2011-02-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Jag fick lära mig det i skolan. Jag gick estet - bild och form och hade en kurs som hette "kultur och idéhistoria". Min lärare som varit konstnär i hela sitt liv samt gått på konstfack (naturligtvis) berättade om det djupgående. Det handlar INTE om resultatet. Det handlar enbart om färger och hur man gör!

Jag har nog sett över 50 expressionistiska tavlor och inte en enda har varit väldetaljerad. Och jo, expressionismen uppfanns av judarna. Och judarna hade inget eget land i början på 1900-talet så det är inte ett dugg förvånande att det började i Tyskland.

Vad du har fått din lilla historia ifrån begriper jag inte. Du har då uppenbarligen inte fått någon utbildning i ämnet.

Vi fortsätter den här diskusionen i pm eftersom den är helt OT.
Citera
2011-02-10, 19:20
Medlem
Blossom-Russos avatar
Om du har bra berättelser, karaktärer och dialog men saknar den där literara talangen kanske du skall testa att skriva manus?!

Jag vet väldigt lite om manusskrivandet. Men de manus jag har sett brukar vara rätt enkla beskrivningar.
Citera
2011-02-17, 12:13
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peseg
Jag har haft ett stort inneboende dilemma i några år nu. Jag har alltid haft en enormt flytig och rik fantasi, men är fullkomligt talanglös när det gäller att rita och skriva. Jag har historier jag vill skriva, men det blir bara värdelöst på papper. Jag har tavlor jag vill måla, men jag kan knappt rita streckgubbar. Jag är medveten om att det inte finns några magiska trick, men jag är bara nyfiken om det finns fler som känner igen sig i det här...

Bara att köra på, tids nog lär du dig, bara intresse finns.
Citera
2011-02-17, 12:43
Medlem
Har du provat att prata in historierna på band och skriva i efterhand? Kan kanske funka (Har inte orkat läsa hela tråden, så ursäkta om jag dubblerar något här).

Annars kan jag ju säga att övning ger färdighet. Finns säkert många proffs därute som var helt värdelösa från början.

Och det kan hjälpa att gå kurser också, bara för att få perspektiv. Om man lär sig hur andra gör kan man lättare utveckla sin egen stil. Och så slipper man göra andra människors misstag.
Citera
2011-02-17, 21:33
Medlem
Vilken bra idée, att tala in på band och sedan skriva ner- använd den!

Och kanske kan du få utlopp genom att fota och redigera i något program? Eller så kan du använda ett ljusbord, föra över något motiv fast göra mer utav det med din tvist.
Och greja konstverk med lera, stenar, trä, tyger, papper, gammalt skrot- möjligheterna äro oändliga.
Gå på olika utställningar för att få inspiration och släpp det där med "korrekt" standardförfattande och oljemålningar. Kreativitet är mycket mer än så..
Senast redigerad av medlem123 2011-02-17 kl. 21:36.
Citera
2011-02-20, 11:43
Medlem
searchfunctions avatar
Känner igen mig i det TS beskriver, men i andra medier. Det kan vara väldigt stora idéer som hela spelkoncept eller filmer som kan dyka upp när som helst. Dessa sakerna känns så enorma att lära sig att det inte känns rimligt. Och då känns det tråkigt att, inte bara inte få utlopp för sina idéer, utan även att det troligtvis är en omöjlighet.

Kan även få små idéer som kan liknas vid 'comic strips', men jag skulle få IG i sträckgubberitning på ett dagis. Det vore kul att kunna presentera konceptet med lite stil (typ wulffmorgenthaler).
Citera
2011-02-20, 12:32
Medlem
popfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peseg
Jag har haft ett stort inneboende dilemma i några år nu. Jag har alltid haft en enormt flytig och rik fantasi, men är fullkomligt talanglös när det gäller att rita och skriva. Jag har historier jag vill skriva, men det blir bara värdelöst på papper. Jag har tavlor jag vill måla, men jag kan knappt rita streckgubbar. Jag är medveten om att det inte finns några magiska trick, men jag är bara nyfiken om det finns fler som känner igen sig i det här...

Tror det viktiga är att försöka och åter försöka till du producerar något som gör din idé eller ditt koncept någorlunda rättvisa. Se på dina försök kritiskt och analysera vilka områden som fallerar. Jag förstår mig inte på begreppet talang, det brukar väl användas för att beskriva att någon har en potential som överstiger vad personen kan realisera i stunden - vilket gör att det kan sägas om nästan vem som helst. Oavsett så blir man mer eller mindre tvungen att lära sig grunderna inom det medium du vill använda - teknik är oundvikligt och således även "träning".

off topic - utan att gå in på det djupare. att försöka förminska expressionism på det sättet är retarderat, konstfack eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in