2011-02-02, 20:17
Medlem
Lkpg-Barbies avatar
Har hört väldigt mycket om att det finns fall där staten går in och betalar för ens kirurgi. Läst runt lite där folk berättat att dom fått tex brösten förstorade gratis, bypass etc..

Vad "krävs" för att staten ska hjälpa en exakt?

(nu pratar jag om all kosmetisk/plastik kirurgi)
Citera
2011-02-02, 20:24
Medlem
LajkaStars avatar
Det är ju bara om du är missbildad på något sätt. Staten betalar inga skönhetsoperationer!
Citera
2011-02-02, 21:07
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag är inne på föregående skribent att det är rekonstruktion. Om en kvinna fått sitt ena bröst bortopererat p.g.a. cancer så kan hon så klart få det åtgärdat.

Om man har öron så står längre ut en Obamas kan man kanske (reservering) få det korrigerat.

Om man har små tuttar, ja, tough luck...

Skatteskolk
Citera
2011-02-02, 21:16
Medlem
Jag tror att tjejen i tråden bara ser sig i spegeln och inbillar sig att hon inte är snygg på något ställe, jag tror inte det räcker som anledning tyvärr.
Citera
2011-02-02, 23:00
Medlem
Lkpg-Barbies avatar
Att gå in på exakt vad det gäller väljer jag att inte berätta då det tar väldigt psykiskt på mig, även då jag e "anonym".

Kan dock poängtera att det handlar varken om mina bröst, eller en fåfänga jag har. Detta ser jag även inte som någon skönhetsoperation. Utan det är en missbildning. Som seriöst styr mitt liv. Jag känner att jag inte kan leva ett normalt liv pga det, jag isolerar mig från omvärlden och blev precis utskriven ifrån skolan då jag inte kunnat gått dit.

Skäms oerhört av denna grej och klarar inte av att berätta detta för någon. Jag har mått psykiskt dåligt utav de här sen jag var runt 8-10. har även haft självmordstankar och liknande

Är väl mer därför jag undrar om staten skulle kunna hjälpa mig då jag inte har råd med detta men skulle bokstavligt göra vad som helst för o få detta fixat.
Citera
2011-02-02, 23:29
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkpg-Barbie
Att gå in på exakt vad det gäller väljer jag att inte berätta då det tar väldigt psykiskt på mig, även då jag e "anonym".

Kan dock poängtera att det handlar varken om mina bröst, eller en fåfänga jag har. Detta ser jag även inte som någon skönhetsoperation. Utan det är en missbildning. Som seriöst styr mitt liv. Jag känner att jag inte kan leva ett normalt liv pga det, jag isolerar mig från omvärlden och blev precis utskriven ifrån skolan då jag inte kunnat gått dit.

Skäms oerhört av denna grej och klarar inte av att berätta detta för någon. Jag har mått psykiskt dåligt utav de här sen jag var runt 8-10. har även haft självmordstankar och liknande

Är väl mer därför jag undrar om staten skulle kunna hjälpa mig då jag inte har råd med detta men skulle bokstavligt göra vad som helst för o få detta fixat.

Nu blir jag lite nyfiken. Om det inte är någon som någonsin påpekat eller berört det du skäms för så antar jag att du döljer det på något vis? Alltså inget som har med ansiktet att göra.

En sak är säker och det är att du måste tala med någon om det.

Du skriver ju att du inte mår bra, inte klarar av att leva normalt (vad nu normalt än kan vara).

Mitt råd för vad det kan vara värt är nog att uppsöka psykiatri som ett första steg.
Citera
2011-02-03, 00:04
Medlem
Lkpg-Barbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Nu blir jag lite nyfiken. Om det inte är någon som någonsin påpekat eller berört det du skäms för så antar jag att du döljer det på något vis? Alltså inget som har med ansiktet att göra.

En sak är säker och det är att du måste tala med någon om det.

Du skriver ju att du inte mår bra, inte klarar av att leva normalt (vad nu normalt än kan vara).

Mitt råd för vad det kan vara värt är nog att uppsöka psykiatri som ett första steg.

Jo, grejen är att det påpekas(dagligen) och kan väl säga att det har med ansiktet o göra. Det jag menade mer var att jag jag inte berättat för någon hur mycket detta stör mig. När jag får kommentarer om "saken" leker jag som att jag inte hör/bryr mig men jag känner bara hur tårarna bara forsar så låser oftast in mig på närmsta toa..

