2004-08-21, 02:07
Medlem
HusqWallys avatar
Varfor ska man jobba nar man far pengar enda? Kanske inte sa mycket men det gar att leva gott pa, om man inte har for stora krav. Ar kreaktiv, handig eller flyttar utomlands till nagot billigr land dar man kan nastan leva lyx liv.

Huvudfragan, vad jobbar ni for. Som betala av pa tvn, dvdn, snygga bilen, klader, lagenheten,huset, mm. Eller vad ar det som far er att slita 8timmar om dagen?
Citera
2004-08-21, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusqWally
Varfor ska man jobba nar man far pengar enda? Kanske inte sa mycket men det gar att leva gott pa, om man inte har for stora krav. Ar kreaktiv, handig eller flyttar utomlands till nagot billigr land dar man kan nastan leva lyx liv.

Huvudfragan, vad jobbar ni for. Som betala av pa tvn, dvdn, snygga bilen, klader, lagenheten,huset, mm. Eller vad ar det som far er att slita 8timmar om dagen?

h? Pengar? Hur annars skall man kunna verleva i denna vrld?
Citera
2004-08-21, 03:46
Medlem
Citat:

fr att man har en gnutta stolthet i kroppen och kanske vill vara till nytta istllet fr att sitta som ett snasktande, bottenslpande ankare till regalskeppet Svea?
folk som r fullt arbetsfra ska jobba, om man medvetet parasiterar p samhllet r man inget annat n en utsugare, den lgsta formen av liv i min mening

ring samhall, de kanske har ett jobb om du har tur
Citera
2004-08-21, 04:01
Medlem
PappaBoegs avatar
Citat:
Varfor ska man jobba nar man far pengar enda?

Lter en smula navit det dr. Har du funderat p var de hr pengarna du fr fr att sitta hemma kommer ifrn? En ledtrd, arbetare tjnar pengar som de skattar p.
Citera
2004-08-21, 04:10
Medlem
Onds avatar
Det finns ju mnniskor som faktiskt tycker om sina arbeten
Citera
2004-08-21, 11:41
Medlem
miklons avatar
Nu jobbar inte jag, eftersom jag r student, men jag utbildar mig ju fr att jag vill ha ett jobb. Det vill jag av fljande enkla skl:

* Jag vill f mer pengar n man kan f av att g p bidrag.
* Jag vill gra ngot av mitt liv, jag menar inte att jobbet r det enda som rknas, men det r ofrmkomligen en del av identiteten fr de flesta.
* Jag vill inte vara ngon som belastar samhllet, jag vill hellre vara ngon som bidrar.
Citera
2004-08-21, 16:57
Medlem
cbwhores avatar
*Vill inte vara en parasit.
*Mr dligt av sysslolshet.
*Gillar lyxkonsumtion.
*Vill f mer pengar n man fr genom bidrag.
Citera
2004-08-22, 18:28
Medlem
HusqWallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar
h? Pengar? Hur annars skall man kunna verleva i denna vrld?

?
Sa om alla pengar blir vardelosa imorgon, skulle du do da?
Citera
2004-08-22, 18:40
Medlem
prizzes avatar
En frga. Hur kan man f pengar utan att jobba samtidigt som man lever utomlands?
Citera
2004-08-22, 18:42
Medlem
scratchys avatar
Citat:
?
Sa om alla pengar blir vardelosa imorgon, skulle du do da?

Det skulle kosta mnga liv om alla pengar blev vrdelsa imorgon.

Andledningen till att det ht r mjligt att resonera som du gr ("varfr ska man arbeta nr man fr pengar nd") r ju att s mnga arbetar fr att frsrja dig. Om inte folk arbetade, betalade skatt och drmed hjlpte dem som inte kan arbeta s skulle heller inga pengar spilla ver p de som faktiskt kan arbeta men helt enkelt inte har lust.

Jag sg en dokumentr fr ngra r sedan om ett par killar som var stolta ver att leva utan att arbeta. De gjorde sig lustiga ver alla dumma stackare som hade vanliga jobb. Dessa killar hade dock inga bidrag eller s, utan drog sig fram p olika obskyra kulturgrejjer, spelade p gatan, samlade lite burkar, s iofs s jobbade de vl, men de sg det inte p det sttet. Min pong r att ven de bortser frn att det r andras arbete som skapar det verskott som de kan leva av. Om inte de flesta andra arbetade s skulle folk inte ha ngra extraslantar att stoppa i deras gitarrfodral, folk skulle inte kpa lburkar som de sedan kan panta osv.

Fr att svara p din andra frga frn frsta posten: Jag arbetar fr att:
-en bra inkomst gr tillvaron enklare, svida man nu inte r en sn som alltid tnjer marginalerna tills de brister
-det r kul att gra ett bra jobb som betyder nt fr andra
Citera
2004-08-22, 18:59
Medlem
HusqWallys avatar
Ok, Tror ni missforstar mig!

Fragan var mer menad som, vad ar det som gor att man gar upp klockan 0600. Staller sig i duchen, pa med kladerna, skynda sig till bussen, aka till nagot som man for (tillfallet) hatar. Eller man kan ju kanna for att gora nagot annat som oxa kan raknas som job men ar obetalt, mala huset, fixa bilen stada vad vet jag. Som man inte har hafft tid till. Och man skulle ma sa mycket battre om man fick det gjort.
Det kanns ju inte sa varje dag, men vissa dagar ar det sa.

Varfor?
Fragan kom till mig nar jag satt pa bussen en tidig morgon pa vag till jobbet. Ett job som jag tycker ar mycket intressant och faktiskt roligt. (Jobbar med mitt storsta privata intresse oxa.)

Komigen nu for fan klart att ni har stallt er den fragan? Va fan gor jag det har for?
Citera
2004-08-22, 19:06
Medlem
HusqWallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prizze
En frga. Hur kan man f pengar utan att jobba samtidigt som man lever utomlands?

Du kan kopa dig en fortids pension, fran en snall doktor. Kostar 10000-20000skr.
Mygla med a-kassa och falsk lag mm. Men du maste ha en snall kompis som kan skota det at dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in