2011-02-02, 15:23
Medlem
SummaSummarums avatar
Nedan följer ett antal citat ur Koranen där det är tänkt att Allah beskriver de icke-troendes natur och karaktärsdrag.
För att sammanfatta, de icke-troende beskrivs som:

vidriga
perversa
dumma
döva
blinda
orena
sanslösa
sjuka
onda
rebelliska
elaka
lögnaktiga
oförståndiga
hatiska
lömska
förnekande
ignoranta
värdelösa
moraliskt fördärvade
giriga
fientliga
djur
apor
grisar
hundar
getter
värre än boskap
de värsta av varelser
vilseledda
hånfulla
lurade
mm.

Den första frågan till muslimer: Hur kan ni förvänta er att icke-muslimer skall respektera islam när er lära säger så här om dem?

Den andra frågan: Anser ni att Allah är rättvis i sin beskrivning av de icke-troende eller far han med osanning?

Säkerligen måste ni muslimer se att det inte är så här illa ställt med de icke-troende i er omgivning? Jag känner inte igen mig själv, min familj eller någon i min omgivning i Allahs beskrivning trots att vi är icke-troende. Ni muslimer brukar säga att man inte skall dra alla över en kam eller generalisera men det ju precis vad Allah gör. Han gör ingen skillnad på dem som är icke-troende och beter sig väl och dem som är icke-troende och beter sig illa. Att förkasta Muhammeds hävdade uppenbarelser är skäl nog för att straffas med eviga plågor i helvetet enligt Allah. Vad har Allah för konstiga prioriteringar egentligen?
Citera
2011-02-02, 15:25
Medlem
SummaSummarums avatar
För att muslimer bättre skall kunna leva sig in i hur icke-troende uppfattar Koranen så bidrar jag här med samma verser en gång till men med ord utbytta så att verserna riktas mot muslimer istället:
Senast redigerad av SummaSummarum 2011-02-02 kl. 16:12.
Citera
2011-02-03, 00:08
Medlem
summasummarum.... hade du förväntat dig att dom ska svar på denna tråd dom har inget att komma med ... islam e en påhittad religion...
Citera
2011-02-03, 00:17
Medlem
Deadliftdemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malel
summasummarum.... hade du förväntat dig att dom ska svar på denna tråd dom har inget att komma med ... islam e en påhittad religion...

Klart det är. Alla religioner är påhittade.
Citera
2011-02-03, 01:09
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
...
Som icke-muslim/icke-troende ser man lätt sambanden mellan den repetitiva uppräkningen i listningen och övrig tjatighet i Islams grundkällor. Något i stil med "tror ni mig inte genast ljuger jag mer". Den naiva bakgrunden till upprepningen tyder på ett primitivt psyke hos konstruktören och en förhoppning om att budskapet skulle gå hem i dåtida primitiva psyken som det presenterades för.
Citera
2011-02-03, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
en sak till dig att tänka på Säkerligen måste ni muslimer se att det inte är så här illa ställt med de icke-troende i er omgivning? Jag känner inte igen mig själv, min familj eller någon i min omgivning i Allahs beskrivning trots att vi är icke-troende. Ni muslimer brukar säga att man inte skall dra alla över en kam eller generalisera men det ju precis vad Allah gör. Han gör ingen skillnad på dem som är icke-troende och beter sig väl och dem som är icke-troende och beter sig illa. Att förkasta Muhammeds hävdade uppenbarelser är skäl nog för att straffas med eviga plågor i helvetet enligt Allah. Vad har Allah för konstiga prioriteringar egentligen?

