2011-02-05, 23:31
Medlem
gsonators avatar
Vila i frid du fantastiska kvinna. Du har förgyllt många dagar av mitt liv med dina förbannat roliga filmer.
Citera
2011-02-06, 00:19
Medlem
Wermlands avatar
En stor liten artist, och söt. Speciellt i det här klippet från Glaset i örat tillsammans med Martin Ljung:

http://www.youtube.com/watch?v=HfYfFm2laQE

Wermland
Citera
2011-02-06, 00:34
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Vad har du i fickan Jan?http://www.youtube.com/watch?v=xDki0JPpZ28

Här är hon underbar!

Detta klipp tröttnar man aldrig på.

Men väldigt tråkiga nyheter......
Citera
2011-02-06, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashyourightback
Charlie Sheen likhet med Lena Nyman:

Charlie Sheen --> Charlie i "2 och en halv män"

Lena Nyman --> Många av hennes roller som fyllkäring var ju baserat på hur hon var i sig själv

håller ni med eller ej?

Jag tycker nog inte att Lena Nyman inte var så mycket geni som hon istället egentligen bara spelade sig själv och det fyllo hon alltid var ....

Det jag egentligen är ute efter är om inte Lena Nyman skådespelade precis lika mycket som Charlie Sheen gör, dvs nästan inte alls ?

Ens sett Nyfiken filmerna eller någon av hennes många pjäser hon medverkade i? Revyerna?
Citera
2011-02-06, 03:40
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Trist.
Verkade vara en skön tant. Jag har sett henne stå och röka en joint bakom dramaten när jag och en kompis gick förbi. Var rätt många år sedan nu.
Väldigt trevlig men hon var svårt sjuk. Trots det hade hon ändå sin humor kvar. Mycket temperament i den lilla kroppen.
Citera
2011-02-06, 10:56
Medlem
Ratads avatar
Per O och nu Lena N. Vore det för mycket begärt att gud kunde ta död på en dålig skådespelare?
Citera
2011-02-07, 01:22
Medlem
Svidmyras avatar
Lena hade också en roll i Ingmar Bergmans "Månskensonaten" där hon spelade en retarderad dotter till Ingrid Bergman och syster till Liv Ullman om jag inte cyklar fel...

Som liten var hon med i en del filmer, bl. a som barnhemsbarn i "Luffaren och Rasmus" och hon var också med i en annan roll i den senare filmversionen av samma Astrid Lindgrenberättelse. Under början av 2000-talet hade hon en del intressant samarbete med bl.a. Kristina Lugn.

Som "Steva" (?) i den äckliga filmen 491 blev hon påsatt av en schäfer och utnyttjad av ett killgäng som bl.a sålde henne på en båt. Schäfern ägdes av hennes brorsa Bosse, en oerhört uppskattad schäferdomare och -uppfödare, som tyvärr dog för en del år sedan - han var lika stor och älskad i hundkretsar som Lena var bland sina vänner, kollegor och publik.

"Vad har du i fickan, Jan?" och monologen som en söderböna som blir adelsfru på vischan är några av hennes bästa men det finns ju mycket mera att välja på bland allt hon gjorde med HasseochTage.

Fan vad det känns konstigt att hon är död. RIP.
Citera
Cousin Cocaines avatar

Moderatormeddelande

Postat av Cousin Cocaine 2011-02-07, 02:50
Medlem
Ni som inte har nått mer att tillföra än "RIP", "vila i frid" + behöver inte posta i tråden.

OT raderat.

/Mod
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2011-02-08 kl. 01:13.
2011-02-07, 03:19
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Per O och nu Lena N. Vore det för mycket begärt att gud kunde ta död på en dålig skådespelare?
Per Grundén (Wall-Enberg i Jönssonligan) har dött också. Gick tydligen bort i helgen.

Svidmyra: Nåja. 491 innehåller ingen djurporr. Det är iofs uppenbart att de bussar jycken på Steva men det enda man som tittare får "se" eller höra rättare sagt, är jyckens flåsande. Något juckande mellan Steva och schäfern förekom aldrig såvitt jag minns.
Citera
2011-02-07, 10:07
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Lena hade också en roll i Ingmar Bergmans "Månskensonaten" där hon spelade en retarderad dotter till Ingrid Bergman och syster till Liv Ullman om jag inte cyklar fel...

Filmpolisen: Höstsonaten heter den, inte Månskensonaten.
Citera
2011-02-07, 10:47
Bannlyst
Gick rykten att hon var största filmhoran i branchen, stämmer det?
Citera
2011-02-07, 12:14
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Per Grundén (Wall-Enberg i Jönssonligan) har dött också. Gick tydligen bort i helgen.

Svidmyra: Nåja. 491 innehåller ingen djurporr. Det är iofs uppenbart att de bussar jycken på Steva men det enda man som tittare får "se" eller höra rättare sagt, är jyckens flåsande. Något juckande mellan Steva och schäfern förekom aldrig såvitt jag minns.

Jaha då var det den tredje i raden av svenska skådisar som har dött inom någon månad. Varför dör folk alltid tre och tre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in