Citat:
Ursprungligen postat av artigas
Hej FB!
Håller på att läsa upp Matte C för tillfället och allt går relativt lugnt men det är något jag fortfarande inte har greppat. Håller just nu på med derivata och jag har problem med att just derivera bråktal.
Stöter på detta problemet: f(x) = x^3/3 + 0,5^2 - 6x
Jag fattar hur man deriverar 0,5^2 likså -6x men hur i helvete deriverar man bråktal? Detta är något som varken finns i vår mattebok eller något som tas upp under lektionerna och det är ganska dåligt kan man tycka när bråktal oftast brukar finnas där i olika funktioner. Finns det någon enkel regel man kan följa när man ska derivera bråktal?
Skulle vara schysst om någon kunde förklara hur man ska derivera bråktal.
Tack på förhand!
x^3/3 = (1/3)*x^3
Detta steg är något som är okay enligt bråkberäkningsreglerna som man får både i högstadiematten och Matte A.
Jag vill i för sig inte klanka på dig alls, för att när man läser matte C så var det sjukt länge sen man gick i högstadiet.
Hur man ställer upp en multiplikation av två 3-siffriga tal är något som väldigt få kommr ihåg hur man gör när man kommer upp i gymnasiematten eller hur man delar 2354235 med 7 (divisionsalgoritmen).
Det är fan miniräknarens fel, att man får använda den på högstadiet är fan värsta jävla skiten som fuckar upp allas matteförmåga. Gaaaah