Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Kanske inte främsta, men helt klart en av de viktagste! Och jo, den innehåller mycket viktigt och intressant. Du hittar inte én enda, som inte anser, att Descartes är nödvändig, om man ska införes i kunskapsteori. Mycket litteratur inom fältet ska lösa de problem Descartes satte fokus på, eller är ett uppgör med den cartesianska världsbilden.
3. tror jag dock är korrekt. Och det är skittråkigt.
TS, fungerar inte den engelska för dig? Vet inte hur du har det med danska, men om du inte läser engelska, så finns den i alla fall i dansk översättning. Kanske också norsk. Läser själv både danska och svenska texter, och kan säga att efter några sidor så märker man inte av om det är det ena eller det andra.
Min åsikt och det värderande jag gör om Renatus Cartesius/René Descartes verk
Meditationes de prima philosophia (1641; svensk översättning
Betraktelser över den första filosofin i
Valda skrifter, 1953) utgår förvisso ifrån ett slags för-subjektivt perspektiv jag lägger an, det ska medges.
Jag kan i viss mening hålla med om att verket är "ett av de viktigaste..."...och det då m.a.o. sett ur och med en konventionellt traditionalistisk (samtids-)syn. Detta i och med en s.k. filosofisk diskurs som emanerar ifrån det som ts uttrycker med "Verket är obligatorisk läsning för majoriteten av alla grundläggande kurser i filosofi". Egentligen inte annars.
Min kritik och på sätt och vis intellektuella nedlåtenhet mot Descartes 'filosofiska bidrag' härrör ifrån att jag anser att dito begagnar sig av en mer eller mindre alltför radikal rationalism i och med sin praktiserande partikularism, med nedbrytande av Saken det handlar om i mindre enheter, med för mig ointressant diskursivitet som följd.
Descartes tillämpningar var nästan kunskapsfundamentalistiska (på ett dåligt sätt), för att använda ett postmodernt begrepp.
Han glömmer och-eller bortprioriterar(?) det kantska
ding an sich eller, med dagens exempel av Zizek väl använda begrepp,
Itself, anser jag.
Cogito, ergo sum...är f.ö. egentligen som faktiskt, verkligt begrepp blaha-blaha -
men dagens "filosofiska" ungdomar får väl tro att Det säger något viktigt...
Vidare är/var Descartes alldeles för psykologisk och mekanistisk för min smak.
Däremot lämnade han en del resolverande stoff-age och viktiga tillskott till Matematiken,
bl.a. s.k. cartesiskt koordinatsystem.
Det där med "..., att Descartes är nödvändig..." tror jag mest hänger ihop med dagens "institutions"- och konventions-tradition, utan att övertolka dig.
En »riktig filosof» var René Descartes alltså
inte, menar jag...