2011-02-02, 18:43
Medlem
Baseballbats avatar
Enkel fråga..

Vafan har hänt med min kattunge? Ibörjan när vi fick den, så älskade den mig. Följde efter mig hela tiden, kunde kalla på den och den kom och gosade med mig m.m. you get the point.

Nu har den slutat med det och går till min sambo istället? Kommer endast till mig om det inte finns annat alternativ :/ Varför vet jag inte, kan det ha med saken att min sambo är den som ger dem mat m.m. ?

ps. Det är jag som är 'mannen' i huset, så jag säger oftast till dem om våra katter klöser m.m. kanske har något med att han blivit lite rädd?
Citera
2011-02-02, 18:46
Medlem
Necropoliss avatar
Vet inte om det är såhär, men hemma har det varit samma med 4 kattungar, Killarna vill sova i egen säng o "tjejerna" sover alltid hos tjejen, Aldrig hos mig. hon matar osv dom ochså.. Konstigt är det. äre en kille eller tjej?
Citera
2011-02-02, 18:48
Medlem
Ettan^s avatar
Du svarar ju själv på din fråga egentligen.

Din sambo ger mat.
Du ger skäll.

Vem tror du att den kommer att tycka om? Se till att variera vem som ger maten och kelar, annars är det ju rätt självklart att katten kommer att se din sambo som "mamma"/"pappa" och dig som flockledaren som ska respekteras. Katter är ju dock lite mer speciella än hundar när det gäller sånt där, men det är ungefär samma sak ändå.
Citera
2011-02-02, 18:50
Medlem
Ni borde båda turas om att ge den mat och uppfostra den. Annars blir ni "den onda" och "den snälla". Balancera ut ert ledarskap eller hur man ska säga
Citera
2011-02-02, 18:50
Medlem
Zelogaths avatar
Katter är väl lite som barn, de blir mamma eller pappagris, sedan så blir det självständiga och gör vad de känner för?
Sedan så brukar väl katter även söka sig till människor som skiter lite i dem, dvs som inte försöker locka på dem?
Din sambo kanske sitter i t.ex soffan och kollar på tv och då kommer kattungen bara?
Jag bara gissar nu för jag har inte katt själv
Citera
2011-02-02, 18:52
Medlem
Baseballbats avatar
Jag har alltid varit den som skällt på honom (Det är en hane). Detta beteendet började för drygt 2-3 veckor och han är typ 5 månader gammal, förut va det bara mig :/

Men ja, kanske att han börjat se henne mer som mamma och mig som ledaren.
Citera
2011-02-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Katter är väl lite som barn, de blir mamma eller pappagris, sedan så blir det självständiga och gör vad de känner för?
Sedan så brukar väl katter även söka sig till människor som skiter lite i dem, dvs som inte försöker locka på dem?
Din sambo kanske sitter i t.ex soffan och kollar på tv och då kommer kattungen bara?
Jag bara gissar nu för jag har inte katt själv
Det där gissar jag också på. Mina katter har själva såna där perioder om vem de tycker bäst att vara hos för stunden. Ibland blir det min sambo någon vecka eller mer och ibland mig. Kan säga att det är jag som ger dom mat för det mesta.

Du kan ju alltid försöka ge dom godis då och då. Fast visserligen är chansen stor för att efter de har ätit upp godiset skiter i dig totalt.
Citera
2011-02-02, 18:56
Medlem
vattholma-2s avatar
Om jag fick välja skulle jag gå till din sambo

Katter går oftast till den som matar dem, testa att servera dem lite mat med jämna mellanrum och se till att de behöver be om mat så de vet vem som bestämmer.
Citera
2011-02-02, 19:02
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Jag har alltid varit den som skällt på honom (Det är en hane).
varför skäller du på katten?
Citera
2011-02-02, 19:10
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
varför skäller du på katten?

Klöser på soffan, sängen. Klättrar i bokhyllan och river ner saker etc
Citera
2011-02-02, 19:15
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Klöser på soffan, sängen. Klättrar i bokhyllan och river ner saker etc
katter slutar inte göra oönskade saker för att man skäller på dem. de är inte som hundar och människor; de drar inte slutsatsen att den handling de får skäll för är förbjuden, utan lär sig i stället att den som skäller är en aggressiv person som man ska hålla sig borta ifrån. det finns massor med information om kattuppfostran på google och på biblioteket, vilken jag rekommenderar att du kollar upp om du vill ha en bättre relation till katten. i väntan på det kan du helt sonika lägga ner skällandet -- det tillför inget av nytta.
Citera
2011-02-02, 19:19
Medlem
Kattolfs avatar
Köp ett par hekto räkor, visa räkorna för katten, mata katten med sagda räkor. Tadaa! Du är poppis igen. Sedan så skall du naturligtvis inte försöka att uppfostra din kisse medelst åthutningar. Det är så gott som omöjligt. Mat och ömhet är vad katter reagerar positivt på

Edit: Busar kisse så beror det ofta på att han/hon är uttråkad. Lek litet med kisse. Både katt och människa blir glada i själen av det. Ev Tapet/möbelvandalism botar man lämpligast medelst klösbräda.
Katter måste ha något att vässa klorna på. Det ligger i deras natur, likaväl som lek och kel
Senast redigerad av Kattolf 2011-02-02 kl. 19:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in