2011-02-03, 18:32
Medlem
vargenbaras avatar
Hej! Skulle behöva lite hjälp till en extremt onödig sak jag bygger (kan lägga upp bild när jag är klar men vill inte avslöja i förhand :-) )

Jag behöver veta om det går att sätta nån ir-sensor från elfa eller något i den stilen, på ett 3 volts elsystem med en liten elmotor, för att när sensorn kommer nära tex en vägg (>10cm eller så), ska den slå av strömmen...

tack!
Citera
2011-02-03, 20:00
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Har svårt att se hur du skulle kalibrera den för olika ljusstyrkor etc. Du vill säkert även kunna klara både en blankare och en mattare vägg (dvs ljusmängden kommer att vara olika även vid samma avstånd etc)?

Finns det en dator med i bilden eller gör du en liten självgående eight-legged-moon-bot?

Är det en pc med i spelet är en liten webkamera och två laserdioder en enkel lösning.
Citera
2011-02-04, 07:52
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Har svårt att se hur du skulle kalibrera den för olika ljusstyrkor etc. Du vill säkert även kunna klara både en blankare och en mattare vägg (dvs ljusmängden kommer att vara olika även vid samma avstånd etc)?

Finns det en dator med i bilden eller gör du en liten självgående eight-legged-moon-bot?

Är det en pc med i spelet är en liten webkamera och två laserdioder en enkel lösning.
Ingen dator :-(
Citera
2011-02-04, 08:02
Medlem
morkfromorks avatar
det finns en sensor som känner om något är famför den, googla på 'proximity sensor capacitive'.
Citera
2011-02-04, 13:03
Medlem
wääuus avatar
Den behöver inte vara kapacitiv, det finns även "proximity"-sensorer som använder sig av IR eller ultraljud. Så googla proximity sensor så ska du se att du hittar något passande.
Citera
2011-02-04, 17:53
Medlem
vargenbaras avatar
Äh får nog glömma det här... Låter för avancerat för mig Tänkte om det fanns nån simpel sensor som agerade strömbrytare helt enkelt á la löda fast plus och minus pols sladdarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in