Ingen inkl min familj vet att jag överväger självmord etc pga detta. Gick hos bup samt vuxenpsyk ett tag men dom fattade inte ett skit. ända som snacka om var min barndom när jag berätta varje jävla gång om att min barndom inte har med mitt problem att göra ..
Citera
2011-02-03, 00:08
Medlem
Citat:
Jo, grejen är att det påpekas(dagligen) och kan väl säga att det har med ansiktet o göra. Det jag menade mer var att jag jag inte berättat för någon hur mycket detta stör mig. När jag får kommentarer om "saken" leker jag som att jag inte hör/bryr mig men jag känner bara hur tårarna bara forsar så låser oftast in mig på närmsta toa..

Ingen inkl min familj vet att jag överväger självmord etc pga detta. Gick hos bup samt vuxenpsyk ett tag men dom fattade inte ett skit. ända som snacka om var min barndom när jag berätta varje jävla gång om att min barndom inte har med mitt problem att göra ..

Om det inte är någon medfödd missbildning (dvs, en läkare ska bedöma det som en missbildning, inte du) så kommer staten inte att betala för den. Överväger man självmord så kanske man ändå ska ta och titta upp alternativ där man själv står för kostnaden? Du verkar redan ha försökt ta itu med det psykiska.
Citera
2011-02-03, 00:33
Medlem
När det gäller barn och utstående öron så är de rätt så snälla med att ge operation just för att det finns en klar risk med att de skär av sig dem annars. Jag är glad att jag har sluppigt se ut som en apa resten av mitt liv även om jag var för liten för att störa mig på dem, var bara 6 år när jag gjorde min operation
Citera
2011-02-03, 02:16
Medlem
Lkpg-Barbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Om det inte är någon medfödd missbildning (dvs, en läkare ska bedöma det som en missbildning, inte du) så kommer staten inte att betala för den. Överväger man självmord så kanske man ändå ska ta och titta upp alternativ där man själv står för kostnaden? Du verkar redan ha försökt ta itu med det psykiska.

nja, denna missbildning kan ingen människa få medfött. Dock tycker(vet) jag att detta är en missbildning och är 99% säker på att läkarna skulle tycka desamma. Det är även en grej som alltid ÄR där. som man inte kan gömma/täcka etc. till skillnad för tex, brösten som går att täckas..

Har kollat runt för rimliga kostnader och det är OTROLIGT dyrt här snackar vi liksom inte 40 000kr á la bröstförstoring eller 55 000kr á la näsoperation. Utan detta är oerhört dyrt och finns ingen chans att jag får tag på pengarna då jag inte kan sommar/heltids jobba på ett jobb pga av detta.
Citera
2011-02-03, 22:05
Medlem
sephines avatar
Citat:
nja, denna missbildning kan ingen människa få medfött. Dock tycker(vet) jag att detta är en missbildning och är 99% säker på att läkarna skulle tycka desamma. Det är även en grej som alltid ÄR där. som man inte kan gömma/täcka etc. till skillnad för tex, brösten som går att täckas..

Har kollat runt för rimliga kostnader och det är OTROLIGT dyrt här snackar vi liksom inte 40 000kr á la bröstförstoring eller 55 000kr á la näsoperation. Utan detta är oerhört dyrt och finns ingen chans att jag får tag på pengarna då jag inte kan sommar/heltids jobba på ett jobb pga av detta.

Har du frågat läkarna då? Jag tycker det låter fruktansvärt att du ska behöva må så dåligt.
Ge ett exempel på en icke född missbildning för jag lyckas inte i tanken komma på en endaste en.

Du är ju helt anonym på flashback om man så vill. Här har du ju chansen att tala om det som du annars låtsas inte höra / -inte vara berörd utav.
Folk kan ju jobba med en hel del olika lyten och handikapp men i ditt fall går det alltså helt enkelt inte?

Det vore nog önskvärt om du kunde berätta lite mer vad det verkligen gäller. Annars blir det nog svårt för dig att få ut något av den härtråden.
Citera
2011-02-03, 22:40
Medlem
Monsterpers avatar
Är det missprydande och icke-självförvållat och du lider stora men av det så är jag rätt säker på att du kan få det gratis. Hör med din läkare.

Är det något i stil med ett stort rött märke över halva ansiktet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in