• 1
  • 2
2011-02-03, 10:38
Medlem
Om det är kontant så gör du väl som du vill.

Annars så finns det ju inget mer onödigt än att lägga så mycket pengar på en bil. Jag menar det kan kosta dig antingen 10 000 eller 300 000 att ta dig från punkt A till B. Vad väljer man liksom? om man inte är miljonär. Då har man råd att unna sig lite mer lyx.

Jag är i 20års åldern och kör en gammal Volvo 1980-tal. Jag gillar bilar. Men jag sparar pengar flitigt och investerar i aktier. Jag kan tänka mig att köpa en bil för runt 50 000 när jag har fått ihop en 300 000.
Citera
2011-02-03, 10:41
Medlem
Känns som att chansen att stanna kvar i hyreslägenhet-träsket ökar markant om du köper en bil för 300k. Om din sambo behöver en bil kan ni ju bara köpa en bruksbil. Mycket bättre affär!
Citera
2011-02-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongkillen
Annars så finns det ju inget mer onödigt än att lägga så mycket pengar på en bil. Jag menar det kan kosta dig antingen 10 000 eller 300 000 att ta dig från punkt A till B. Vad väljer man liksom? om man inte är miljonär. Då har man råd att unna sig lite mer lyx.

1+
Citera
2011-02-03, 15:12
Medlem
Möjligheten att få lån till bostad minskar ju rätt rejält ifall ni tar ett lån för att köpa den där bilen, så om det är fallet och ni verkade ha som mål att bo i bostadsrätt någon gång framöver känns det som att en lite billigare bil kanske är ett bättre alternativ. Att köpa en ny bil är ett av de enklaste sätten att förstöra kapital på.
Citera
2011-02-03, 15:51
Medlem
Om ni just nu behöver en bil men inte behöver flytta så är det klart ni ska göra det i den ordningen.
Vänta tills räntorna är högre och nästa kris kommer så finns chansen att ni kan göra en mycket bättre affär vad gäller bostad. Finns ingen naturlag som säger att priserna alltid måste gå upp. 90-talskrisen någon? Kolla Danmark där gick priserna ner ca 30% efter finanskrisen för att inte tala om Spanien, USA, Irland m.fl.
Sen skulle jag ju inte köpa en splitterny bil för 300 000kr men det är en annan sak...
Citera
2011-02-04, 16:40
Medlem
Garneringsmannens avatar
Hoppas TS menar att köpa bilen kontant. Ta lån på bilköp är det nog ingen vettigt funtad människa som gör...
Citera
2011-02-04, 16:51
Medlem
Epeemasters avatar
Tja det finns ju två grundfilosofier om pengar, samt alla möjliga blandningar av dessa två grundfilosofier.

Filosofi 1. Slösa.
Lev nu, spendera allt du har och gärna lite till. Man kan inte ta med sig något i döden. Bästa affären är att dö med stora skulder!!

Filosofi 2. Äga
Äga investeringar. Äga företag. Vara ekonomiskt oberoende. Bli rik. Ha makt. Skapa och förändra världen.

Hur man blandar dessa filosofier är ju upp till var och en. Det tragiska är att de flesta saknar medvetenhet om vilka filosofier de tillämpar och vilka konsekvenser besluten får.
Jag själv skulle aldrig bränna 300k på en ny bil för enbart privat bruk, när det finns så många intressanta investeringar att göra. Dessutom är jag inte ekonomiskt oberoende ännu.
Citera
2011-02-04, 16:52
Medlem
Kör på både lägenhet o bil? behöver inte köpa bil för 300k
Citera
2011-02-05, 00:10
Medlem
lnsomnias avatar
Jag tycker det låter helt sjukt att köpa en ny Golf gti för 300 000 kr. Särskilt om ni ska låna till den. Fy f*n med värdeminskning och service mm kommer det bli mycket pengar som försvinner, som skulle kunna ge så mycket mer värde än en ny Golf gör jämfört med en lite äldre bil.
Om nu inte en ny bil för 300k är er stora dröm här i livet.

Men jag håller med Kalsongkillen till 100%!
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongkillen
Om det är kontant så gör du väl som du vill.

Jag är i 20års åldern och kör en gammal Volvo 1980-tal. Jag gillar bilar. Men jag sparar pengar flitigt och investerar i aktier. Jag kan tänka mig att köpa en bil för runt 50 000 när jag har fått ihop en 300 000.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in