2011-02-03, 21:01
Medlem
Jag undrar hur ni troende kristna ser på följande fakta:

1. Du tillber en Gud som upprepade gånger personligen begått massmord på kvinnor, män, gamla och barn (spädbarn inkluderat).
2. Du tillber en Gud som skickar alla som inte knäböjer inför Honom till Helvetet, en plats där Gud utsätter dem för tortyr och olidliga plågor.
3. Du tillber en Gud som fördömer homosexualitet, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, religionsfrihet, demokrati, och uppmuntrar slaveri, folkmord och stening.
4. Du tillber en Gud som skapat sjukdomar, virus och naturkatastrofer för att hela mänskligheten skall lida och plågas för något som en enda människa gjorde, för sjukt länge sedan.
5. Du tillber en Gud som väljer att inte bevisa sin egen existens, vars konsekvens blir att fler människor hamnar i Helvetet, att världen är oenad, att människan för krig och förstör sin omvärld etc etc.

Utifrån dessa fem kriterier, verkar beskrivningen av Gud som god, kärleksfull, omtänksam och välvillig stämma? Verkar inte Gud lite mer som en blodtörstig psykopatisk tyrann som torterar och dödar allt i sin väg? Kan du som kristen stolt nicka åt dessa kriterier och säga att det är denna gud du tror på? Ifall du säger nej, då är det inte den bibliske guden du tror på, för den beskrivs ovan.

Min fråga är, kan du med rak rygg stolt säga att du är kristen, trots att du är medveten om dessa fem saker? Kan någon vettig människa överhuvudtaget vara kristen i skuggan av dessa fem faktum?
Hur kan någon försvara något sånt här? Hur kan någon tillbe en Gud som bortom allt rimligt tvivel är en hemsk tyrannisk oempatisk diktator?

Vill gärna höra vad ni har att säga. Tycker ni att någon av de fem sakerna i listan är felaktiga så får ni säga till, så har jag en hel del bibelcitat och annat smått och gott.
Citera
2011-02-03, 21:10
Medlem
Pantomims avatar
Om gud gör nånting bra så är det för att han är "god".

Om nånting dåligt händer så är det för att människan har fått fri vilja.

Ungefär så har jag fått det förklarat för mig när jag pratat med folk som är kristna. Man är på så sätt skyddad från alla håll
Citera
2011-02-03, 21:11
Medlem
General.Maximus.s avatar
Herrens vägar äro outgrundliga. Lolz
Citera
2011-02-03, 21:12
Medlem
Jazzholes avatar
Kul och unik vinkling, verkligen.

Som du säkert vet är de allra flesta kristna i Sverige inte fundamentala som i andra länder. Man ser inte bibeln som lag eller sanning, utan mer som riktlinjer och tröst.

Ska du komma någonstans med din "top-of-the-line"-ignorans föreslår jag att du använder google translate och postar detta på ett (amerikanskt) forum, där folk kanske bryr sig.

För övrigt tror jag inte att du övertygar någon där heller.

EDIT: Nej, jag är inte troende på något sätt. Jag har bara svårt för folk som tror att de omotiverat kan ändra på saker
Senast redigerad av Jazzhole 2011-02-03 kl. 21:15.
Citera
2011-02-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Jag undrar hur ni troende kristna ser på följande fakta:

1. Du tillber en Gud som upprepade gånger personligen begått massmord på kvinnor, män, gamla och barn (spädbarn inkluderat).
2. Du tillber en Gud som skickar alla som inte knäböjer inför Honom till Helvetet, en plats där Gud utsätter dem för tortyr och olidliga plågor.
3. Du tillber en Gud som fördömer homosexualitet, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, religionsfrihet, demokrati, och uppmuntrar slaveri, folkmord och stening.
4. Du tillber en Gud som skapat sjukdomar, virus och naturkatastrofer för att hela mänskligheten skall lida och plågas för något som en enda människa gjorde, för sjukt länge sedan.
5. Du tillber en Gud som väljer att inte bevisa sin egen existens, vars konsekvens blir att fler människor hamnar i Helvetet, att världen är oenad, att människan för krig och förstör sin omvärld etc etc.

Utifrån dessa fem kriterier, verkar beskrivningen av Gud som god, kärleksfull, omtänksam och välvillig stämma? Verkar inte Gud lite mer som en blodtörstig psykopatisk tyrann som torterar och dödar allt i sin väg? Kan du som kristen stolt nicka åt dessa kriterier och säga att det är denna gud du tror på? Ifall du säger nej, då är det inte den bibliske guden du tror på, för den beskrivs ovan.

