• 1
  • 2
2004-08-20, 23:56
Medlem
pencons avatar
Har ni tänkt på en sak?
Det är ju så mycket elände nu förtiden. Krig, terrorism, hat, svält, bomber hit och dit.
Allt detta elände har fått oss att glömma bort det absolut viktigaste som vi människor har. Det vackraste av de vackra.
Kärleken.
I media uppmärksammas hela tiden allt tråkigt, folk blir mördade, misshandlade och rånade. Krig överallt, i hemmen, på skolan/jobbet, på gatorna, i städerna, i länderna, i världen. Det ända man tycks höra är bara tråkigt. Man blir ledsen varje gång man läser tidningen, ser på TV.
Vi är sura och griniga, stressar, springer omkring okontrollerade.
Måste dit måste hinna..
Hela tiden blir vi matade med hat, inte konstigt att världen är som den är. Rashat, mobbning, svek och svartsjuka.
Vad skulle hända om man kramade någon istället för att slå han på käften?
Skulle han krama tillbaka? Skulle inte tro det! Varför är det så? Tänk på det!
Många vill hela tiden hjälpa andra, se till att andra har det bra. Visst det är jätte nobelt att hjälpa människor som har det sämre ställt.
Men tänk på dig själv! Mår du bra?
Om man inte älskar sig själv kan du heller inte älska andra.
Titta upp ett tag. Kolla på människorna runt omkring dig. Ser dom lyckliga ut?
Ler dom?
Hitta ögonkontakt med någon och le!
Ler hon tillbaka?
Det är sånt här vi måste ha mer av. Det är det här som är viktigt.
För att bli uppskattad måste du uppskatta andra.
”All you need is love”, sa Lennon.
Är det verkligen allt som krävs för att vara lyckig? Nej, kanske inte bara kärlek.
Vad behöver du mer för att vara lycklig?
Pengar? Makt? Fint jobb och hus?
Nej, det ger bara syre till elden.
Man måste känna sig uppskattad, speciell och viktig. Är du viktig? Jag skulle säga att du är det! Det finns ju självklart rötägg, det vet ni ju alla. Men tänk inte på dem.
Tänk på dom du älskar istället.
Samma sak gäller media. Istället för att mestadels visa tråkiga händelser så tycker jag att man ska uppmärksamma det roliga, det man blir glad av. Lek med den tanken.
Vad jag menar är att vi måste visa varann att vi uppskattar den andre. Att vi måste fokusera mer på kärleken.
Men är kärleken så enkel? Kan inte kärleken vara grym de också?
Jo, men absolut inte lika grym som den värld vi lever i.
Jag hoppas att ni får upp ögonen och inser det faktum hur viktigt detta är, för i den tid vi lever i måste vi ta vara på varann.
Annars kommer vi att utplåna oss själva.

”The greatest thing you´ll ever learn
is just to love and be loved in return!”
Citera
2004-08-21, 00:09
Medlem
det är sant det du säger, det går inte att säga emot på något sätt.
kärleken är dock inte alls "borta". den verkar i det fördolda. man har svårt att se den på global nivå men finns likväl hos varje individ. jag håller med, det är en klar övervikt på allt skit, lustigt, att man verkar vara mer intresserad av andras olycka..
men,

kärleken är så fundamental att den tar sig samma uttryck idag som alltid.
hade det funnits tv på medeltiden hade man frossat i böldpestepedemier och svältdöd likförbannat.

möjligt att man kan få en känsla av en mer teatralisk och hängiven kärlek förr i tiden, men det är egentligen bara innehållet i diverse lyrik och poesi som ofta klär kärleken i sammetsdraperingar och blomsterskrud. i verkligheten, på jordbruket, i byn var kärleken som nu
Citera
2004-08-22, 12:24
Medlem
Lisa Regerar!s avatar
Det var nog det vettigaste jag läst på länge. Bra skrivet pencon!
Citera
2004-08-22, 13:21
Medlem
Väldigt bra skrivet
Citera
2004-08-22, 16:42
Bannlyst
Vackert skrivet å så, blabalbla snyft...

