2011-02-03, 00:03
Medlem
Fluonerosponges avatar
Hej,

Håller på med server 2003 och Active Directory(är nybörjare) och undrar vad skillnaden mellan local och profile path är?

Och vad exakt ska man skriva i dessa två rutor så man får själva user mappen i C automatiskt?

För så funkar det vet jag att när man skapat en användare i AD och gjort rätt med både profile och local path så ska användaren dyka upp i C.

Ville endast ha svar från ni som har erfarenhet och kan och vet vad AD är.

Mvh

F
Citera
2011-02-03, 01:45
Medlem
gadzooxs avatar
Profile Path används för att vid in- och utloggning synka användarprofilen (allt under C:\Documents&Settings\Username utom mappen Local Settings) mot en central share. Resultatet är att användaren får samma desktop, my documents, register och inställningar oavsett vilken burk han loggar in på. Vanligtvis sätter man Profile Path till \\server\profile$\%username%, där profile$ givetvis är en share på servern \\server. Användarens profilmapp skapas per automagi med rätt rättigheter i den sharen vid första inloggning. Share-rättigheter ska vara Everyone:Full medan NTFS-rättigheterna bör vara tillräckligt restriktiva för att användare inte ens ska få browsa katalogen, kunna skapa kataloger lär de dock behöva för att första inloggningen ska gå bra. Jag är hyfsat ringrostig när det gäller vettiga rättigheter på profil- och hemkatalogsmappar, google vet nog bättre.

Den centraliserade motsvarigheten för hemkataloger är inte "Local path" utan "Connect .. to ..". Samma sak där, välj en enhetsbokstav och ange sökvägen \\server\home$\%username%. Poängen är givetvis att enheten x: mappas upp mot användarens hemkatalog vid inloggning. Vad poängen med "Local Path" skulle vara begriper jag inte.
Användarens katalog har jag för mig skapas redan när man sparar användarkontot i AD U&C, räcker därför att admin har rättigheter att skapa mappar där. Nu har jag inte direkt i bakhuvudet, men ntfs-rättigheterna på home$ bör vara något i stil med att specialkontot "CREATOR OWNER" ska ha fulla rättigheter på underkataloger och filer...

Vad menar du med att "användaren ska dyka upp i C"? Alla användare, såväl domänusers som lokala, har en profilmapp under Documents&Settings. För domänusers finns som sagt även möjligheten att synka denna mot en share.
Senast redigerad av gadzoox 2011-02-03 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in