2011-02-03, 13:08
Medlem
Paijters avatar
För 10 år sedan fick jag ut små disksvampar från försvarsmakten. Dessa innehöll vita korn utav tvättmedel, som vid kontakt med vatten löstes upp. Dessa disksvampar var ungefär hälften så stora eller mindre än en normal svamp. De var även perfekta vid diverse vandringar/marscher.
Var står dessa att finna? Eller ska man helt enkelt skippa diskmedlet helt och använda tvålen man har med vid vandringar istället?
Citera
2011-02-03, 13:20
Medlem
Inte för jag vet vad du ska använda det till. Men det finns ju annars "diskborstar" som man själv fyller på med diskmedel i skaftet. Och istället för borste så e de en miniatyr av en disksvamp.
Citera
2011-02-03, 13:41
Medlem
Skatteskolks avatar
På apoteket köpte jag en reseflaska för exempelvis tvål. Jag har den för handsprit och har den i jackfickan.

Kan du inte ha fylla på en sådan? Jif/Vim har ju något vitt rengöringsmedel med korn som slipmedel. Vanliga svampar kan man klippa till lätt. Klipper du den i fjärdedelar så kan du ha en som du sen slänger. Eller ännu mindre för den delen. Jag köpte tio kökssvampar i mataffären idag för fem kronor. Klipp varje svamp i fyra bitar och de kostar 0.125 kr styck.

Det kanske kan fungera?

Skatteskolk
Citera
2011-02-03, 13:46
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckah
Inte för jag vet vad du ska använda det till. Men det finns ju annars "diskborstar" som man själv fyller på med diskmedel i skaftet. Och istället för borste så e de en miniatyr av en disksvamp.
Tyvärr för stor för vandringar. Min ryggsäck har begränsad volym.

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
På apoteket köpte jag en reseflaska för exempelvis tvål. Jag har den för handsprit och har den i jackfickan.

Kan du inte ha fylla på en sådan? Jif/Vim har ju något vitt rengöringsmedel med korn som slipmedel. Vanliga svampar kan man klippa till lätt. Klipper du den i fjärdedelar så kan du ha en som du sen slänger. Eller ännu mindre för den delen. Jag köpte tio kökssvampar i mataffären idag för fem kronor. Klipp varje svamp i fyra bitar och de kostar 0.125 kr styck.

Det kanske kan fungera?

Skatteskolk
Men jag är inte intresserad utav rengöringsmedel, speciellt inte med slipmedel i. Repar jag min snuskburk fastnar kommande matrester där ännu lättare.

Verkar vara dessa svampar: http://www.soldf.com/jagarkok.html
Namn: ragata diskkuddar.

Verkar ha funnit en alternativ metod:

Dessa svampar klipps i bitar som får ligga och dra i sig en diskmedel och vattenlösning. De hemgjorda kuddarna får sedan torka och är sedan praktiska att använda på hajk.
Senast redigerad av Paijter 2011-02-03 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in