2011-02-04, 01:40
Medlem
raketpajs avatar
Jag älskar fläskkött. Skulle jag för resten av mitt liv bara få äta kött från ett djur skulle det utan tvekan bli från grisen. Men, jag vill ha köttet fett, som det var förr. Jag går bara till välrenommerade slaktare och charkuterier, men fläskköttet blir bara magrare och magrare. En skiva fläskkarre är numera lika mager som en kotlett var förr (kotletten är nu i princip helt fettfri). Julskinkan senast hade inte ens två centimeter svål!

Nu skulle jag behöva tips var man hittar fett och gott griskött i Göteborg, eller i göteborgstrakten.
Självklart får det inte vara något ful- eller svartkött, utan riktiga grejer som helst inte är importerade (ja, om de nu inte är fläskets motsvarighet till kobebiff e.dyl...)!
Senast redigerad av raketpaj 2011-02-04 kl. 01:52. Anledning: Förtydligande
Citera
2011-02-05, 03:18
Medlem
Beelzebobs avatar
Saluhallen borde väl ha "traditionellt" slaktat kött, så att säga. Där finns det mycket lömskt att hitta.
Citera
2011-02-05, 10:57
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelzebob
Saluhallen borde väl ha "traditionellt" slaktat kött, så att säga. Där finns det mycket lömskt att hitta.
Dessvärre inte. Tror jag kollad samtliga affärer i saluhallen. Ingen har fläskkött i min smak. Magra uschliga bitar.
Citera
2011-02-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beelzebob

att köttet är magert har väl mer o göra med hur grisen är uppfödd.
Citera
2011-02-05, 12:07
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
att köttet är magert har väl mer o göra med hur grisen är uppfödd.
Det har det absolut (förutom att de ofta skär bort svålen på t.ex. karrén). Frågan är då var man hittar kött från grisar som fötts upp på vad jag tror är ett gammaldags sätt? Självklart kommer detta att vara dyrare än scanskiten, men det är jag helt klart beredd att betala.
Citera
2011-02-05, 12:28
Medlem
Cohibas avatar
Lider med dig. Tillgång till fett griskött är en mänsklig rättighet. I Sthlm kan man tack och lov köpa sina kotletter med bastant fettrand igen efter många och långa år av näringsexperternas fascistoida inflytande på hur våra grisar ska se ut. Stå på dig och begär fet gris av din handlare.

Nu är det ju inte dina trakter men här snackar vi gris alltså - en gårdsbutik att drömma om.

http://www.gris-to-go.com/
Senast redigerad av Cohiba 2011-02-05 kl. 12:30.
Citera
2011-02-05, 16:16
Medlem
dePauls avatar
Jag vet i alla fall två bra köttaffärer.

1. Sävedalens kötthall: http://alingsaskotthall.se/?page=savedalenskotthall

2. Wings Chark i Mölndal.

Båda dessa (framför allt Sävedalens kötthall) ombesörjer alla slags önskemål som kunden kan uttrycka.

~Paul~
Citera
2011-02-06, 22:34
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Sävedalens kötthall: http://alingsaskotthall.se/?page=savedalenskotthall

2. Wings Chark i Mölndal.
Tack! Ska kolla in båda.

DOMTA-grisen verkar vara precis sån gris man vill ha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in