Det är faktiskt inte allah som drar alla över en kam, snarare är det din tolkning, och alla extremisternas tolkningar som det är fel på. Vare sig en extremist tror på allah eller inte så har ni samma tolkning : en extrem tolkning som majoriteten som har fördjupat sig i islam ler och skakar på huvudet när de läser hur extrema och missuppfattade era tolkningar är.
En normal frisk människa -utan mörk världsyn och psykiska störningar - som fördjupar sig i koranen, förstå koranen, inte missuppfatta koranen, läser hela koranen, göra sig inte påverkad av allas kommentarer, tolkningar eller åsikter... ja, den människan kan omöjligt uppfatta att islam drar alla icke-muslimer över en kam, det går helt enkelt mot logiken. Eftersom det står klart och tydligt åt vilka icke-muslimer dessa beskrivningarna åsyftas. Att du lyckades komma fram till att alla dessa beskrivningar som du nämnde handlar om alla icke-troende bevisar vilken okunnig och extremist du är.

Citat:
Hur kan ni förvänta er att icke-muslimer skall respektera islam när er lära säger så här om dem?
Att våra lära säger så om de handlar väl om att de inte respekterade oss från början. Inte bara det; utan dödade och förstörde för helt oskyldiga muslimer. Alla fredliga metoder som profeten Muhammed och hans anhängare använde funkade inte, vilket ledde till krig, och dessa beskrivningar som du nämnde. Beskrivningarna kommer inte från luften, utan profeten Muhammed stötte verkligen på sådana värdelösa typer. Och att han hade icke-muslimska vänner tyder på att alla icke-muslimer är inte likadana. Det är egentligen inte alls svårt att komma till denna slutsats, det är bara att läsa suran/koranen från början till slut, och inte googla fram verser, som du hela tiden gör. Därför kommer du alltid att vara okunnig angående religionen islam. Jag är 100 % på att du redan har bestämt vad islam är för något och inte beredd att ta reda på sanningen, vilket gör dig rädd för att läsa koranen. För du är medveten om att sanningen om islam står där, inte på idiotiska hemsidor där man bara citerar verser som kan misstolkas då man varken vet grunden till dem eller varför dem kom överhuvudtaget och åt vilka icke-muslimer det riktas till egentligen.

Citat:
Anser ni att Allah är rättvis i sin beskrivning av de icke-troende eller far han med osanning?
Han är mycket rättvis och det Han säger om vissa icke-troende är inget annat än sanningen. Och enligt allah kommer du lyckligtvis att hamna i helvetet och ruttna där om du fortsätter som du gör. Du är en av dem mest aktiva personerna jag någonsin har sett på att kriga mot islam, sprida hat och falska rykten - Allahs religion, så det är klart som fan att du kommer betala dyrt för det, enligt allah, dock kan inte jag dömma vart du exakt kommer hamna, men sannolikheten på att det blir helvetet är hög ser jag. Och svara inte så löjligt som ''öhhh, ni hotar bla bla'', Nej, men Allah straffar de som krigar mot hans religion. tror man inte på allah så bör man hålla käften, men du kan inte hålla käften eftersom just du är medveten om att allah finns! Jag har läst många kommentarer och tråder som du har startat, de säger mkt om dig. Hoppas att Allah vägleder dig till den rätta vägen innan det är försent (nej, inget hot, snarare en önskning)
Citera
2011-02-03, 08:37
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blatteepunktse
Det är faktiskt inte allah som drar alla över en kam, snarare är det din tolkning, och alla extremisternas tolkningar som det är fel på. Vare sig en extremist tror på allah eller inte så har ni samma tolkning : en extrem tolkning som majoriteten som har fördjupat sig i islam ler och skakar på huvudet när de läser hur extrema och missuppfattade era tolkningar är.
En normal frisk människa -utan mörk världsyn och psykiska störningar - som fördjupar sig i koranen, förstå koranen, inte missuppfatta koranen, läser hela koranen, göra sig inte påverkad av allas kommentarer, tolkningar eller åsikter... ja, den människan kan omöjligt uppfatta att islam drar alla icke-muslimer över en kam, det går helt enkelt mot logiken. Eftersom det står klart och tydligt åt vilka icke-muslimer dessa beskrivningarna åsyftas. Att du lyckades komma fram till att alla dessa beskrivningar som du nämnde handlar om alla icke-troende bevisar vilken okunnig och extremist du är.
Anledningarna som ges till att folk åläggs alla dessa negativa karaktärsdrag är nästan uteslutande att de inte accepterar Muhammeds profetskap och uppenbarelser (Koranen) eller inte lyder Allah och Muhammed. Det är sådana koncept som man inte kan bortförklara genom att de bara skulle gälla vissa grupper vid en viss tidpunkt.

