2011-02-04, 08:54
Medlem
Hejsan, jag vet att råttor har väldigt känsliga luftvägar, och tyvärr valde jag fel spån i början för mina råttungar. De började nysa, och jag bytte till kutterspån och små "pappers" bitar. Nu nyser de som aldrig förr, nästan mer än va de gjorde INNAN jag bytte underlag. Vad kan man göra för att hjälpa dem? är de sjuka? Jag vill verkligen inte ta bort dem : ((
Jätte tacksam för hjälp !
Citera
2011-02-04, 09:01
Medlem
Kan inte du filma när de nyser? Aldrig sett en råtta nysa.
Citera
2011-02-04, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Kan inte du filma när de nyser? Aldrig sett en råtta nysa.

i lol'd.
Men råttor kan väl också vara förkylda?
Citera
2011-02-04, 09:34
Medlem
De är säkert allergiska. Kan vara allergiska mot allt möjligt exempelvis; spånet,maten, varandra, sin päls eller kanske mot dig eller din andedräkt?

Eller så är de förkylda, eller kanske torra i halsen. -Ge dem mer vatten!
Citera
2011-02-04, 10:32
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiilaTiimo
Hejsan, jag vet att råttor har väldigt känsliga luftvägar, och tyvärr valde jag fel spån i början för mina råttungar. De började nysa, och jag bytte till kutterspån och små "pappers" bitar. Nu nyser de som aldrig förr, nästan mer än va de gjorde INNAN jag bytte underlag. Vad kan man göra för att hjälpa dem? är de sjuka? Jag vill verkligen inte ta bort dem : ((
Jätte tacksam för hjälp !
Kutterspån dammar väl rätt mycket det också? Jag skulle byta till tidningspapper och toalätt eller bok/asp/al-flis i toalettlådan. Se också till att de inte står i drag (vilket kan leda till förkylning). Har de mycket porfyrin?
Citera
2011-02-04, 10:47
Medlem
Jag har haft råttor & dom ska inte ha kutterspån som underlag av just den anledningen att det dammar mycket för dom. De kan bli ganska sjuka av det, kan få mycoplasma t.ex.
Vet att en kompis hade det i början, upplevde samma problem & bytte till pellets & det blev bra.
Själv hörde jag detta av uppfödaren jag köpte av, tyckte det lät lite skumt men hörde mig efter & det verkade stämma, att råttor inte ska vara på spån... Vissa verkar dock ha det men jag skulle inte köra på det iaf.
Om du vill så kan du ju kolla upp på zoonen, rattor.ifokus.se osv...
Så testa att byt underlag igen & fortsätter dom efter ett tag så ring veterinären, men jag tror inte att dom är sjuka.
Citera
2011-02-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broskfisk
Jag har haft råttor & dom ska inte ha kutterspån som underlag av just den anledningen att det dammar mycket för dom. De kan bli ganska sjuka av det, kan få mycoplasma t.ex.
Vet att en kompis hade det i början, upplevde samma problem & bytte till pellets & det blev bra.
Själv hörde jag detta av uppfödaren jag köpte av, tyckte det lät lite skumt men hörde mig efter & det verkade stämma, att råttor inte ska vara på spån... Vissa verkar dock ha det men jag skulle inte köra på det iaf.
Om du vill så kan du ju kolla upp på zoonen, rattor.ifokus.se osv...
Så testa att byt underlag igen & fortsätter dom efter ett tag så ring veterinären, men jag tror inte att dom är sjuka.

Okej, hört att kutterspån är dammfritt och att det är det andra som dammar. Står t o m dammfritt på förpackningen. Vill ha något som dom kan gräva i också, lite svårt att välja. Och hur vet man om dom fått mycoplasma?
Citera
2011-02-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Kutterspån dammar väl rätt mycket det också? Jag skulle byta till tidningspapper och toalätt eller bok/asp/al-flis i toalettlådan. Se också till att de inte står i drag (vilket kan leda till förkylning). Har de mycket porfyrin?

Porfyrin?
De står ej i drag
Citera
2011-02-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
De är säkert allergiska. Kan vara allergiska mot allt möjligt exempelvis; spånet,maten, varandra, sin päls eller kanske mot dig eller din andedräkt?

Eller så är de förkylda, eller kanske torra i halsen. -Ge dem mer vatten!

mer vatten? dom har obegränsat så tror inte jag kan göra bättre än så du
Citera
2011-02-04, 21:25
Medlem
Antagligen har dina råttor mycoplasma och har säkerligen fått det av sin ömma moder.
Torr luft kan kan gör att det bryter ut , vilket det ju blir inomhus särskilt på vintern
Mycoplasma bakterien saknar cellvägg vilket gör att vanlig antibiotika inte biter på den.
Det finns "speciell" antibiotika man kan ge som lindrar symptomen men mycoplasman blir man inte av med utan den brukar komma tillbaka.
Så småningom dör råttan av det (kan dock leva något -några år mer det)
Nästan alla tamråttor bär på bakterien så du behöver inte känna att det är "ditt fel".

För att göra livet lättare för råttan kan man spraya lite med en blomspruta i rummet för att fukta luften, ge C-vitaminrik mat och ,om man har råd, besöka veterinär.
Citera
2011-02-04, 21:29
Medlem
Har du råttor som husdjur?
Citera
2011-02-04, 21:30
Medlem
...kan tillägga att det är svårt att komma åt sekret att leta mycoplasman i så diagnosen brukar ställas på symptombild. Denna kan vara lite olika saker som t.ex. rosslingar, nysningar, röda tårar, slöhet m.m
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in