Min fråga är, kan du med rak rygg stolt säga att du är kristen, trots att du är medveten om dessa fem saker? Kan någon vettig människa överhuvudtaget vara kristen i skuggan av dessa fem faktum?
Hur kan någon försvara något sånt här? Hur kan någon tillbe en Gud som bortom allt rimligt tvivel är en hemsk tyrannisk oempatisk diktator?

Vill gärna höra vad ni har att säga. Tycker ni att någon av de fem sakerna i listan är felaktiga så får ni säga till, så har jag en hel del bibelcitat och annat smått och gott.
Jag håller med till 100%, men tyvärr kommer de kristna med följande fras. GT gäller inte då jesus tog över. Och att Gud har gett oss fri vilja. Med dessa fraser anser de ha svar på alla dina påstående. Tragiskt.
Citera
2011-02-03, 21:22
Medlem
Baskerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzhole
Som du säkert vet är de allra flesta kristna i Sverige inte fundamentala som i andra länder. Man ser inte bibeln som lag eller sanning, utan mer som riktlinjer och tröst.r[/i]

Detta tycker jag är extremt konstigt. De "böjer" alltså bibeln, Guds ord, för att passa dem bättre. Borde dem då inte inse att de inte lever efter Guds ord och bör hamna i helvetet? Varför följer man då delar av Bibeln
Citera
2011-02-03, 21:29
Medlem
Jazzholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskern
Detta tycker jag är extremt konstigt. De "böjer" alltså bibeln, Guds ord, för att passa dem bättre. Borde dem då inte inse att de inte lever efter Guds ord och bör hamna i helvetet? Varför följer man då delar av Bibeln
För att bibeln skrevs av samma folk som trodde att jorden var platt?

I sådana fall är frågeställningen "Varför är du kristen/troende över huvud taget?" mer intressant.
Citera
2011-02-03, 21:49
Medlem
Shogun-s avatar
Har ni inget bättre för er än att gå och ifrågasätta andra människors tro?

Fan ni måste tänka på att livet är kort och att ni måste utnyttja det istället för att sitta här o tjata.
Citera
2011-02-03, 21:58
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shogun-
Har ni inget bättre för er än att gå och ifrågasätta andra människors tro?

Fan ni måste tänka på att livet är kort och att ni måste utnyttja det istället för att sitta här o tjata.
Har du inget bättre för dig än att ifrågasätta folk som ifrågasätter andra människors tro?

Lev livet för fan!
Citera
2011-02-03, 22:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzhole

EDIT: Nej, jag är inte troende på något sätt. Jag har bara svårt för folk som tror att de omotiverat kan ändra på saker

Vilket skulle ändras menar du?
Citera
2011-02-03, 22:53
Medlem
mjukpuddings avatar
Och HERREN såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda. 6 Då ångrade HERREN att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta. 7 HERREN sade: "Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem." 8 Men Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon.

vad det gäller "massmordet" vid syndafloden så var det en grym och extrem åtgärd men Gud har ju rätt att göra vad han vill med sin skapelse och han ger en motivering till det. han ville ha en nystart.

jag förstår inte varför Gud inte förbjöd slaveriet för Israels folk men nu är det förbjudet i alla fall. var har du hittat att han fördömer demokrati?
Citera
2011-02-03, 23:01
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
Och HERREN såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda. 6 Då ångrade HERREN att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta. 7 HERREN sade: "Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem." 8 Men Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon.

vad det gäller "massmordet" vid syndafloden så var det en grym och extrem åtgärd men Gud har ju rätt att göra vad han vill med sin skapelse och han ger en motivering till det. han ville ha en nystart.

jag förstår inte varför Gud inte förbjöd slaveriet för Israels folk men nu är det förbjudet i alla fall. var har du hittat att han fördömer demokrati?
Det var ju inte det enda massmordet han utförde. Kan du inte bara erkänna att Gud i det gamla testamentet framställs som en småaktig, hämndlysten, ondskefull (och ganska korkad) människa. Det är rimligen alltså småaktiga, hämndlystna, ondskefulla (och ganska korkade) människor som har beskrivit honom - och skrivit att han är på deras sida - bara för att försvara sitt vidriga beteende.

Om du tittar på stora konflikter i världen under de senaste tusen åren. Hur många har inte trott att de hade gud på sin sida? Och det är den som vinner som skriver historien som bekant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in