Men nu lever ju människan i verkligheten, och verkligheten är inte sån att vi är odödliga mytologiska antika gudar som kan göra precis vad som helst. Vi måste konsumera vår omgivning för att överleva. Begränsade resurser och konkurrens (dvs andra människor) gör att man måste använda hårt arbete och våld för att överleva. Utan överlevnad, ingen kärlek. Vi är "stuck in the middle" med hyffsad överlevnad och en del kärlek då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av pencon
”All you need is love”, sa Lennon.
Lennon hade fel!
Vi behöver elände också! Utan elände, och hotet om att det kan bli ännu värre, så skulle vi inte röra ett jävla finger och, som du skriver fast i motsatt sammanhang:
Citat:
inte överleva
Citera
2004-08-22, 17:14
Medlem
nebutsdutss avatar
Inget nytt under solen allt är samma skit varje dag.
Gud kristus kommer snart så omvänd er.
Citera
2004-08-22, 18:00
Medlem
Onds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pencon
Det är ju så mycket elände nu förtiden. Krig, terrorism, hat, svält, bomber hit och dit.

Det är värt att komma ihåg att krig och svält har alltid funnits, hat likaså.

Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Vi behöver elände också!

Exakt, bla. för att ens kunna uppskatta den kärlek som finns.
Citera
2004-08-22, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Annras skulle vi klagat på monotonin!
Men förresten, då hade ju monotonin (alltså kärleken) blivit det "elände" vi behövde för att uppskatta resten av tillvaron...
Citera
2004-08-24, 21:02
Medlem
merras avatar
Sant.. för att bli lycklig skulle det räcka med att känna sig uppskattad i princip, för min del. Visst, pengar&flott kåk med cool bil hade hjälpt lite, men allt det där utan uppskattning eller vänner hade inte varit något som gjort mig lyckligare.

Ska pröva det där med att le åt folk. Återkommer kanske med resultat om jag kommer ihåg!
Citera
2004-08-24, 21:10
Medlem
Kanqins avatar
I see trees of green, red roses too
I see them bloom for me and you
And I think to myself, what a wonderful world

I see skies of blue and clouds of white
The bright blessed day, the dark sacred night

The colours of the rainbow, so pretty in the sky
Are also on the faces of people going by
I see friends shakin' hands, sayin' "How do you do?"
They're really saying "I love you"

I hear babies cryin', I watch them grow
They'll learn much more than I'll ever know
Yes, I think to myself, what a wonderful world
Citera
2004-08-25, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Det är värt att komma ihåg att krig och svält har alltid funnits, hat likaså.

men är det verkligen så? jag drog igång en egen tråd för att diskutera detta, att det ena inte kan existera utan det andra. måste man verkligen ha sett motsatsen för att kunna njuta av allt gott? blir kärleken starkare om lidandet varit stort? jag tror snarare det handlar om, att ju tydligare man ser hur förgängligt något är, dessto mer uppskattar man och tar tillvara på det positiva i ens liv.
den som aldrig upplevt en förlust kan heller aldrig aldrig uppskatta en vinst?
vem vet..
Citera
2004-09-08, 18:51
Medlem
AntiDinass avatar
En sosial observasjon: Før i tiden, i de rigtig gammle dager så levde hele hulesammfunn av mennesker tett på hverandre. De var avhengie av hverandre, "stammen" var en enhet. Så utviklet vi oss og ble delt opp i storfamilier, slekter. DA tok tanter, onkler, søskenbarn, nevøer o.l. vare på hverandre. Storfamilien var en enhet. Deretter brøt familien opp i små avdelinger. mor, far barn og barnebarn med sine respektive. Dette ble en enhet. Så ble alt brutt ned til "kjærne familien" Mor far og 2,14 barn. Nå er knapt dette en institusjon. Flere og flere aleneforeldre, hvor går dette henn? Er kjerlighetens tidsalder over?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in