De är iaf samspelta kan man säga) är uppbyggda med en kropp med syftet att kunna styras/kontrolleras.

För det första så är hela våran kropp sammanlänkad med hjärnan och berättar ständigt att kroppen finns, man 'vet' att armen finns under tröjan och man vet att benen och fötterna finns under en när man går, det är väl nerver som konstant ger signaler till hjärnan, ''vi finns, här är vi''. Ska inte gå in mer på detaljer då jag inte riktigt har mkt kunskap om detta, men det är så jag fattat det iaf.

Sedan så kan vi medvetet utan att tänka röra armen, genom att ?hjärnan? ?vet? att medvetandet har för avsikt att röra armen och skickar sedan korrekta signaler så att de muskler som behövs för att röra armen rörs på just det sätt som behövs. En så enkel sak som att röra armen och resten av kroppen är sjukt egentligen. Utan att minsta bekymmer så kan vi med vårt medvetande röra på armen, bara sådär!

Tröjan är inget som är sammanlänkat med hjärnan eller kroppen, hur ska man kunna röra den menar du?

Fast det fick mig att fundera på om man kan ''koppla'' in något till kroppen och är sammanlänkat med hjärnan så att man kan kontrollera och röra detta föremål. Visst finns det en apa som har kunnat styra en robotarm? Hur väl kan människan göra något sådant? Om vi tittar på science fiction typ antagonisten i spiderman 2-filmen, snubben som länkat samman fyra robotarmar han kan styra med medvetandet. Är det möjligt? Om bortser från att de armar snubben har på ryggen troligtvis är enormt tunga och han inte orkar hålla uppe dem med sin kropp, skulle det vara möjligt att skapa sådana armar?

Kan man länka samman maskiner med en människas kropp, hjärna och sedan kunna styra dessa med medvetandet. Det skulle givetvis vara enormt komplicerat, allt ska stämma såsom att det skickas signaler så att hjärnan vet vart maskinen finns och sträcker ut sig samt att signaler ska kunna skickas så att maskinen rör sig på önskat sätt.

Edit: Om vi tar det ett steg längre, skulle det vara möjligt att kunna styra allt man vill göra på en dator med hjärnan? Alltså jag skulle kunna sitta och med medvetandet skriva detta inlägg?

Hajjar inte. Vad är den filosofiska innebörden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in