Citat:
Ursprungligen postat av HusqWally
?
Sa om alla pengar blir vardelosa imorgon, skulle du do da?
Det skulle kosta mnga liv om alla pengar blev vrdelsa imorgon.
Andledningen till att det ht r mjligt att resonera som du gr ("varfr ska man arbeta nr man fr pengar nd") r ju att s mnga arbetar fr att frsrja dig. Om inte folk arbetade, betalade skatt och drmed hjlpte dem som inte kan arbeta s skulle heller inga pengar spilla ver p de som faktiskt kan arbeta men helt enkelt inte har lust.
Jag sg en dokumentr fr ngra r sedan om ett par killar som var stolta ver att leva utan att arbeta. De gjorde sig lustiga ver alla dumma stackare som hade vanliga jobb. Dessa killar hade dock inga bidrag eller s, utan drog sig fram p olika obskyra kulturgrejjer, spelade p gatan, samlade lite burkar, s iofs s jobbade de vl, men de sg det inte p det sttet. Min pong r att ven de bortser frn att det r andras arbete som skapar det verskott som de kan leva av. Om inte de flesta andra arbetade s skulle folk inte ha ngra extraslantar att stoppa i deras gitarrfodral, folk skulle inte kpa lburkar som de sedan kan panta osv.
Fr att svara p din andra frga frn frsta posten: Jag arbetar fr att:
-en bra inkomst gr tillvaron enklare, svida man nu inte r en sn som alltid tnjer marginalerna tills de brister
-det r kul att gra ett bra jobb som betyder nt fr andra