2011-02-03, 15:15
Medlem
GOOD-TO-MEs avatar
Vad matar man en serval med? Funkar det att ge den vanlig kattmat och liknande eller måste dom ha rått kött eller något? Tänker mest i perspektiv på att den ska må bra rent fysiskt.
Citera
2011-02-03, 15:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GOOD-TO-ME
Vad matar man en serval med? Funkar det att ge den vanlig kattmat och liknande eller måste dom ha rått kött eller något? Tänker mest i perspektiv på att den ska må bra rent fysiskt.

Skulle nog rekomendera inälvsmat (lever/hjärta mm), kött med fett (kött kan behöva komplementeras med kalk och mineraler i form av tex benmjöl för husdjur som helt sonika pudras över köttet), hel fisk, gärna fetare sorter.

Kattmaten innehåller en varierande mängd spannmål vilket inte är lämpligt för ett rent rovdjur.
Citera
2011-02-03, 16:04
Medlem
Zanizailas avatar
Varför frågar du? Rent hypotetiskt, eller för att du vill skaffa en?
Isåfall får du lägga ned drömmarna redan nu. Det är ingen stor huskatt med exotiskt utseende, det är ett vilt djur, lika vilt som en varg, en tiger eller ett lejon, bara mindre farlig för en människa.

Med andra ord så passar de extremt dåligt som husdjur. Däremot finns ju kattrasen Savannah, som består av hybridisering med Serval. De får man ha så länge som senaste inkorsade Servalen är minst fem generationer bort.
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=185199
Citera
2011-02-03, 22:38
Medlem
GOOD-TO-MEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Varför frågar du? Rent hypotetiskt, eller för att du vill skaffa en?
Isåfall får du lägga ned drömmarna redan nu. Det är ingen stor huskatt med exotiskt utseende, det är ett vilt djur, lika vilt som en varg, en tiger eller ett lejon, bara mindre farlig för en människa.

Med andra ord så passar de extremt dåligt som husdjur. Däremot finns ju kattrasen Savannah, som består av hybridisering med Serval. De får man ha så länge som senaste inkorsade Servalen är minst fem generationer bort.
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=185199

Lyssna just nu befinner jag mig inte ens på dina breddgrader så du behöver inte oroa dig, jag vet mycket väl att varken Serval eller Caracal inte är keliga stora huskatter, jag undrar bara vad man matar dem med för att de ska må så bra som möjligt.

Så jävla trött på alla Miss know-it-all som ska komma som någon självutnämnd expert när det inte ens hör till ämnet om vad jag frågade. Av min frågeställning innehåller ditt svar 0% givande material, det ser snarare ut som en uppläxning jag varken behöver eller bad om. Dra åt helvete
Citera
2011-02-03, 22:40
Medlem
GOOD-TO-MEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skulle nog rekomendera inälvsmat (lever/hjärta mm), kött med fett (kött kan behöva komplementeras med kalk och mineraler i form av tex benmjöl för husdjur som helt sonika pudras över köttet), hel fisk, gärna fetare sorter.

Kattmaten innehåller en varierande mängd spannmål vilket inte är lämpligt för ett rent rovdjur.

Tack för svar, jag misstänkte att kattmaten inte skulle vara bra för dem. Jag vet att dom brukar äta möss/råttor som dom klipper själva.
Citera
2011-02-03, 23:06
Medlem
Tänker mig hela kycklingar och ev nån kanin, allt med skinn och ben så klart.
Citera
2011-02-04, 11:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GOOD-TO-ME
Tack för svar, jag misstänkte att kattmaten inte skulle vara bra för dem. Jag vet att dom brukar äta möss/råttor som dom klipper själva.
Är du så jävla insatt i vad de äter,varför fråga då?

