2011-02-02, 21:29
Medlem
Skatteskolks avatar
Hej,

Hur neutraliserar jag spenatsmaken? Jag vill åt nitratet i det som i kroppen omvandlas till kväveoxid som gagnar träning och stärker immunförvaret.

Brocolli har jag lika svårt för. Brysselkål lika så.

Kan jag bara mixa det med vatten eller mjölk och dricka det? På något sätt mǻste jag neutralisera smaken utan att näringsämnen förstörs.

Jag ställer hoppet till er matentusiaster!

Skatteskolk
Senast redigerad av Skatteskolk 2011-02-02 kl. 21:29. Anledning: Stavning
Citera
2011-02-03, 03:11
Medlem
groovyjaxxs avatar
Väx upp och lär dig äta grönsaker. Det är inte så äckligt så du spyr upp det igen.

Annars får du väl gå till hälsokostbutiken
Citera
2011-02-03, 14:57
Medlem
Gift44s avatar
Citron, svartpeppar, muskot. Stuva den. Lär dig gilla smaken?
Citera
2011-02-03, 15:16
Medlem
FarsanTarzans avatar
Stek färska spenatblad tillsammans med en hackad vitlök i olivolja och krydda med lite salt och svartpeppar... Passar perfekt till lax om inte annat
Citera
2011-02-03, 15:36
Medlem
spoilers avatar
Rödbetor funkar väl oxå.

"Drinking beetroot juice boosts your stamina and could help you exercise for up to 16% longer.

A University of Exeter led-study shows for the first time how the nitrate contained in beetroot juice leads to a reduction in oxygen uptake, making exercise less tiring."

http://lifesciences.exeter.ac.uk/new...,37371,en.html

Även fänkål, rädisor, mangold, blekselleri, rabarber m m innehåller mkt nitrat.
Senast redigerad av spoiler 2011-02-03 kl. 16:28.
Citera
2011-02-03, 15:41
Medlem
Någon form av syra minskar defenitivt jordsmaken som ibland är rätt kraftig i spenat.
Citera
2011-02-03, 16:56
Medlem
spoilers avatar
Är väl bara vuxen spenat som verkligen smakar spenat - babyspenat smakar ingenting.
Citera
2011-02-03, 18:55
Medlem
Skatteskolks avatar
Tack för givande svar. Jag ska absolut testa med vitlök. Det är en favoritkrydda. Ridderheims örtmarinerade vitlöksklyftor sätter jag i mig på nolltid. Och detta utan att magen ballar ur, men det är ingen lösning på sikt.

Jag tror att det är lite som att äta fisk. Om man första gången får äta fisk i skolmatsalen så kan man nog få bättre smakupplevelser. Så jag tror jag ska prova babyspenat och sen försöka lära mig äta det.

Chilli bör även ta över en del.

Jag ska med garanti ta en extra titt när jag går till affären nästa gång.

Skatteskolk
Citera
2011-02-03, 20:37
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag köpte färsk spenat nu och det är ju t.o.m. ätbart. Det smakar som sallad typ. Jag äter det helt naturellt nu efter maten. Den djupfrysta spenat är kanske inte lika god dock. Är det någon som med säkerhet kan säga?

Jag tänkte att färsk måste ändå vara bättre än fryst. Den är dock tre gånger dyrare än djupfryst, men smakmässigt var det i alla fall en överraskning.

EDIT:
Vissa blad smakar mer än andra dock.

Skatteskolk
Senast redigerad av Skatteskolk 2011-02-03 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in