2011-02-02, 19:22
Medlem
Milwaukees avatar
Vår katt gjorde ungefär samma sak med mej när den var liten, utan att jag skällde. Det gick över efter nån veckas fjäskande men jag tror det hade gått över utan fjäsk också då det verkar gå lite i perioder vem katten söker sig till.
Citera
2011-02-02, 21:09
Medlem
Baseballbats avatar
Har 3 katter, varav 2 är kattungar.. så att den är uttråkad tror jag inte är anledningen till att den ska cpa i bokhyllorna m.m.

Dessutom är det inte omöjligt, ingen av katterna klättrar i bokhyllorna m.m. längre (kanske en gång i veckan, men inte dagligen som förut). Bara denna som 'slutat gillar mig lika mycket'. Dont get me wrong, han är inte rädd för mig eller så. Men han går till min sambo istället för mig om vi sitter i soffan m.m. kanske är förståeligt :P
Citera
2011-02-02, 22:11
Medlem
den har säkert inte slutat älska dig utan förmodligen går den till din sambo för att det är från henne som den får mat.
Katter är i regel inte väldigt följe djur. De är självständiga och trivs bäst om de får välja själv i allting.
Det kan vara så att den bara går igenom en fas där din sambo är bättre och sedan kommer tillbaka till dig.
Min katt hade en fas där hon inte ville bli klappad utan ville bara ligga på en
Citera
2011-02-03, 18:28
Medlem
Arsenikarsles avatar
försök ha lite qualtiy time med kissen där du ger den godis och myser utan att din sambo är med
Och försök få din sambo att diciplinera kissen också, så h*on inte bara förknippar sambon med beröm och gos
Citera
2011-02-04, 07:12
Medlem
Hä sånt där kattknark (Kattgräspulver) på dina händer så kommer katten börja förknippa dig med glada känslor. Lycka till
Citera
2011-02-04, 08:13
Medlem
refrs avatar
Är kille och när jag var yngre så skulle alltid kattmamman (som hade en stor böld på magen) till 2 katt pojkar alltid komma in till mig och sova nästan varje natt, brukade ställa dörren med några millimeter på glänt så hon kunde putta upp den. Var alltid lika avis varje gång jag skulle till skolan och hon låg kvar i sängen och mös.

Har ett väldigt bra tips för att göra katter galna i dig som jag lärt mig nyligen. Det är ju så att katter är ganska galna i speciella lukter som spyor osv (ja, det är sant). Diklofenak ska ha en av dom spy lukterna som dom är galna i, har en kompis som brukade dra fram en tablett och katten kom strykandes och fjäska sönder som bara den. Verkligen värt ett försök, har funkat för mig så om du provar så återkom gärna med resultat.
Citera
2011-02-04, 13:13
Medlem
Jag brukar helt ignorera husdjur i hopp om att de ska ignorera mig (har lite allergi, jobbigt att bli snuvig varje gång man besöker någon med djur), men det kommer ändå - och bara till mig, ingen annan!

Så det kanske vore en idé.
Citera
2011-02-04, 18:29
Medlem
Mianxs avatar
Fenomenalt när det gäller katt! Det är att du aldrig äger den, du vet inte var du har den. Katten äger digl Du är ägd m.a.o.

Har en lustig historia att berätta när det gäller mig, min sambo och våra två katter. När vi skaffade den första (hane, 12 v) var han väldigt uppmärksamhetssökande på bägge två av oss. Sedan jobbade min sambo (killen) mer än mig, vilket innebar att jag var mer med katten och han med mig, vilket i sin tur ledde till att han alltid skrek och gapade efter mig (så fort jag inte var hemma, enligt sambon ). När vi så skaffade en unge till (KATT OBS! Hane iofs) så fick den äldre katten något slags depression och gick och blev gammal på en gång, vi trodde han var sjuk, men han blev bara något slags "pappa" för den yngre katten visade det sig.... efter ett tag så mådde bägge skitbra och trivdes bra ihop och allt... men jag märkte ju mer "lillen" tydde sig till mig så tydde sig "den store" mer till husse. WTF?