Frågan är inte om det är en extrem tolkning eller inte, frågan är om det är en rimlig och motiverad tolkning samt om den sammanfaller med hur islams lärda har tolkat saken. Ser man på hur de tolkat saken i tafsir och islamisk lag så blir saken inte bättre. De har tolkat saker precis som det står. Islam är en extrem ideologi. Skulle ni muslimer studera er religion så skulle ni inse det.
Citat:
Att våra lära säger så om de handlar väl om att de inte respekterade oss från början. Inte bara det; utan dödade och förstörde för helt oskyldiga muslimer. Alla fredliga metoder som profeten Muhammed och hans anhängare använde funkade inte, vilket ledde till krig, och dessa beskrivningar som du nämnde. Beskrivningarna kommer inte från luften, utan profeten Muhammed stötte verkligen på sådana värdelösa typer. Och att han hade icke-muslimska vänner tyder på att alla icke-muslimer är inte likadana. Det är egentligen inte alls svårt att komma till denna slutsats, det är bara att läsa suran/koranen från början till slut, och inte googla fram verser, som du hela tiden gör. Därför kommer du alltid att vara okunnig angående religionen islam. Jag är 100 % på att du redan har bestämt vad islam är för något och inte beredd att ta reda på sanningen, vilket gör dig rädd för att läsa koranen. För du är medveten om att sanningen om islam står där, inte på idiotiska hemsidor där man bara citerar verser som kan misstolkas då man varken vet grunden till dem eller varför dem kom överhuvudtaget och åt vilka icke-muslimer det riktas till egentligen.
Det är inte förvånande att folk i Muhammeds omgivning reagerade negativt när han krävde att alla skulle följa hans orimliga uppenbarelser. Du ser ju i trådstarten vad han kallade folk. Han förolämpade och hotade alla i sin omgivning. Han misslyckades även med att konvertera särskilt många, det var först när han började använda våld och tvång som islam började växa eftersom det lockade till sig ökenrövarna som var sugna på att plundra.
Citat:
Han är mycket rättvis och det Han säger om vissa icke-troende är inget annat än sanningen. Och enligt allah kommer du lyckligtvis att hamna i helvetet och ruttna där om du fortsätter som du gör. Du är en av dem mest aktiva personerna jag någonsin har sett på att kriga mot islam, sprida hat och falska rykten - Allahs religion, så det är klart som fan att du kommer betala dyrt för det, enligt allah, dock kan inte jag dömma vart du exakt kommer hamna, men sannolikheten på att det blir helvetet är hög ser jag. Och svara inte så löjligt som ''öhhh, ni hotar bla bla'', Nej, men Allah straffar de som krigar mot hans religion. tror man inte på allah så bör man hålla käften, men du kan inte hålla käften eftersom just du är medveten om att allah finns! Jag har läst många kommentarer och tråder som du har startat, de säger mkt om dig. Hoppas att Allah vägleder dig till den rätta vägen innan det är försent (nej, inget hot, snarare en önskning)
Jag tror inte Allah är verklig, det är bara du som är fastlåst i din religiösa kontext och inte kan se saker ur andra synvinklar. Jag anser att islam är en destruktiv ideologi och ett stort bedrägeri och jag är övertygad om att om du inte hade blivit indoktrinerad från början så skulle du hålla med. Det är i själva verket jag som är på muslimernas sida, du vill mest hålla fast dem i förtrycket. Sanningen måste fram oavsett vad ni hjärntvättade muslimer anser om saken.
Citat:
Och enligt allah kommer du lyckligtvis att hamna i helvetet och ruttna där om du fortsätter som du gör
Hör du inte hur du låter? Det där är inte friskt. Folk som gottar sig åt andras olycka brukar kallas sadister.
Senast redigerad av SummaSummarum 2011-02-03 kl. 08:49.
Citera
2011-02-03, 08:43
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malel
Ja svar där muslimer analyserar saker på ett vettigt sätt lär vara uteslutet. Om inte annat så kanske tråden kan upplysa andra icke-troende om islam, bla. sådana västlänningar som idogt hävdar att islam handlar om tolerans, respekt och allas lika värde osv. Muslimer kräver respekt men de ger ingen tillbaka.
Senast redigerad av SummaSummarum 2011-02-03 kl. 08:51.
Citera
2011-02-03, 08:56
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Som icke-muslim/icke-troende ser man lätt sambanden mellan den repetitiva uppräkningen i listningen och övrig tjatighet i Islams grundkällor. Något i stil med "tror ni mig inte genast ljuger jag mer". Den naiva bakgrunden till upprepningen tyder på ett primitivt psyke hos konstruktören och en förhoppning om att budskapet skulle gå hem i dåtida primitiva psyken som det presenterades för.
Ja absolut. Man kan tycka att det borde räcka att saker står en gång i en bok från en gud. Det är som om Allah är orolig över att folk inte skall ta honom på allvar. Tyder på taskig självkänsla. I själva verket var det ju Muhammed som var frustrerad över att folk inte trodde att han var en profet så han tjatade och tjatade. Det är hans egna ord i Koranen.
Senast redigerad av SummaSummarum 2011-02-03 kl. 09:02.
Citera
2011-02-05, 19:15
Medlem
Citat:
Det är faktiskt inte allah som drar alla över en kam, snarare är det din tolkning, och alla extremisternas tolkningar som det är fel på.

