Citat:
Ursprungligen postat av cutting
Låter bra att du får det utrett med långtids-EKG. I praktiken kan jag säga att det är relativt vanligt att yngre människor (antar att du är 20-30) svimmar, särskilt om det är stressigt eller om mat-vätskeintaget inte har varit det bästa.
Långtids-EKG:n är en bra första koll. Om du inte får några fler problem så tycker jag du ska koppla av. Om du får mer problem får man gå vidare med utredningen.
Men som sagt, enstaka svimningar (eller ett enstaka svimningstillfälle som i ditt fall) är ganska vanligt. Iom att du redan legat med telemetri ett antal timmar och man har tagit ett labsvep så är redan många farliga orsaker uteslutna.
Du har rätt angående åldersintervallet då jag är mellan 20-30 år. Jag fick ju en remiss av läkaren som jag träffade på akuten, eftersom hon kontaktade en kardolog dagen därpå som tyckte att långtids-EKG vore bra. Alla tester och undersökningar var ju bra. Då var det allt från blodprover, urinprov, blodtrycket, gjorde vanliga undersökningar (som slå mot knät för att få reflex, ögonen skulle följa ljuset från en ficklampa. Men man undersökte även öron, hals, lungor och lite annat).
Däremot visade ju EKG:t på snabb hjärtrytm. Det var därför jag ska få göra långtids-EKG. Läkarna visste inte om det berodde på att jag mådde dåligt, var nervös och orolig när jag var på akuten, eller om hjärtat alltid slår snabbt (trots att jag inte känner av det). Tydligen kan man svimma om man har hjärtproblem. Så man vill utreda det.
I övrigt är jag väl egentligen inte stressad. Det var värre förra året. Nu är det enstaka dagar då och då. Men äter och dricker fortfarande dåligt. Har dock lyckats förbättra mina dryckvanor (dricker 2-3 liter vatten per dag numera. För det mesta. Ibland mindre). Så får väl se.