Jaja... tiden gick och de två killarna växte liksom ihop och trivdes desto mera... sedan gjorde jag och min sambo slut... det gick en tid men han kom och hämtade sina saker. Då fräste lillkatten åt honom precis som om han inte ville kännas vid honom, han verkligen fräste och gläfste och allt det, jag höll på att skratta ihjäl mig samtidigt som jag bara ville gråta, men det var bara för festligt... hur som helst, vi flyttade ifrån varandra och en ny period tog vid....

Sen var jag tvungen att ta bort lillkatten och det är det svåraste jag någonsin har behövt uppleva. Min gamla katt och jag levde vidare och sedan så kom hans gamla husse återigen in i vårt liv. Det var precis så som han aldrig hade fattats min katt. Min kisse är så glad att hans gamla husse är tillbaka (det är jag med i och för sig). Tycker bara det är helt underbart att katter kan vara sådana eldsjälar eller trotjänare bara för att de är katter
Citera
2011-02-05, 17:40
Medlem
Zephyreuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mianx
Fenomenalt när det gäller katt! Det är att du aldrig äger den, du vet inte var du har den. Katten äger digl Du är ägd m.a.o.

Har en lustig historia att berätta när det gäller mig, min sambo och våra två katter. När vi skaffade den första (hane, 12 v) var han väldigt uppmärksamhetssökande på bägge två av oss. Sedan jobbade min sambo (killen) mer än mig, vilket innebar att jag var mer med katten och han med mig, vilket i sin tur ledde till att han alltid skrek och gapade efter mig (så fort jag inte var hemma, enligt sambon ). När vi så skaffade en unge till (KATT OBS! Hane iofs) så fick den äldre katten något slags depression och gick och blev gammal på en gång, vi trodde han var sjuk, men han blev bara något slags "pappa" för den yngre katten visade det sig.... efter ett tag så mådde bägge skitbra och trivdes bra ihop och allt... men jag märkte ju mer "lillen" tydde sig till mig så tydde sig "den store" mer till husse. WTF?

Jaja... tiden gick och de två killarna växte liksom ihop och trivdes desto mera... sedan gjorde jag och min sambo slut... det gick en tid men han kom och hämtade sina saker. Då fräste lillkatten åt honom precis som om han inte ville kännas vid honom, han verkligen fräste och gläfste och allt det, jag höll på att skratta ihjäl mig samtidigt som jag bara ville gråta, men det var bara för festligt... hur som helst, vi flyttade ifrån varandra och en ny period tog vid....

Sen var jag tvungen att ta bort lillkatten och det är det svåraste jag någonsin har behövt uppleva. Min gamla katt och jag levde vidare och sedan så kom hans gamla husse återigen in i vårt liv. Det var precis så som han aldrig hade fattats min katt. Min kisse är så glad att hans gamla husse är tillbaka (det är jag med i och för sig). Tycker bara det är helt underbart att katter kan vara sådana eldsjälar eller trotjänare bara för att de är katter

Gulligt..
Citera
2011-02-05, 17:43
Medlem
Medias avatar
Vad kan du tänkas behöva skälla på en kattunge för?
Citera
2011-02-05, 19:22
Medlem
Gidellas avatar
Troligtvis är det för att sambon ger den mat och för att du försöker "uppfostra" den. Försöker du spendera lite mer kvalitetstid med den så kan det bli så att den tyr sig till dig igen. Men sen är ju kattungens humör en faktor också.

Likaså tror jag att vissa katter kommer till den som minst vill det, eller så känner de instinktivt vilka de kan vira runt sina tassar så att säga.

Har själv en kattunge hemma som har tytt sig till en annan i familjen, sover hos denne men går aldrig till denne för lek utan springer då alltid till mig för att det är jag som oftast tar mig tid till att leka. Likaså om det handlar om mat. Då är det alltid mig katterna går på. Lite surt, jag får göra allt "jobb" men så blir det ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in