Citat:
Ursprungligen postat av lnsomnia
Hoppas bara du är säker på att du vill lägga så mycket pengar på boende redan med tanke på din ålder.
Jag hade ungefär samma inkomst som dig och var runt samma ålder för några år sedan, och tänkte köpa en lägenhet för 420 000 kr, men jag gav upp budgivningen i sista stund.
Är otroligt glad att det inte blev nåt köp nu några år senare. Mitt i ögonblicket var man taggad och tyckte man hade råd utan problem. Räknade ut att man får pengar över osv... men det går ofta åt mer pengar än man tror, och efter ett tag vill man kunna spara eller köpa andra saker utan att få ångest.
När man måste betala så mycket för boendet går det trögt att få sparkontot att växa.
Själv känner jag att det är väldigt skönt att kunna spara 150 000 kr/år och ändå ha råd att köpa saker osv när man är 20 till 25-30 år. Sen har man ett väldigt fint sparkonto, och kan skaffa fint boende mm och ändå ha lite pengar att röra sig med.
Men jag vet ju inte hur din situation ser ut, bara nåt att ha i åtanke

Jag hade motsvarande lön under 2009 och köpte en lägenhet för 2,5 M. Priserna är lite annorlunda i Stockholm och man måste lägga en stor del av sin inkomst för att ha någonstans att bo.