Vilka möss/råttor lever där Servalen finns?(alvarligt menad fråga)

Öken-råttor?
(mindre alvarlig kommentar.. )

Ang. kattmat,så kan du säkert ge den kattunge-foder(lite dyrare,fina sorter är det som gäller iaf.),då det innehåller mer protein än "vanlig" kattmat.(jag gav mina illrar det,just för att de är utpräglade rovdjur.)
Citera
2011-02-04, 12:39
Medlem
Puffarns avatar
Det finns många felaktiga "kunskaper" om Servalen.

Korrekt:
De är vilda djur som sagts men...
De passar trots detta väl som husdjur för de som har tid och utrymme.
De lever på smådjur och attackerar inte något större än ungefär en kanin. Mest lever de på små gnagare od.
De är inte agressiva mot människor men kan naturligtvis leka lite mer kraftfullt än en huskatt pga att de är lite större.
Det funkar bra att ge dem högkvalitativ kattmat.
De är inte förbjudna i Sverige pga att de är farliga eller ej kan leva bra liv som husdjur utan pga att det är en allmän lag som förbjuder hållande av vilda djur.
Jag har kontakt med flera Serval-ägare och de jämställer ägandet av dem med aktiva hundraser. De är bra och lyckliga husdjur minst lika trofasta som en vanlig katt men de behöver mycket aktivitet och kräver ibland lite mer träning innan de använder kattlåda till 100%.

http://www.youtube.com/watch?v=VDeq8cbOr30

Det är precis som en del andra djur inget som passar alla och jag är i regel inte för hållande av djur som inte ska vara husdjur men Servalen ÄR inte ett djur som passar dåligt som husdjur vilket ofta sägs av ren princip då de är lever vilda också.
De föds upp sen många generationer av uppfödare som husdjur och det fungerar väl runt om ivärlden där de är tillåtna.
Citera
2011-02-04, 17:06
Medlem
GOOD-TO-MEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Det finns många felaktiga "kunskaper" om Servalen.

Korrekt:
De är vilda djur som sagts men...
De passar trots detta väl som husdjur för de som har tid och utrymme.
De lever på smådjur och attackerar inte något större än ungefär en kanin. Mest lever de på små gnagare od.
De är inte agressiva mot människor men kan naturligtvis leka lite mer kraftfullt än en huskatt pga att de är lite större.
Det funkar bra att ge dem högkvalitativ kattmat.
De är inte förbjudna i Sverige pga att de är farliga eller ej kan leva bra liv som husdjur utan pga att det är en allmän lag som förbjuder hållande av vilda djur.
Jag har kontakt med flera Serval-ägare och de jämställer ägandet av dem med aktiva hundraser. De är bra och lyckliga husdjur minst lika trofasta som en vanlig katt men de behöver mycket aktivitet och kräver ibland lite mer träning innan de använder kattlåda till 100%.

http://www.youtube.com/watch?v=VDeq8cbOr30

Det är precis som en del andra djur inget som passar alla och jag är i regel inte för hållande av djur som inte ska vara husdjur men Servalen ÄR inte ett djur som passar dåligt som husdjur vilket ofta sägs av ren princip då de är lever vilda också.
De föds upp sen många generationer av uppfödare som husdjur och det fungerar väl runt om ivärlden där de är tillåtna.

Tack för du skrev vad jag inte orkade skriva. Sen främst när det kommer till alla djur över huvud taget handlar det om att förstå deras sätt och veta hur man ska ta dem. Man får veta hur dom beter sig och bete sig likadant tillbaka så funkar det på en helt annan nivå, men det gäller ofta att varit runt dem sen djuren var små.

Sen angående var för typ av möss/råtta de fångar så vet jag inte jag är ingen expert och det finns ju flera hundra olika sorter för mig ser de likadana ut allihopa, vet ej ens om det kan varit råtta eller inte helt enkelt nån form av mus-varelse dom ser ju lika dana ut allihopa. Finns möss i öknen dem finns överallt i djungel också fan råttor/möss-arter kommer man ju inte undan var man än är Notera att jag drar dem alla över samma kam nu.
Senast redigerad av GOOD-TO-ME 2011-02-04 kl. 17:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in