Jahopp, samma standardsvar som lyder i stil med : "Ni har inte förstått." Om jag läser en text jag inte känt till tidigare och där ser sida upp och sida ned dominerande ord som respekt, tolerans, kärlek, givmildhet, förståelse, barmhärtighet, förlåtelse, nåd, alltmedan de ord som Summasummarum räknade upp lyser med sin totala frånvaro, ja finns det plats att säga att man missförstått Koranen. Men nu förhåller det sig tvärtom.
Citera
2011-02-05, 19:37
Bannlyst
Citat:
Han är mycket rättvis och det Han säger om vissa icke-troende är inget annat än sanningen. Och enligt allah kommer du lyckligtvis att hamna i helvetet och ruttna där om du fortsätter som du gör.

Oj då! När argumenten tryter kommer hoten. Är det inte underligt att det oftast slutar så. Du kan väl inte påstå att dessa verser inte existerar. Eller?

Citat:
Du är en av dem mest aktiva personerna jag någonsin har sett på att kriga mot islam, sprida hat och falska rykten - Allahs religion, så det är klart som fan att du kommer betala dyrt för det, enligt allah, dock kan inte jag dömma vart du exakt kommer hamna, men sannolikheten på att det blir helvetet är hög ser jag.

Hur vore det att kanske ta fram några skarpa argument mot din medmänniska istället? Att hota en ateist med din låtsaskompis låtsashelvete kommer du inte långt med.

Citat:
Och svara inte så löjligt som ''öhhh, ni hotar bla bla'', Nej, men Allah straffar de som krigar mot hans religion. tror man inte på allah så bör man hålla käften, men du kan inte hålla käften eftersom just du är medveten om att allah finns!

Och här ser vi ett lysande exempel på varför muslimer har så svårt med yttrandefrihet.

Citat:
Jag har läst många kommentarer och tråder som du har startat, de säger mkt om dig. Hoppas att Allah vägleder dig till den rätta vägen innan det är försent (nej, inget hot, snarare en önskning)

Jag tycker han verkar vara ganska påläst om innehållet i er lilla bok. Vad är det som stör dig mest, att de texterna är formulerade på detta viset eller att han tar dem som exempel på att Koranen är skriven av en mycket hatisk och våldsam man?
Citera
2011-02-05, 20:01
Bannlyst
Länka gärna var du får din översättning av koranverserna ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in