2004-08-20, 23:56
Har ni tänkt på en sak?
Det är ju så mycket elände nu förtiden. Krig, terrorism, hat, svält, bomber hit och dit.
Allt detta elände har fått oss att glömma bort det absolut viktigaste som vi människor har. Det vackraste av de vackra.
Kärleken.
I media uppmärksammas hela tiden allt tråkigt, folk blir mördade, misshandlade och rånade. Krig överallt, i hemmen, på skolan/jobbet, på gatorna, i städerna, i länderna, i världen. Det ända man tycks höra är bara tråkigt. Man blir ledsen varje gång man läser tidningen, ser på TV.
Vi är sura och griniga, stressar, springer omkring okontrollerade.
Måste dit måste hinna..
Hela tiden blir vi matade med hat, inte konstigt att världen är som den är. Rashat, mobbning, svek och svartsjuka.
Vad skulle hända om man kramade någon istället för att slå han på käften?
Skulle han krama tillbaka? Skulle inte tro det! Varför är det så? Tänk på det!
Många vill hela tiden hjälpa andra, se till att andra har det bra. Visst det är jätte nobelt att hjälpa människor som har det sämre ställt.
Men tänk på dig själv! Mår du bra?
Om man inte älskar sig själv kan du heller inte älska andra.
Titta upp ett tag. Kolla på människorna runt omkring dig. Ser dom lyckliga ut?
Ler dom?
Hitta ögonkontakt med någon och le!
Ler hon tillbaka?
Det är sånt här vi måste ha mer av. Det är det här som är viktigt.
För att bli uppskattad måste du uppskatta andra.
”All you need is love”, sa Lennon.
Är det verkligen allt som krävs för att vara lyckig? Nej, kanske inte bara kärlek.
Vad behöver du mer för att vara lycklig?
Pengar? Makt? Fint jobb och hus?
Nej, det ger bara syre till elden.
Man måste känna sig uppskattad, speciell och viktig. Är du viktig? Jag skulle säga att du är det! Det finns ju självklart rötägg, det vet ni ju alla. Men tänk inte på dem.
Tänk på dom du älskar istället.
Samma sak gäller media. Istället för att mestadels visa tråkiga händelser så tycker jag att man ska uppmärksamma det roliga, det man blir glad av. Lek med den tanken.
Vad jag menar är att vi måste visa varann att vi uppskattar den andre. Att vi måste fokusera mer på kärleken.
Men är kärleken så enkel? Kan inte kärleken vara grym de också?
Jo, men absolut inte lika grym som den värld vi lever i.
Jag hoppas att ni får upp ögonen och inser det faktum hur viktigt detta är, för i den tid vi lever i måste vi ta vara på varann.
Annars kommer vi att utplåna oss själva.
”The greatest thing you´ll ever learn
is just to love and be loved in return!”
Det är ju så mycket elände nu förtiden. Krig, terrorism, hat, svält, bomber hit och dit.
Allt detta elände har fått oss att glömma bort det absolut viktigaste som vi människor har. Det vackraste av de vackra.
Kärleken.
I media uppmärksammas hela tiden allt tråkigt, folk blir mördade, misshandlade och rånade. Krig överallt, i hemmen, på skolan/jobbet, på gatorna, i städerna, i länderna, i världen. Det ända man tycks höra är bara tråkigt. Man blir ledsen varje gång man läser tidningen, ser på TV.
Vi är sura och griniga, stressar, springer omkring okontrollerade.
Måste dit måste hinna..
Hela tiden blir vi matade med hat, inte konstigt att världen är som den är. Rashat, mobbning, svek och svartsjuka.
Vad skulle hända om man kramade någon istället för att slå han på käften?
Skulle han krama tillbaka? Skulle inte tro det! Varför är det så? Tänk på det!
Många vill hela tiden hjälpa andra, se till att andra har det bra. Visst det är jätte nobelt att hjälpa människor som har det sämre ställt.
Men tänk på dig själv! Mår du bra?
Om man inte älskar sig själv kan du heller inte älska andra.
Titta upp ett tag. Kolla på människorna runt omkring dig. Ser dom lyckliga ut?
Ler dom?
Hitta ögonkontakt med någon och le!
Ler hon tillbaka?
Det är sånt här vi måste ha mer av. Det är det här som är viktigt.
För att bli uppskattad måste du uppskatta andra.
”All you need is love”, sa Lennon.
Är det verkligen allt som krävs för att vara lyckig? Nej, kanske inte bara kärlek.
Vad behöver du mer för att vara lycklig?
Pengar? Makt? Fint jobb och hus?
Nej, det ger bara syre till elden.
Man måste känna sig uppskattad, speciell och viktig. Är du viktig? Jag skulle säga att du är det! Det finns ju självklart rötägg, det vet ni ju alla. Men tänk inte på dem.
Tänk på dom du älskar istället.
Samma sak gäller media. Istället för att mestadels visa tråkiga händelser så tycker jag att man ska uppmärksamma det roliga, det man blir glad av. Lek med den tanken.
Vad jag menar är att vi måste visa varann att vi uppskattar den andre. Att vi måste fokusera mer på kärleken.
Men är kärleken så enkel? Kan inte kärleken vara grym de också?
Jo, men absolut inte lika grym som den värld vi lever i.
Jag hoppas att ni får upp ögonen och inser det faktum hur viktigt detta är, för i den tid vi lever i måste vi ta vara på varann.
Annars kommer vi att utplåna oss själva.
”The greatest thing you´ll ever learn
is just to love and be loved in return!”